Gott nytt år.

dsc01714 (MMS)

Gott nytt år.


Lyxigt!

Vi är bortbjudna i dag och det känns lyxigt.
Lyxigt att inte behöva städa ihjäl sig.
Lyxigt att inte behöva laga någon mat.
Lyxigt att bara tänka på sig själv hela dagen.
Jag skall snart duscha, göra snygga naglar, ta på mig lösögonfransar och måla mig.
Men först tror jag visst att jag vill ha ett glas vin här i lugn och ro.
LYXIGT!

Tjugohundraelva

Man skall inte leva sitt liv i förväg, jag vet! men hur det än skall vara så är det redan en hel del saker inplanerade för det nya året.
Roliga saker som jag ser fram emot.
Så här ser det ut i januari, februari och mars:
  • Jag skall få en ny kollega som jag tycker mycket om.
  • Syrran och hennes tjejkompisar skall komma ner till mig och hälsa på.
  • Vi skall åka till Trollhättan och hälsa på ett par som jag hoppas att vi kan lära känna lite bättre.
  • Jag "måste" flyga till Östersund så att inte Jonnys SAS-poäng går åt fanders.
  • Jag har köpt biljetter till The Ark på Katalin i mars.
  • Ett par från Östersund har lovat att de skall komma ner och hälsa på oss inom en ganska snart framtid, det ser vi verkligen fram emot.
  • Vi skall se Corroded på Sven Dufva i februari.
  • Jonny fyller år och vi skall ha ett öppet hus då.
  • Jag har lovat att vi skall åka till Örebro och hälsa på ganska snart.
  • Callekillen fyller 20 år om en vecka.
  • Vi skall ta en roadtrip ner till Tranås.

God öl!

Prova den genast.
Den är så mumsig så.

P.S Har inte smakat Blonde, endast de andra två.

Mammas lilla EMO




Året som gått

Januari



Februari


Mars


April


Maj




Juni



Juli



Augusti
'


September



Oktober



November


December




Jag & Simon


P.S Nu kommer han att hata mig för att jag inte valde de snyggaste korten utan dem med mest känsla i :)


O'Connors.

dsc01713 (MMS)

O'Connors.


Mitt nyårslöfte

"Jag lovar mig själv att försöka njuta hela 2011. Jag skall äta god mat och njuta av livet. Jag skall träna och göra saker som jag mår bra av. Jag lovar att jag skall säga ifrån när folk sätter sig på mig och jag skall vara rak och ärlig med mina medmänniskor. Jag skall umgås med människor som jag mår bra av och jag skall inte tänka så mycket på vad andra tycker och tänker om mig. Jag skall kosta på mig goda viner och jag skall försöka gå på många konserter och uppträdanden eftersom detta är bland det bästa jag vet. Jag skall försöka att hålla min familj i ett kärleksfullt grepp och inte lägga ner energi på att klaga på skitsaker. Jag skall försöka att hålla i mina pengar eftersom de har en förmåga att slinka genom mina fingrar som smält glass. Jag skall älska mig själv och titta på mig själv varje dag och säga till mig själv att jag är bra, istället för att slå på mig själv hela tiden."

Rolig dag

I dag kommer Simon hit och hälsar på.
Vi skall görea stan å shoppa å Jonny skall bjuda på god middag å vi skall dricka vin å kanske gå ut.
Jag kollade vilka ställen som har öppet i dag, det var inte så många så vi får se var vi hamnar.
Vi brukar ha skoj var vi än går eftersom vi alltid har roligt tillsammans.
Nu måste jag röja lite på Calles rum där Simon skall sova och sedan tänkte jag tona håret.
Jag återkommer senare i dag eller i morgon med bilder.

Tjockis ♥ Tjockis = Sant!

Scrapbooking

Nu har jag gjort min första grej i scrap booking.
En liten låda som inte blev världens snyggaste men man lär så länge man lever.
Nu kan det bara bli bättre och bättre.
Roligt var det i alla fall.
Guud vad jag älskar att pyssla!


Sovit gott!

