Jag tänkte på en sak.

I bland känner inte jag mig som 43 år.
Hur skall man känna sig när man är 43 år?
Jag kollar på ungdomliga kläder och lyssnar på samma musik som mina söner.
Är det konstigt det?
Jag läste någonstans att vi 60-talister aldrig blir vuxna.
Det kanske stämmer.
Men jag är ju en ansvarsfull mamma och kollega, så alldeles bakom flötet kan jag väl inte vara.
Jag tar ju ansvar för mig och mitt liv men jag har inte pliesserade kjolar och knytblus.
Jag såg ett kort på min farmor när hon fyllde 50, hon ser ut som 80 bakom alla blommorna.
När jag fyller 50 vill jag ha en hårdrocksfest.
Hmmm, det är mycket som har förändrats.
Jag frågade en fyraårig pojke på mitt jobb om jag var en tant eller tjej?
Han tittade på mig och svarade TJEJ! men mamma är en tant.
Mamman är 32 år.
Hur kommer det sig att jag är tjej och mamman en tant?
Jag jobbar med tanter som är 25 år och tjejer som är 60.

Jag vill i alla fall tro att jag är en tjej och inte en tant.
Vad är du?

Detta fick jag av min vän Nina för många många år sedan och jag har haft dessa ord uppsatt på väggen.
Läs och begrunna.

Skillnaden mellan tanter och tjejer

Vi tror kanske att det har med ålder att göra. Det har det inte!
För det finns nämligen tjejer som är 85 och tanter som är 26.
Konstigare än så är det inte. Det beror helt enkelt på hur man är.
Någon har sagt att kvinnor som kallar sig tjejer alltid är minst 40.
Det skulle såvitt jag förstår betyda att gamla kärringar hurtfriskt kallar sig för
tjejer bara för att lura i folk att de minsann är mycket yngre än de är.
Så är det inte alls i verkligheten.

Tanter är drottning Elisabeth av England och Karin Söder i en och samma person.
Tjejer är Katharine Hepburn, Golda Meir och Dolly Parton i ett.

Tanter tar aldrig risker!
Tjejer är kvinnor i alla åldrar som inte stelnat i konventioner och rädsla.
Som inte accepterar förtryck och begränsningar.

Tanter ger upp och hulkar och piper att det där kan väl inte lilla jag.
Tjejer är envisa och försöker igen Särskilt om det är svårt.
Alltid kan man lära sig något nytt.

Tanter sladdrar och moraliserar samtidigt.
Tjejer skvallrar så det skvätter om det - utan att skämmas.
Fröjd och gamman - fräsigt värre va ?

Tanter kan inte längre skratta och slå sig för knäna.
Tjejer kan fnissa och garva som om de var 10 - fastän de är 100!

Tanter är så förfärligt lagoma.
Tjejer bär gult och lila och struntar i hålet på strumpan.

Tanter tvångsstädar.
Tjejer blåser bort damm när det skall komma främmande och städar enbart för nöjes skull när andan faller på.

Tanter är tjatiga - särskilt om yllebyxor på vuxna döttrar.
Tjejer kan skilja på struntsaker och verkliga problem när det drar ihop sig till bråk.

Tanter är lugnast att lämna hemma.
Tjejer är något att hålla i hand när åskan går.
Tanter säger: usch, så trist, Bara damer på bjudningen.
Tjejer tycker att tjejmiddagar är något av det trevligaste som finns.

Tanter deklarerar aldrig själva.
Tjejer låter gärna män öppna dörren åt dem, tända deras cigaretter, dra ut stolen åt dem,
men låter aldrig män placera deras pengar eller köra deras bilar.

Tanter tänker alltid på hur de ser ut. De vet ju aldrig om de träffar någon på bussen som de känner.
Tjejer vågar se sig i spegeln och blinka skälmskt mot rynkor och grå strån och en och annan ungdomsfinne.

Tanter mellan 20 och 100 har det inte så roligt.
Tjejer har oftast jättekul.

Tanter blir ofta bittra och elaka och ogina när de surat sig igenom ett helt liv och ständigt skyllt på andra för att de aldrig fick chansen att göra något av sitt liv.

Tjejer dör aldrig nyfikna.
De ångrar aldrig något de gjort.
Bara det de aldrig hann med

Kommentarer
Postat av: Nina

Japp så är det!

Tack för i helgen pöss! :o)

2010-03-08 @ 21:02:57
URL: http://ninast.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0