Baksugen

Jag blev så sugen på att baka när jag såg Lindas goda bröd på hennes blogg.
Jag tror jag skall ge mig på Leilas picnicbröd i morgon.

Ingredienser
15 15 g färsk jäst
3 3 dl ljummet vatten
2 2 msk olivolja
1 1 msk honung
1 1 msk flingsalt
2.5 2.5 dl durumvetemjöl
4 4 dl vetemjöl special
Fyllning:
1 1 paket mozzarellaost
200 200 g chévre (getost)
200 200 g italiensk salami
1 1 st näve blandade kärnfria oliver
1 1 st näve röda cocktailtomater
5 5 kvistar färsk rosmarin

Gör så här

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung, flingsalt och finhackad rosmarin.

2. Blanda i durumvetemjöl och sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg.

3. Jäs den i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.

4. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 cm tjock. Kavla inte, för då trycker man ut all luft.

5. Skiva mozzarellan och varva den med smulad getost, prosciutto, oliver och finhackad rosmarin över degen.

6. Rulla ihop till en rulle och mjöla brödet.

7. Sätt ugnen på 250 grader.

8. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs den under bakduk i cirka 30 minuter.

9. Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 minuter.


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag är framsugen ja :o)

2010-01-07 @ 18:06:22
URL: http://ninast.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0