I natt gjorde jag en "Christer Sandelin", jag sov med hörselskydd på.
Det gick ganska bra, men det var svårt att sova på något annat sätt än på rygg så jag har lite ont i ryggen i dag.
Dessutom så såg jag ju inte riktigt klok ut, men det bjuder jag på :)
Vad gör man inte när man har en gubbe som snarkar?
Jag har skitont i vänstar örat också, jag tror att det har legat vikt under skyddet hela natten.
I dag vill jag börja scrapbooka men jag har inget album så jag "måste" åka ut till Fullerö och kika lite ;)
Sedan måste jag ner i källaren och leta reda på våra brölloppskort, det är ju hemskt att de har legat i en banankartong i över 20 år utan att de hamnat i ett fint album!
Men nu jädrar skall det bli fint skaru få se!

Nu ska jag sova!


Jullov del 2

Nu är jag ledig igen!
I morse var jag dödare än död men nu känns det bra igen.
Spenderade eftermiddagen på Gränby men hittade inget på mellandagsrean.
Mellandagsrea är överskattat, de säljer ju bara skiten som ingen vill ha och som är flera år gammal.
Efter detta så handlade vi lite "vanlig" mat och sedan åkte vi hem och gjorde lasagne.
Nu är lasagnen i ugnen och jag sitter med ett glas rödtjut och njuter av att jag är ledig hela veckan.
I morgon skall jag försöka mig på att träna om det är öppet.
Sedan skall jag bara slappa å slappa å slappa.
Undrar om jag får med mig Jonny på bio kanske?
Änglagård 3 vill jag se!
Och på onsdag kommer Simon, det skall bli jätteskoj!
Det är skönt med jullov!



Mina fina pojkar. Snart kommer kalle och h...

dsc01694 (MMS)

Mina fina pojkar. Snart kommer kalle och hans vänner. Vi skall testa årets glögg och sedan blir det mat. Mycket mat! God jul!


Nu är glada julen slut slut slut....

... eller?
Vad skall man nu hitta på?
Städa?....igen...
Jag kanske skall börja med en bra bok i dag när jag kommer hem från jobbet.
Bara försvinna bort i en bra bok... eller köpa mig ett pussel på väg hem.
Det var längesedan jag byggde ett roligt pussel.
På onsdag kommer Simon hit ch hälsar på, då blir det väl lite fest igen antar jag men tills dess så skall jag bara slappa.
Gaaargh!!....vad trött jag är!
Det känns jobbigare att kliva upp i dag än vad det brukar, antagligen för att Jonny får ligga kvar i sängen.
Men jag är snart hemma igen och då kan jag fortsätta mitt jullov.


07.00 - 13.00

Det är min arbetstid i morgon det, sedan har jag semester resten av veckan.
Sex timmar är fort gjort, men just nu så känns det trögt att måsta kliva upp i ottan i moronbitti....usch!
Jag vill inte.....vill inte!
Men som sagt, det kommer att vara fort gjort i morgon, snabbt kommer dagen att gå, dessutom så är det ganska mysigt att jobba i mellandagarna när det är lite annorlunda och i ett lite lugnare tempo än vanligt.
På eftermiddagen så skall jag åka och handla lite annan mat ä julmat.
Men en julskinka till skall jag köpa för vi har ätit upp 3800 gr julskinka på två dygn!
Det är ganska bra gjort tycker jag :)
Mina killar älskar julskinka.
Nu skall jag sova så att jag orkar kliva upp i morgon kl 05.30 när klockan ringer.....huuuga!


Pizza

Pizza online blev vår räddning i dag.
Jag har inte orkat att gör ett dugg på hela dagn.
Jo, plockat bort alla rester efter gårdagens fest bara, men inget annat.
Nu har jag badat och sedan beställt pizza.
Det är för jäkla dyrt att beställa hem pizza nu för tiden.
430 kr för fem pizzor och lite bea.....hutlöst!
Nu vill jag kolla på en film som JAG vill se, det är bara andra som har bestämt filmer hela helgen.
I går frågade jag om jag fick kolla på Brölloppsfotografen men det blev protester direkt, sedan gick alla därifrån  men då hade jag inte längre tid att kolla.
Soffan är upptagen precis hela tiden.
Jag längtar efter mitt soffhörn nu och en bra film....åsså pizzan förståss.
Tjenixen!

Fest!

