Design

Jag fick en ullfilt för ett par år sedan av min svärmor.
Hon i sin tur hade ärv det av sin Bonusmamma, Ella som varit gift med Jonnys morfar.
Nu när jag satt och kurade i soffan så råkade jag få syn på en ettikett som satt på filten.
Det är designad av Viola Gråsten.
Jag måste ju genast googla och kolla vem hon var.

Minns du pläden Snark?

Många har minnen av dessa plädar som tillverkades i stor skala på Tidstrands Yllefabrik i Dalarna under 1950-talet. De värmde ben och ryggar och låg som dekoration i finsoffan eller på sängöverkastet.

Alla kanske inte vet att designern bakom pläden är den kända textilskaparen Viola Gråsten (1910-1994).
Denna Finlandsfödda konstnär kom till Sverige 1944 och blev året efter anställd på NK:s textilkammare. Här började hon rita mönster till ryamattor och tyger; mönster som blivit kända för sin glödande färgskala.
Pläden Snark designade hon åt Tidstrands år 1957, två år efter att hon slutat på NK. Den kallades inte Snark från början utan tillnamndet fick den runt 1965.
Den gjordes i många färgställningar, bland annat i rosa-grönt, grönt-svartgrått och orange. Både varp och inslag var av ylle.
Pläden säljs i dag på andrahandsmarknaden och för en pläd i gott skick med bevarad etikett kan man få runt 500 kronor.

(Fast min är svart/vit)


Kommentarer
Postat av: Anita

Vadåå - pläden snark? ;O)

2010-08-13 @ 00:39:18
URL: http://w

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0