Välkommen till Holland

I mitt arbete så arbetar jag nära barn med behov av särskilt stöd och
deras familjer.
Var ute på ett forum härom dan och stötte på den här lilla berättelsen.
En mammma till ett handikappat barn har skrivit detta.
Jag tycker det var så vackert och bra beskrivet.

VÄLKOMMEN TILL HOLLAND
Av. Emily Pearl Kingsley


Jag blir ofta tillfrågad att beskriva
erfarenheten av att leva och uppfostra

ett barn med handikapp.
I ett försök att hjälpa människor som
inte delat denna erfarenhet, att förstå
det, att föreställa sig hur det skulle
kännas, så är det så här...
När man ska ha barn, är det som att
planera en sagolik semesterresa till
Italien.
Du köper en massa resehandböcker
och gör underbara planer.
Coloseum, Michelangelo, lutande tornet
i Pisa, Gondolerna i Venedig. Du lär
dig konversera på Italenska.
Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd och otålig
förväntan, kommer så slutligen dagen D.
Du packar dina väskor och reser iväg.
Åtskilliga timmar senare, landar planet.
Flygvärdinnan kommer och säger,
"VÄLKOMMEN TILL HOLLAND"
"HOLLAND!" halvropar Du.
"VAD MENAR DU MED HOLLAND?"
JAG HAR BESTÄLLT EN RESA TILL
ITALIEN!
Jag ska vara i ITALIEN!
HELA MITT LIV HAR JAG DRÖMT OM
ATT RESA TILL ITALIEN!
Men det har blivit en förväxling i flygrutten.
De har landat i Holland och där måste Du
stanna.
En viktig sak att komma ihåg är att de har
inte tagit Dig till en hemsk, vidrig oanständig
plats, full av farsot, svält och sjukdom.
Nej, det är bara en annorlunda plats.
Så du måste gå och köpa nya resehand-
böcker. Och Du måste lära Dig ett helt
nytt språk. Och Du möter en helt ny grupp
av människor som Du aldrig har mött
tidigare.
Det är som sagt en annorlunda plats.
Det är en långsammare takt här än i
Italien, mindre glamoröst.
Men efter att ha varit där ett tag och
Du har hämtat andan och sett Dig om-
kring så börjar Du lägga märke till att
Holland har väderkvanar. Holland har
Tulipaner och Holland har t.o.m. Rembrant.
Men alla Du känner är upptagna med att resa
till och från Italien, och de skryter om hur
underbar deras tid i Italien har varit.
Och då och då säger Du kanske till Dig
själv "JA DET VAR DIT JAG SKULLE DET
VAR VAD JAG HADE PLANERAT"
Men om Du ödslar Ditt liv med att sörja över
det faktum att Du inte om till Italien, så blir
Du aldrig fri att uppskatta och njuta av, det
riktigt speciella, verkligt underbara med
Holland.


Kommentarer
Postat av: Anita

Det var en bra liknelse!

2008-02-19 @ 08:27:30
URL: http://www.jamtlandspower.webblogg.se
Postat av: Nina

Den är mycket bra. Jag läste den i abbes blogg!

2008-02-19 @ 09:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0