Det har blivit en tradition nu att ha fest på juldagen.
Mycket mat åt de, pojkarna men vi har fortfarande en hel del kvar :P
I dag vill jag inte äta julmat, funtar på att beställa hem pizza faktiskt.
Som sagt så var det en skojig fest och vi avslutade hela kvällen på KROM.
Som vanligt så ångrar man sig när man kommer ut för man har alltid skojigare hemma.
Men, men...
I dag skall vi väl återställa lägenheten i orginalskick och sedan inte göra någonting.
I morgon skall jag jobba men sedan är jag ledig igen, hela veckan.
På onsdag kommer min "tjockis", det skall bli roligt, jag längtar.
Men nu skall jag dricka kaffe och sedan dö i soffan innan jag börjar städa.
God fortsättning på er alla julfirare!

Bilder från igår.

Gott?


Partytrick!


Ungen kan slicka sig på armbågen!!!!!!


Party!

dsc01698 (MMS)

Party!


Jultallrik á la Mc Donald´s

Kolla vad jag hittade i kylen!
Calle måste ha fått den på jobbet ("Donken") i natt.
Hahaha!
Sorgligt!

Antiklimax

Juldagen bjuder alltid på ett slags antiklimax.
Man har planerat och handlat i flera veckor för att denna julafton skall bli perfekt.
På juldagen är man nöjd och belåten men det känns alltid lite snopet, tycker jag.
Julaftonen försvann så fort.
Vi latade oss och åt och öppnade paket och tjoff var kl 00.30.
Så här på juldagen så känns all förväntan så överdriven, fast jag vet att det kommer bli samma sak nästa år.
Jag kan helt enkelt inte låta bli.
Det kan jämföras med IDOL, som jag lovar mig själv att inte se men som jag sitter klistrad vid ändå.
Julen är min högtid som jag älskar men som jag blir lite besviken på varje år bara för att det går så fort.
Julaftonen borde ha 48 timmar istället och man skulle inte behöva sova på hela tiden.
Julmiddagen skall man sitta vid i flera timmar, men man man blir ju alltid mätt efter silltallriken och sedan får man tvinga i sig en tallrik till bara för att man vill smaka på allt som man stått och förberett.
Årets höjdare blev den inkokta laxen.
Jag gjorde iordning en av mina regnbågar som jag fångade i höstas när vi var och fiskade i Fyrväpplingen.
Snacka om skilnad mot för den odlade laxen som man köper på ICA.
Den var så mör och fin och rosa. Jag skulle ha ätit mer av den och mindre av allt det andra.
I dag skall jag satsa på laxen och min mumsiga romsås.

I dag tänder jag också ett ljus för min lilla mamma som har en speciell plats hos mig varje juldag.
I dag är det 23 år sedan hon somnade in och lämnade oss med endast minnen.
JULAFTON 1985








Julafton











God Jul

Tog sovmorgon i dag.
Skööönt!
Det är ju ändå ingen ungdom vaken här, om jag väcker dem kl 11 så tycker de ju ändå att det är mitt i natten.
Calle har jobbat hela natten så han får vi väcka tidigast kl 13.00.
Nu sitter jag och min man med varsin kopp kaffe vid varsin dator.
Snart vankas det kakor och morgonpaket i vardagsrummet.
Det är städat (i alla fall dugligt) och pyntat.
Tomtar i alla vrår.
Snart väcker vi barnen som springer ner för trappen med tindrande ögon........eller nä, vänta det var ju minst tio år sedan det :)
Börja om:
Snart väcker vi tre trötta killar som vacklar sig nerför trappan och som gäspande ger mamma en snäll kommentar om hur juligt och fint det är här hemma.
Sedan polimasar vi omkring och njuter av varandras sällskap hela dagen.
Till "Kalle" sitter vi julklädda och fina och dricker årets glögg.
Sedan vankas det stora julbordet och till sist kommer tomten....eller ja, morsan i tomteluva, som delar ut en jädrans massa paket :)
Mysigt brukar vi ha och jag längtar redan till eftermiddagens första öl.



