Tjälaknul

I natt ska jag göra en Tjäl knöl som de säger här nere.
En Tjälaknul säger jag.
I morgon ska vi ha middagsgäster och då ska vi bjuda på en älgknul, potatisgratäng och en kall vitlökssås.

Jag har ett recept som jag kört i hela mitt vuxna liv.
Jag vet inte om man kan göra en tjälaknul på så många olika sätt men så här gör i allafall jag.

Tjälaknul

1-1½ kg benfritt , fryst nöt(älg)kött av t ex bog eller ytterlår.

Till lagen
1 L vatten
1 dl salt
1 tsk socker
½ tsk krossad svertpeppar.
1 lagerblad.

Lägg det frysta köttet på ett galler i en liten långpanna eller stekpanna.
Sätt in den i nedre delen av ugnen på 100°.
Låt köttet stå i ugnen 10-12 timmar eller över natten.
Stick in en köttermometer när köttet tinat.
När termometern visar 60° är köttet rött som rostbiff, vid 70º lätt rosa.

Koka upp vattnet och alla ingredienserna till lagen.
Lägg i det varma köttet i en så liten bunke som möjligt och häll den heta lagen över, den ska täcka köttet.
Täck över och låt stå svalt i 4-5 timmar.
T aupp köttet och linda in det i folie och förvara kallt.
Skär köttet i tunna skivor, servera med t ex potatisgratäng, sallad och en kall vitlökssås.

Ljuvlig Vitlökssås
1 äggula
2-3 msk olivolja
1 tsk fransk senap
1 msk citronsaft
½ dl hackad persilja
1 tsk blandade örtkryddor.
2 dl creme fraiche.
2 pressade vitlöksklyftor.
salt&peppar.

Lägg äggulan i en skål.
Rör i oljan droppvis.
Rör i resten av ingredienserna.
Smaka av med salt och peppar.



Kommentarer
Postat av: Anita igen!

Ja vad Gott! Precis som jag gör "kälaknul"!

2008-04-04 @ 23:38:09
URL: http://www.jamtlandspower.webblogg.se
Postat av: Linda

Jag som undrade var Tjälaknul var.
Ska sno receptet på din vitlökssås *Hihi*

2008-04-05 @ 09:19:35
Postat av: Anna

Kan tipsa om att lägga krossade enbär i lagen ochså. Förhöjer smaken ytterliagre. =)

2010-08-26 @ 08:42:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0