Ännu ett mumsigt recept

I dag när jag satt med några barn och klippte i gammla tidningar så hittade jag det här receptet som jag inte kunde låta bli att lägga vantarna på.

CHOKLADPAJ MED GLÖGGSMAK!
8-10 bitar

Pajdeg:
125 gr smör
2½ dl vetemjöl
2 msk socker
1-2 msk kallt vatten

Fyllning:
1½ dl vispgrädde
ca 3/4 tsk kardemumma
½ tsk kanel
2 krm ingefära
1 krm kryddnejlika
2 msk socker
150 gr mörk choklad

Garnering:
florsocker
silverkulor
ev några lingon

1. Blanda samman pajdegen.
Kavla ut degen till formens storlek, ca 23 cm i diameter och llägg i.
Nagga och sätt in i kyl ca 30 min.
Grädda i botten på  200º i ca 20 minuter.

2. Koka upp grädden med kryddorna och sockret.
Dra kastrullen från värmen och tillsätt hackad mörk choklad.
Rör försiktigt om tills all choklad har smält.
Låt svalna något.

3. Häll fyllningen i det avsvalnade pajskalet och sätt in i kyl för att stelna ca 30 minuter.
Sila över florsocker och garnera med silverkulor och ev lingon.
Serveras med kall vispgrädde.





Kommentarer
Postat av: Anita

Låter underbart Gott!

2009-11-03 @ 20:19:24
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0