Nu har vi jullov:-)

dsc01693 (MMS)

Nu har vi jullov:-)


Komp och lite spya ;)

I dag åker jag bara in på jobbet och vänder.
Om det är lugnt så kan jag ta ut komptimmar.
Om jag kan ta ut alla mina komptimmar så åker jag hem vid 10-tiden igen.
I dag har jag bara resten av julstöket kvar.
Dammsuga och svabba toaletterna.
Ställa ut alla tomtarna på plats.
Göra godisbordet.
Koka skinka, grilla revbenen och koka in laxen.
Men jag mår illa!!
Inte kan väl magsjuka komma så fort?
Knut kom hem och kräktes i gårkväll och idag är jag sjuk??
Nääää, inte så snabbt går det väl, det är bara jag som är nojjig. eller hur?
SÄG ATT DET BARA ÄR JAG SOM ÄR NOJJIG!!!!
Jag har verkligen inte tid att bli sjuk nu, varken lust eller tid.
Julen är ju min stora högtid på året, då tänker jag INTE vara sjuk!!
Nää, här kan man ju inte sitta å bli hysteriskt, jag sätter fart i stället så att jag får tankarna på annat.
Så ja!
Duktig tjej!

"Lutfisk å gröt, tårta så söt, tårta så söt...."
Ja, vissta ja! Ja skall ju koka gröt ikväll också.....hmm, då måste jag nog köpa mer mjölk...

Min juloutfit är klar, vad tycks?!




Å lite till.

dsc01691 (MMS)

Å lite till.


Å ännu lite kallare:)

dsc01690 (MMS)

Å ännu lite kallare:)


Ännu kallare. Brrr!

dsc01689 (MMS)

Ännu kallare. Brrr!


Det är kallt i uppsala i dag.

dsc01688 (MMS)

Det är kallt i uppsala i dag.


Dan före dan före dopparedan!

Å jag jobbar hela, prexsis hela dagen.
Min man är ledig, men han var på julfest i går så han kan man nog inte räkna med på hela dagen.
Typiskt!
Det borde vara jag som fick vara ledig för då skulle allt julpysslande bli klar i dag.
Kl 17, när jag slutar så skall vi handla julmat.
Jag har redan gjort en lång lista på vad som skall inhandlas.
Jag försökte att hålla den kort, jag försökte att tänka litet men det går ju inte.
man bara måste ha det, å det, å det, till julen :)
Nu skall jag skjutsa Jonnys trötta kollega till arbetet. Han som också var på julfest men som inte är ledig i dag.
Vilken tur(för honom) att jag har sovmorgon på onsdagar och inte börjar förrän 08.40.
Nu väntar gröten och lite smink sedan är jag redo.
I övermorgon är det julafton :)


Jullov

I dag fick Ludde jullov.
Den sista av mina tre pojkar som får skollov över huvud taget.
De andra två är ju vuxna nu.
Konstigt!
Men appropå jullov, kommer du ihåg känslan?
Känslan av att ha jullov och vara ledig i flera veckor?
Jullov, ingen skola, snart julafton.
Waow! Man var ju hur lycklig som helst.
Långa sovmornar och roliga dagar med sina kompisar.
Ja, det var tider det.
Det var längesdan man var barn och hade bekymmersfria jullov.
Om 1½ år är det 30 år sedan jag slutade nian!!!
Fatta! TRETTIO ÅR!
Man är ingen ungdom längre inte.....huvva!
Nä, man skulle vara sexton år och ha jullov....eller?



Marsipangodis

Ja, detta gör vi nog bara utav ren tradition.
Jag vet ärligt inte om någon ens tycker om godisarna :)
Men det är ju mysigt med traditioner, så vi fortsätter väl så länge någon ids hålla på.
Snygga blev de väl i alla fall, Luddes och mina godisar?


Julstök

I kväll ska jag baka pepparkakor och göra marsipangodis.
Sedan har jag pysslat klart.
Resten av kakor och gott får jag köpa.
I morgon skall vi handla all julmat och sedan är vi klara.
Jag känner mig trött nu, det skall bli skönt med några dagars ledighet.
Jag har ju inte varit ledig en enda dag sedan sommarsemestern och det känns i huvudet och i kroppen.
Slappa och polimasa omkring i myskläder hela dagen, det är vad jag behöver.
Men först är det lite julstök kvar, men bara lite.
Jag önskar dig en bra dag.


Bra dag!

I dag har jag haft en bra dag.
Jag har jobbat, åkt runt och letat vitt julgranspynt på Rusta, Ikea och till sist på Fullerö.
Hämtat Jonny, stekt köttbullar och gjort en Janssons.
Jag har kollat på sista avsnittet på "Våra vänner liv"....såååå bra!
och till sist klätt granen med Ludde.
Det har varit en bra dag men nu är jag trött och måste sova.
Duktiga mig, braiga tv:n och snygga, vita granen.
Jag är nöjd!
Märks det? ;)
"Granen står så grön å grann i stugan...Trallala la la....."





