"Ledig!"

I dag ska jag bara jobba.
Ingen träning, inget kvällsmöte, inte handla, inte städa.
I dag känns det precis som om jag är ledig:)
I dag när jag kommer hem ska jag bara slappa.
Laga middag och sedan slappa.
Vika tvätten och sedan slappa.
Fixa 70-talskläderna till festen och sedan slappa.
Haha.....mycket att göra för att inte ha något att göra, tycker jag.
Jag kanske får med mig Jonny på en kvällspromenad om jag orkar/hinner.
Jaja, det är onsdag i alla fall.
Inte mycket att säga om det.
Trevlig onsdag på dig!



Kommentarer
Postat av: Anita

"På 70-talet var det platåskor för hela pengen som gällde. Inte bara för kvinnor, utan även för männen. En 6 cm tjock sula, med en klack på 15 cm skulle det vara. Knähöga stövlar var också inne precis som på 60-talet. De naturliga tygerna, bomull och lin kom tillbaka. Sammet användes mycket. Helst slitet, vilket gjorde kläderna större. Att inte ha någon BH under genomskinliga blusar förekom ofta och när ABBA blev stora var det discoglitter som gällde. På 70- talet använde kvinnorna precis som flickorna långa klänningar i syntetmaterial. Man blev mer och mer inspirerad av hippiekulturen feminismen och medborgarrättsrörelsen och hårband bestående av tyg- remsor förekom mycket.



På 70- talet användes de fina och prydliga kläderna sällan. Nu siktade man istället på fritids kläder som var lediga och sköna enligt sig själv. Jeans användes mycket, även de blev vidare från knäet och neråt och satt tajt över höfterna och låren.



För flickorna på 60- och 70- talet var det långa vida kjolar och klänningar som gällde, gärna hopsydda tyger, ungefär som ett lapptäcke. Man började till och med göra tyger med tryckt lapptäcksmönster. Pojkarna hade utsvängda byxor och de byxor som var extremt utsvängda kallades för bell – bottoms, ett uttryck som var lånat från sjömansklädseln. Alltihop med inspiration från lantbruk och hantverk vilket innebar att flickorna ofta bar sjalett."



http://skolarbete.nu/skolarbeten/60-och-70-talets-mode/



2010-10-06 @ 09:15:32
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0