Recept

Jag har ju en kategori här på min blogg som heter just recept.
Men detta har legat lite i träda eftersom jag sällan lagar mat efter just recept.
I dag fick jag en liten nytändning i ämnet när jag pratade med min kära kollega.
Hon berättade att hon brukar/ brukade gå in och kolla på mina recept för att få inspiration till egna middagar.
Så nu tänker jag börja skriva ner lite mer recept igen.
Jag börjar genast med en smaskig matsalllad som jag gjorde ofta förr men som jag "glömt bort" på sistone.

Ljummen sallad

10-12 potatisar (ca 1 kg) helst mandelpotatis.
2 hårdkokta ägg
20 gröna oliver
150 gr rökt skinka.
Marinad
1 gul lök
saft från ½ citron
2 krm chilipulver
½ tsk salt och peppar
Sås
1 dl olja
250 g keso
1 dl grädde
1 msk vetemjöl
1 krm curry
1 krm chilipulver
Skala potatisen och koka den i saltat vatten.
Skiva löken och låt den ligga och dra i marinaden(minst 1 timme).
Skala äggen och skär dem i klyftor.
Skär skinkan i strimlor.
Värm oljan till såsen i en kastrull.
Vispa ner keso, blandad med grädde och mjöl.
Låt såsen koka under omrörning till kesokornen smält.
Smaksätt med salt, chilipulver och curry.
Skiva den varma potatisen och lägg den på ett stort fat.
Häll såsen över.
Garnera med marinerade lökringar, äggklyftor, strimlad skinka och oliver.
Kan serveras varm eller kall.
Serveras med vanlig grönsallad

P.S Gör inte mitt misstag att att ta chilipeppar istället för chilipulver.
Det blev STARKT(oätbart).


Kommentarer
Postat av: Linda

Tack så mycket :o)

2009-09-23 @ 20:04:04
URL: http://www.livetmedilona.blogspot.com
Postat av: Anette

Jag är alldeles för obstinat för att laga mat efter recept..nånstans mitt i börjar jag skapa nåt eget:-)



Vill puffa för en blogg som jag läser varje dag precis som din :-) skitskön tjej som vi träffade på en helt galen kväll i somras..



http://humladahl.blogg.se/

2009-09-23 @ 20:57:52
Postat av: Maggan svarar

Anette: Ok, spännande. Den skall jag genast läsa.

2009-09-23 @ 21:22:36
Postat av: Red

SALLAD!!!

2009-09-23 @ 22:55:38
URL: http://byabladet.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Smaskens!

2009-09-23 @ 23:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0