Opp å hoppa!

Måndagsmorgon....
Kl 05.00 ringde mitt alarm.
OKRISTLIGT TIDIGT!
Åååå, bara fem minuter till.....snälla!
Vem det nu var som skulle ge mig tillåtelse?
Svänga benen över sängkanten och fort ut å blaska av mig.
Nu sitter jag här vid datorn med en kopp kaffe.
Om 1 timme måste jag vara på jobbet, senast! för att Jonny skall hinna till mecken med biljäveln som spottar ut felmeddelanden.
Tack för den utgiften så här lagom till jul.
Nu skall jag måla på mig ett par ögon så att man åtminstonde ser pigg ut, alltid kan man ju lura någon.
I dag på min lediga eftermiddag så skall jag handla nytt julgranspynt, eftersom jag har bestämt att granen skall vara gräddvit i år och inte röd :P, jag skall steka köttbullar och göra Janssons och om jag hinner så skall jag baka några plåtar med pepparkakor.
Eva kommer hit med lite jultidningar och annat smått och gott som hon var här och sålde för några veckor sedan.
Ledig eftermiddag va ;) haha....
Nu måste jag sätta fart......så att jag hinner......skynda, skynda! Ila, ila....
Raska fötter springa tripp, tripp, tripp.......





Fototriss

Dagens tema är GLITTER.
Eftersom jag inte vill ta julglitterbilder så väljer jag tre glittriga bilder tagna på en höstpromenad i Sigtuna.

1.


2.


3.


Fler grittriga trissbilder hittar du här:

Marinerad cheddarost

Jag fick en julklapp av min chef.
1½ kg whiskeycheddar!
I oktober så köpte jag en annan god hårdost som jag också skall ställa på julbordet.
Det innebär att hur mycket ost vi än äter under julen så kommer det att bli ost över.
Då hittade jag det här receptet i en av mina många mattidningar.
Varsågoda!

Marinerad cheddarost

Det här behöver du:
  • 3 vitlöksklyftor
  • ½ röd spansk chillipeppar
  • 1 dl olivolja
  • ½ dl vitvinsvinäger
  • 3 msk hackad färsk persilja
  • 3 msk finhackad salladslök
  • 1 tsk strösocker
  • 1 tsk torkad basilika
  • 1 färsk rosmarinkvist
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
  • 400 gr cheddarost
Så här gör du:
  1. Skala och hacka vitlöken. Kärna ur och finhacka chilin. Blanda ihop alla ingredienserna till marinaden och rör eller skaka kraftigt.
  2. Låt vila i några timmar i rumstemperatur.
  3. Skär osten i 1 cm stora tärningar och lägg dem i en stor skål.
  4. Täck med marinad och lägg över plastfolie. Ställ i kyl i minst 8 timmar, gärna över natten.
  5. Vid serveringen så lägger du upp några osttärningar på en assiet och häller över lite av marinaden.


Middag & hur mycket tomtar som helst.

Efter en trevlig middag med Ludwigs svärföräldrar Ina & Z så går jag nu till sängs.
Det har varit en trevlig kväll med bra samtal och förhoppningsvuís god mat ;)
Vi bjöd på fjällröding, potatis och grön sparris bla.
Nu är jag lite trött och sängen känns som ett bra alternativ.
I morgon plockar vi upp jullådorna så att vi kan börja känna efter vilka tomtar som skall ställas var ;)
Under årens lopp så har tomtesamlingen vuxit sig så stor att man numera måste välja ut vika tomtar som får stå framme och vilka som får åka ner i källare igen.
Om jag skulle ställa fram alla så skulle det vara värre än på tomteland.
Ja, man skulle säga att jag fått tomtar på loftet.
Jag är faktiskt inte riktigt klok när det kommer till tomtar.
Men jag har lärt mig att sortera.......lite ;)


Julfest!

