Jamtland´Jamtland´jamt å standut


I helgen som varit har Storsjöyran pågått
uppe i Östersund.
Som fd jämte så längtar man ju efter den där
patriotismen som finns där uppe.
Jag tror inte den finns någon annanstans.
På storsjöyran är det inte vlka band som spelar som är det viktiga
utan att man känner sig som en urjämte.
Kl 00.00 på lördagsnatten när vår president Evert Ljusberg ska
hålla sitt årliga tal till folket, när 50 000 jämtar står och skriker
på stortorget:
Jamtlan´Jamtlan´Jamt å standut!
Jamtlan´Jamtlan´Jamt å standut!
Då känner man urkrafterna i sig, faan vilken härlig känsla det är.
DET är vad jag saknar och att mina barn inte längra kan Jämtlandssången.


PRESIDENTTALET 2006

Ljuva jämtar.
Härliga härjedalingar.
Nice norweigans.
Sagolika samer.
Zinedine Zidane.
Messmör and coolballs!

Detta är en historisk dag. Inte bara att ni är här utan för att det för första gången blir ett öppet presidentval. Jag har i och för sig aldrig hört någon kritik mot mitt sätt att leda Republiken och regeringen - har ni?

Trodde väl det!

Men ändå: det är på sin plats att Republiken tydligare skiljer sig från bananrepubliker som Nordkorea och USA - genom ett oklanderligt val.

Jag ska i korthet presentera mina förslag inför det ämbetsår som strax börjar. Sedan får ni ta ställning. Valobservatörer från Långans fiskevårdsförening ska se till att det inte blir något tveksamt röstfiske.

Medborgare!

* Om jag återväljs lovar jag att göra om kallvästan till en ljummen passadvind. Utom under bästa pimpelsäsongen, då.

* Jag ska personligen dika ur Branamyren och gräva färdigt tunneln i Åre.

* Spöket i Borgvattnet ska visa sig mer frekvent för att stärka den lokala turismen och jag ska se till att Storsjöodjuret tittar upp på på bestämda klockslag.

* Alpina VM i Åre 2007 ska bli en ny succé för Republiken, om så de gamla kanonerna utanför A 4 måste kallas in för att producera snö.

* Mitt älskade Hede kommer att bli ett fullt lagligt centrum för etanoltillverkning.

JAMTLAND JAMTLAND JAMT OCH STANDUT!
JAMTLAND JAMTLAND JAMT OCH STANDUT!


Vill ni ha mer valfläsk? Ok då!

* Trängselavgifterna blev ju en hejdundrande succé. Att jag lyckades exportera betalautomaterna från Rödöbron till Mälardalen är den typ av framgångar som Putin och Condoleezza Rice bara kan drömma om.

* Jag kommer att göra varje inloggad timme på Lunarstorm pensionsgrundande.

* Jämtland blir en kroppsidealisk frizon där ingen behöver silikonbröst eller sixpacks för att passa in. Har räcker de egna rika naturtillgångarna.

* Varje nyfött barn belönas med en hektar fritidstomt i den jämtländska fjällvärlden. I Kina bestraffar man ett allt för vidlyftigt kärleksliv. I Republiken uppmuntrar - ja, nästan hetsar - vi till ett sådant.
Jamtland ökar när vi gökar!

Jamtland ökar när vi gökar!

* Storspionen Stig Bergling, alias Eugene Sandberg, alias Stig Sydholt har ju blivit vänsterpartist. Man har frågat mig om han är välkommen till Republiken. Visst, tre fler i befolkningsstatistiken betyder mycket.

* Alla som studerar på Mittuniversitetet i Östersund kommer att slippa kontakter med CSN. I stället öppnar vi servicelokaler i varje kvarter, bemannade med riktiga människor som aldrig gått för dagen och som har telefontid - jamt o ständut.

* Eftersom vi fyrtiotalister snart nog avverkat de tidiga ungdomsåren och en gång ska befolka servicehusen kräver jag:

- PRO-rabatt på Tomas Ledins sommarturné 2018

- Pendeltrafik till närmaste pizzeria.

- Att de gamla uttjänta allsångshäftena vid fredagssamkvämen piggas upp med slagdängor av Led Zeppelin, Motörhead och Frank Zappa.
v Medborgare!

* Jag kommer att se till att meteorologerna får förfinade mätinstrument som ger mer objektiva rapporter om den Republik som har mest lagom väder i hela Europa.
v * Och då det gäller energin. Vi lyser upp Sverige. Vi värmer hela Nordeuropa. Och det ska vi fortsätta med, om så vindkraftssnurrorna och vattenturbinerna ska drivas med torv.

