1 Vecka kvar

Nu är det bara 1 kvar till operationen.
Usch....det känns lite läskigt.
men skönt att det äntligen blir av.
Jag har så ont i knät nu varje dag, orkar knappt arbeta mina 4 timmar /dag.
Sitter här på kvällarna som ett kolli.
Jag orkar knappt ta mig från soffan och uppför trappen till sovrummet.
Mitt knä hakar upp sig när jag ska upppför trappor.
Skulle nog egentligen inte arbeta alls, men nu är det ju bara några få dagar kvar.
Efter operationen blir jag väl heltidssjukskriven några dagar men sen räknar jag med att komma tillbaks och arbeta 100% på en gång.
Ortopeden sa att om man har ett arbete där man står och går mycket så brukar man bli sjukskriven i 2 veckor.
Nästa måndagkväll kommer jag nog vara ordentligt nervös.
Kl 07.30 på tisdagsmorgonen skall jag vara på Samariterhemmet här i Uppsala.
Scary!!
Jag hatar sår och blod.
image326

Vad är artroskopi?

Artroskopi, som betyder att "skåda i en led" är en undersökningsmetod som introducerades i Sverige i mitten av 70-talet. Sedan dess har metoden utvecklats och används på alla sjukhus. Den ger en unik möjlighet att undersöka olika leder i kroppen och ställa en exakt diagnos.

Operationen går ut på att man med ett optiskt instrument tittar in i leden genom ett litet hål i huden. För att få bra sikt spänns knät ut med steril koksaltlösning. Ett så kallat fiberljus är kopplat till instrumentet och hur det ser ut i leden visas sedan på en TV-skärm.

När det gäller artroskopi av knäleden används också alltid ett litet instrument som kallas hake, med vilket man kan känna på de olika strukturerna i knäet. När det gäller skador på meniskerna samt förekomst av till exempel lösa ben- eller broskbitar i knäet, kan detta åtgärdas samtidigt genom att man, genom ytterligare ett litet hål i huden, utförskaffar det som ska tas bort. I övrigt kan man ställa en klar diagnos vad gäller korsbandsskador, andra ledbandsskador samt förslitningstillstånd i leden.

Ingreppet görs alltid polikliniskt - du kommer och går samma dag.



Kommentarer
Postat av: cinis

ooooh va kusligt..kanske måste jag komma å ta hand om dej lite då, fast de klarar nog Jonny av ganska bra. Ta lite härliga värk tabletter, sitta på balkongen med mys kofta å se hösten komma, lite vin å drömma om kickoffen..Yes, sen e du frisk

2007-08-28 @ 10:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0