Här kommer bilder från vår julfest.
I vanlig ordning så var det god mat, skönsång och små uppträdanden.
Här sitter det inte fast inte :)














Julfest

I kväll är det julfest på jobbet!
Jag är inte med i festkommitén den här gången.
Det skall bli riktigt skönt att bara gå på fest uta att vara den som fixat alltihop.
Bara sitta där och bli underhållen.
Det värsta är att jag jag antagligen måste leka och det tycker jag bara är "sisådär" roligt faktiskt.
Alla tror att jag tycker sånt är jätteskoj bara för att jag är jag, men det gör jag inte.
Det är en fördel med att vara med i festkommitén, då behöver man inte leka.
Men jag är inte den som är den, jag kan bjuda på lite charader eller annat. Man skall inte sätta sig på tvären på fester inte.
Jag tar välpå mig min nya festblåsa och travar iväg vid 18-tiden.
Bilder kommer antagligen i morgon.
Njut av att det är fredag nu!



Poliskontroll.

Nyss när jag körde hem från vårt kvällsmöte så blev jag stoppad i en poliskontroll.
Jag svängde av vägen och körde in till kanten stannade med motorn på och väntade.
Några timmar tidigare, kl 17 när Jonny hämtade mig på jobbet så började bilen bete sig lite underligt och vi fick felmeddelande av datorn så Jonny ringde mecken och fick en tid på måndagmorgon.
Nu när jag stod där vid poliskontrollen så kom en manlig polis fram till mitt fönster och jag vevade ner rutan.
Bilen stod och hoppade och pruttade medan han stod och gjorde i ordning blåsgrejen som jag skulle blåsa i.
Han tittade lite underligt på mig så jag kände att jag var tvungen att ge en förklaring.
- Bilen beter sig lite konstigt, jag har precis fått ett felmeddelande på datorn, sa jag
Daaa, det lät som en dåligt ursäkt, precis som om jag var rädd att det var olagligt att köra med bara två cylindrar.
- Han log lite och sa åt mig att blåsa- Du vet väl hur man gör?, sa han.
- Näää, sa jag, för jag har faktiskt aldrig på mina 25 år som körkortsinnehavare blivit stoppad i en nykterhetskontroll.
- Han log lite igen och förklarade hur man gjorde.
Som tur var så blåste jag negativt :)
Fattas bara annat när man kommer från jobbet kl 21.00 på kvällen.
Han tyckte nog att jag verkade lite knäpp.
Snygg var han också....typiskt!


Proppmätt efter julmat och lite godis i pe...

Proppmätt efter julmat och lite godis i personalrummet. Snöstorm ute, då är det skönt att vara inne och kura. I morgon är det fredag!:-D


Tohohorsda´

Känner ni att fredagen närmar sig med stormsteg?
I dag blir det julkul och lite julmat på jobbet och kväll skall vi ha årets sista APT.
I natt har jag sovit som en stock, Jonny erbjöd sig nämligen att sova på soffan inatt :(
Trist men fakta.
Jag hoppas att det är hans förkylning som gör att han snarkar värre än någonsin just nu för då går det väl snart över.
Nu måste jag sätta fart igen, fixa frillan, äka gröt, sätta på mig ögonen osv osv.
Jag önskar dig en bra torsdag! (i dag sa jag rätt dag i alla fall).


Klantigt

I dag åkte jag upp på Gränby för att köpa en julklapp til julfesten på fredag men nu kom jag på att gjorde allt annat utom att handla julklapp.
Klantigt!
Nu måste jag göra det i morgon fastän jag jobbar hela dagen och sedan har kvällsmöte :P hur jag nu skall hinna det?
Jag städade frysen och hittade två tupperwarebyttor med hönsbuljong som jag slängde, men när allt låg i slasken och rann bort så såg jag att jag kastat min hemmagjorda äppelmos som jag sparat för att ha nu i jul.
KLANTIGT!
Jag skulle köpa socker idag så att jag kan baka en sorters kakor till men det glömde jag så nu blev det inga kakor ikväll heller.
Klantigt!
Jag tror att jag går och lägger mig så att det inte blir klantigheter i dag.
Natti Natti!


Jag längtar


Zzzz...Julspel..Zzz...jobba..Zzzz..handla..

