Mat, mat, mat...

...det är det enda som snurrar i min hjärna just nu.
Vad och när skall jag äta?
Det finns massor med LCHF-recept på nätet men jag tror inte att jag skall krångla till det fär mycket utan köra på med min vanliga mat, fast ta bort ris, pasta och potatis.
Man skall inte krångla till de för sig för då kommer det inte att hålla i längden.
Men det är roligt att laga mat när man "får" eller rättare sagt ska använda fullfet grädde och riktigt smör, det blir riktigt mumsiga maträtter då.
Fast jag har en del frågor som jag måste googla på.
T ex bröd som innehåller mindre än 5% kolhydrater får man ju äta, men hur mycket?
Hur många skivor/dag? en eller hur många som hellst?
Räknas vitkål till rotfrukter eller får man käka det?
Cola zero innehåller 0% kolhydrater men sötningsmedel, hur gör man då?
Ja, det är en del frågor men jag får kanske svar så småningom.
Jag kör väl på och ser var jag hamnar.
TREVLIG LÖRDAG PÅ DIG!

P.S Här hittade jag en bra sida om LCHF.



Kommentarer
Postat av: Linda

Henrik är sådan mat som du vill äta. Han äter bara protein som kött, kyckling och fisk. Massor med grönsaker, rotfrukter och frukt. Fiberrikt hårtbröd med rätt smör. Mycket ägg och leverpastej. Om han tar kolhydrater så är det typ bara en matsked med makaroner eller ris. :o)

2011-03-05 @ 09:23:42
URL: http://www.livetmedilona.blogspot.com
Postat av: Linda

Sen tar han tillskott, som Omega 3 och vitaminer

2011-03-05 @ 09:24:26
URL: http://www.livetmedilona.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ät inte för mycket fett, tänk på dina blodkärl.. puss

2011-03-05 @ 10:18:23
Postat av: Anita

När det gäller grönsaker och LCHF så är regeln att bara äta grönsaker som växt ovan jord så nog kan du äta vitkål.

2011-03-05 @ 21:12:32
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/
Postat av: EvasSvammel

www.kostdoktorn.se hittar du en hel del länkar till listor på råvaror och dess kolhydratinnehåll.



Så vill jag vet finns det inte något regelrätt bröd med så låg kolhydrathalt som 5%.

Finn Crisp kan du äta en skiva av eftersom en skiva innehåller 5%

2011-03-07 @ 21:10:59
URL: http://evassvammel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0