Marinerad cheddarost

Jag fick en julklapp av min chef.
1½ kg whiskeycheddar!
I oktober så köpte jag en annan god hårdost som jag också skall ställa på julbordet.
Det innebär att hur mycket ost vi än äter under julen så kommer det att bli ost över.
Då hittade jag det här receptet i en av mina många mattidningar.
Varsågoda!

Marinerad cheddarost

Det här behöver du:
  • 3 vitlöksklyftor
  • ½ röd spansk chillipeppar
  • 1 dl olivolja
  • ½ dl vitvinsvinäger
  • 3 msk hackad färsk persilja
  • 3 msk finhackad salladslök
  • 1 tsk strösocker
  • 1 tsk torkad basilika
  • 1 färsk rosmarinkvist
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
  • 400 gr cheddarost
Så här gör du:
  1. Skala och hacka vitlöken. Kärna ur och finhacka chilin. Blanda ihop alla ingredienserna till marinaden och rör eller skaka kraftigt.
  2. Låt vila i några timmar i rumstemperatur.
  3. Skär osten i 1 cm stora tärningar och lägg dem i en stor skål.
  4. Täck med marinad och lägg över plastfolie. Ställ i kyl i minst 8 timmar, gärna över natten.
  5. Vid serveringen så lägger du upp några osttärningar på en assiet och häller över lite av marinaden.


Kommentarer
Postat av: Nina

Men hur gott lät inte det då :o) Jag snor den!

2010-12-19 @ 10:25:20
URL: http://ninast.webblogg.se/
Postat av: Anita

Detta måste jag testa! :O)

2010-12-20 @ 10:21:51
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0