I dag skall jag på julspel i Salabackekyrkan.
Det var några år sedan jag var där sist.
Det brukar vara vackert och juligt att gå dit och barnen brukar tycka att det är spännande.
I dag är jag inte ett dugg piggare än i går eftersom jag har vaknat hela natten.
Flera gånger i timmen har jag vaknat och knuffat.
Det är ingen dans på rosor.
Nu är jag såååå trött och jag har en lång dag framför mig.
Hur skall jag orka med utelek, julspel, pyssel, handla, laga mat pynta idag? när jag bara vill sova, sova, sova.
Nä, usch vad jag beklagar mig....skärpning! Sova får jag väl göra när jag blir gammal.
Nu skall jag trycka i mig lite gröt så blir jag nog piggare.


Ommöblering + The Ark

I kväll möblerade vi om lite i vardagsrummet.
Vi flyttade divandelen på soffan från vänster sida till höger och sköt ut hela soffan en bit och ställde fåtöljen "under" trappen.
Nu fick hela tv-delen av vardagsrummet större utrymme och det ser inte så trångt ut.
Det blev snyggt.
Jag är nöjd.
Egentligen gjorde vi det för att få plats med julgranen men nu får den verkligen inte plats :) men det gör inget, vi ställer den i hörnet där den brukar stå.
Dessutom så blev det dammsuget på ställen som inte dammsugaren har hittat på de senaste veckorna.
Haha...jag är ingen hejjare på att städa jag inte.
Men det blir gjort till slut, sent om sider, vid sådana här tillfällen tex, när man börjar röra runt och dammråttorna hoppar upp och biter en i knäna :)
Det är skönt att göra om, det blir lite nytt omkring en, det gillar jag.
Dessutom så är jag nu lycklig ägare till två st The Ark-biljetter!!
Min gullegöbbe satt i telefonkö halva förmiddagen för min skull.
Nionde mars sittter jag på första parkett och sjunger på Katalin.
Lyllo mig va? ;)




Näsblod

Jag blöddde näsblod på jobbet.
Det bara rann å rann.
- Kolla Maggan har blod, sa barnen för jag märkte det inte själv.
Nu har jag huvudvärk så jag åkte direkt hem, utan att passera Curves i dag.
Jag vet inte vad som står på?
Jag blir visst aldrig pigg.
Nu skulle jag kunns lägga mig och sova på stört.
Jag är trööööött!
Håhåjaja!


Träna!

I dag skall jag försöka mig på ett träningspass.
Första gången på nästan 14 dagar men det skall nog gå bra.
Det värsta är ju latmasken som bor i mig, jag klarar mig så bra utan träning så.
Jag får verkligen tvinga mig till att hitta en mening med att gå dit.
När jag väl är där så går det ju bra, då har jag t om ganska roligt, för att inte tala om hur nöjd jag är efteråt.
Men nu och hela dagen framöver kommer jag att ha ångest över att jag "måste" gå dit när jag slutar.
Jag är så jävla dum!
Jag betalar hundratals pengar varje månad till det där stället och jag mår ju så bra när jag går dit men ändå så tar det emot, hur puckad får man vara?
Nu är jag nästan bra i min förkylning så nu finns inga orsaker till att inte gå dit.
Hejja mig!



The Ark

Min favoritgrupp skall sluta spela tillsammans :(
Deras avskedskonsert skall jag gå på.
De kommer till Uppsala/Katalin den 9 mars.
DÅ kommer jag att vara där, var så säker.
Det var kärlek vid första ögonkastet när jag hörde deras första skiva i slutet på 90-talet.
Sedan dess har jag sett dem live två ggr och jag har alla deras album.
Det kommer att bli ett tårfyllt farväl på Katalin i mars.




Would have, Could have, Should have...

Jag skulle gör så mycket idag på min lediga eftermiddag men eftersom jag har legat bredvid "Snarkmonstret" i natt så var jag så trött att jag somnade på soffan när jag kom hem från jobbet.
Nu skulle jag kunna baka lite men då upptäcker jag att sockret är slut.
I morgon skall jag träna, på onsdag stänger jag, på torsdag är det kvällsmöte, på fredag har jag julfest och på lördag har vi middagsgäster, så den här veckan går fetbort när det gäller julpyssel.
Men jag har ju redan gjort ganska mycket så det är väl ingen fara på taket.
Sova är ju också bra för själen har jag hört :)
Det är ju bara jag och mitt dåliga samvete som snackar så fort jag sover när jag inte "ska".
Ja, tänk va, så knäpp man är ;)
Nu sitter jag mitt emot min man och dricker en kopp ljuvligt kaffe. Vi surfar och samtalar om ditt och datt.
Vi har många sådana stunder jag och min man, DET tror jag är bra för själen och bra för oss. Att sitta tillsammans, om än vid varsin dator, så har vi ändå en fin samvaro och samtalen är oändliga. Just nu planerar vi inför julen och vad som är kvar att fixa. MYYYYSIGT!