* Det blir ju inte ens en enda sketen björntand -blir jag vald blir det en gigantisk grizzlykäft, med implantat i form av badbassänger, bowlingbanor, cykelvelodromer och världens första inomhusanläggning för backhoppning. Man ska tala om Bear Tooth som ett exempel på vad som sker när presidenten biter ifrån. Dessutom kommer ju framtida reparationer av gapet att gå på den allmänna tandvårdsförsäkringen.

* Det finns ju plusjobb. I den republik jag leder kommer det dessutom att finnas minusjobb, gångerjobb och delatjobb. På så sätt avskaffar jag all arbetslöshet.

* Gratis inträde på alla museer. Som museer räknas bussar, taxibilar, biografer, teatrar och golfbanor.

* Med mig som president kommer den olympiska guldåldern att fortsätta. Leve våra olympier. Utan Jamtland stannar Sverige som vintersportland. När andra sviktar står jag fast: Världen är värd ett OS i Republiken Jamtland.

* Jag kommer att beordra nytt dop av hockeyföreningen Östersund Great Lakers. Great Lakers? Ett hockeylag måste väl ändå kunna försvara det egna målet. Och ska det vara något utländskt verkar Ewerton med dubbel-w mer slagkraftigt? Är det ledigt?

* En fjällbonde i Härjedalen kandiderar för Sverigedemokraterna. Han ska känna sig lika hemmastadd i Republiken som en slaktare på ett veganmöte eller som en kd-politiker på Erotikmässan i Älvsjö.

Detta är, medborgare, en liten del av det minimiprogram jag har lagt som plattform för att göra en bra Republik bättre, så att alla inte bara blir stolta utan också jävligt helnöjda.

Republiken är värd att få en lika bra president som tidigare, en som kraftfullt leder en regnbågsallians med syfte att åstadkomma förändringar som leder till förbättringar för alla som inte förtjänar försämringar!

JAMTLAND JAMTLAND JAMT OCH STANDUT!
JAMTLAND JAMTLAND JAMT OCH STANDUT!


(Omröstning) ===========
Oj, det ser ut som jag vann. Jag vill tacka för förtroendet., sannerligen, jag vill tacka för förtroendet.

Några - Elisabet, Jan-Erik, Laila, Kofi Annan - tryckte 2 istället för 1. Förmodligen vill de att jag ska sitta i två valperioder. Tackar, tackar.
Oförberedd som jag är får jag tala direkt ur hjärtat.

Medborgare. Ljuva jämtar.

Inga raketer skjuts in över Fåker. Inga bilar på E 14 bombas. Det hörs inga tjut från stridsflygplan som släpper sin dödliga last över hus och hemman. Människor här behöver inte söka upp skolor för att få vatten och sömn. Sensommarnatten i Jamtland fylls inte med ljus från dödsprojektiler.

I detta nu lider människor som en följd av galna beslut om att använda våld. Det är inte med handgranater och missiler som man skapar trygghet. Vi lider med krigens alla offer. Från denna fredens oas vill jag sända ut ett budskap över världen: Älska! Krig är vad fan kom på då han blev skvatt galen.

Ett nytt lysande år i Republikens stolta historia har lagts till handlingarna. Och med det nyligen genomförda valet har ni, gott folk, lagt grunden för en ny glimrande, sagolik epok, utan historisk och internationell motsvarighet.

Vi bygger framtidslandet, inte på gamla mossiga ismer utan i den mossa och i den jord som är vårt stolta arv till kommande generationer. Som en humanismens jättetermos reser sig denna vår vision, mäktigare än några kända torn. Och den reser sig som ett finger till alla de surkartar som ständigt förebådar Republikens snara undergång.
Framtiden är inte svår.
Men den är vår.
Leve Jamtland!
Leve Republiken!

Kommentarer
Postat av: Nina

Jamtland, Jamtland jamt å standut!!!

2008-08-03 @ 13:08:54
URL: http://ninast.webblogg.se/
Postat av: Till Knutte, Calle och Ludde

Så tåga vi tillsamman bort

mellan Jämtlands gröna ängar bort

mellan nyland som prunka

fulla av bröllopsblomsters prakt.



Så skåda vi med gamman hän

över berg i blåa fjärran

hän över sjöar, strömmar, skogar

jämt kring bygder p vakt.



:/: Fagert är landet som blev vår lott och arvedel

så firom dess fägring nu med sång och stråkars spel.

Tändom ånyo det hopp som våra fäder närt!

För slit och mödor av fröjd och sol

ett mått oss beskärt. :/:



2008-08-03 @ 18:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0