Rökare?

Är jag en rökare?
Ja, det är klart jag är.
Men alltså....jag menar.
Hmm....jag vet inte vad jag menar.
Jag får börja om från början.
När jag var 15 år så började jag att röka.
Jag hade tjyvrökt sedan jag var 13 ca.
Jag mådde illa och spydde men fortsatte enträget tills jag "kunde".
Jag rökte när jag hade pengar eller är jag fick cigg av någon.
Dessemellan så klarade jag mig fint utan cigaretter.
För i ärlighetens namn så hade jag inte pengar speciellt ofta.
Jag blev äldre och började tjäna mina egna pengar.
När jag var 17 så rökte jag öppet för mina föräldrar.
Jag började jobba på "dagis" och då rökte på mina raster.
Det fanns rökrum på den tiden.
Jag rökte heltid kan man säga från det jag var 17 tills jag var 21.
Men var det så att jag inte hade cigaretter så klarade jag mig bra utan.
Jag klättrade inte på väggarna och slet mitt hår.
När jag var 21 år så blev jag gravid och då slutade jag att röka helt.
Jag rökte ingenting på flera år.
Men så började jag att feströka när barnen var små.
Jag har fortsatte så i många många år.
Jag feströkte....punkt!
Men så för några år sedan så började jag röka även på semestern.
Jag röker alltså till fest och på semestern.
I år tex så har jag rökt nästan ett paket varannan dag i fem veckor.
Men så flyttade jag hem till stan och nu röker jag inget igen.
Men varför röker jag över huvud taget då kan man ju fråga sig.
Jag som har föräldrar som båda dött i cancer och jag som har astma och allt??
Inte vet jag!
Men man kan ju också se det så att det är duktigt av mig att sluta röka så där,  bara för att jag flyttar till stan och börjar jobba igen.
Jag har som sagt rökt sedan jag var 13 år, det är över 30 år det.
Men jag bestämmer mig för att inte "åka dit".
Vissa som bara träffar mig på semestern och när det är fest ser ju mig som en rökare.
Men för mina kollegor som jag arbetat med i snart tio år och som jag även träffar lite privat ser mig som en icke-rökare.
Vissa vet inte ens om att jag röker.
När jag skall fylla i formulär hos läkaren så finns det inte ens en kolumn för mig, för jag röker för lite.
Om man slår ut det jag röker på ett helt år så blir det inte många cigg/månad inte.
Jag säger inte att det är bra för mig men det är bättre än om jag skulle röka på heltid.
Men eftersom jag klarar mig bra utan så skulle jag ju aldrig behöva gå till affären och köpa cigg alls.
Ja, så där har jag bråkat med mig själv i snart 30 år.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0