 



Lucia

I dag ska vi gå luciatåg på jobbet.
Kl 07.30 går vi med 120 barn i ett långt tåg utanför förskolan.
Det är jättegulligt!
Sedan går vi in på respektive avdelning och fikar.
Det brukar vara riktigt mysigt faktiskt.
När jag sutar kl 13 så skall jag åka hem och luciamysa med min tokförkylda man.
Tända ljus och lyssna på julmusik.
Jag borde åka och träna men vi får se om jag orkar.
Vi får se hur mysigt jag har det här hemma.
Hoppas att du får en mysig och stämningsfull luciadag.



P.S Har traditionerna med att luciavaka försvunnit? Ingen av mina ungdomar håller på med det. En annan festade ju på lucianatten och lussade hos lärare och höll på. Allt sån´t verkar vara bortglömt nu för tiden.


-Du luktar bajs! DU!

Klicka på bilden och kolla på världens roligaste film.
Min kollegas underbara unge+bajshumor=skitroligt!
Detta är humor :)




Parken i vinterskrud







Fototriss

Dagen tema är: RUND!

Så här i juletider så tycker jag att detta är en passande triss.
(först så tänkte jag lägga upp tre bilder på mig själv men jag skippade den tanken, haha)

1. Min fina runda adventljusstake som jag köpte när jag var på julmarknad i Österbybruk i höstas.


2. Min vackra Amaryllis med sina runda former.


3. Ett helt fat med runda polkagrisknäck. Det är så att det vattnas  i munnen på mig :)



Fler triss på samma tema hittar du här:



Fest!

Nu drar jag på fest!
Vi ses i morgon em ;)


Jag älskar julen!

I dag skall jag bara göra lite sån´t som jag gillar.
Shoppa, slöa och sedan gå på fest :)
Det låter väl som en skön lördag?
Julen är jag supernöjd med so far.
√ Klapparna är köpta.
√ 3 godssorter är kokta.
√ 2 sorters kakor är bakta.
√ lite julmat finns redan i kylen.

Ingen julstress här inte och det är SKÖÖÖÖÖNT!!
Nästa helg kommer vi att julpynta för då skall vi få middaggäster så då blir det också färdigt.
Jonny skall ha semester två dagar före julafton så han får fixa med det allra sista.
Det känns bra, jättebra.
Det är så här det skall vara inför julen, man betar av en sak i tagen, gör det man hinner, resten får man väl köpa då.
Om jag inte har lust att baka något mer så åker jag bara till Brantingbagar´n och köper resterande småkakor.
Hur svårt kan det vara?
Jag städar det jag hinner, det är ju bara familjen som skall vara hemma, inte behövar jag knäskura klädkammaren bara för det ;)
Det skall vara roligt med jul och det kan jag inte ljuga om att jag tycker.
Min mamma älskade julen och det har hon fört över på mig.
Jag älskar att fixa och baka och pynta, mendet skall vara på mina vilkor, inga måsten för då försvinner glädjen.
Nu skall jag försöka locka med mig gubben till Gränby Centrum, undrar vad jag måste muta honom med för att han skall följa med utan att sura då?
Ja! han skall få den stora äran att köpa sig en julwhiskey på bolaget, det kanske gör honom glad ;)
Åsså en julfest i eftermiddag, va kul!
Hoppas att du också känner att du ligger i fas med julen och att din helg blir bra.
KRAM HELA DA`N!



Så mycket bättre

Artister som jag vill se i nästa omgång av "Så mycket bättre" är:
  1. Björn Skifs
  2. Ola Salo
  3. Lill Lindfors
  4. Per Gessle
  5. Brolle Jr
  6. Magnus Uggla
  7. Carola

Jag blir tooookig!

Vaknade för en halvtimme sedan och känner mig risig igen.
Hostar upp allt möjligt onämnbart och har ONT i halsen igen.
Febern ligger som ett täcke över hela mig och snoret rinner.
Jag säger som min mamma sa, fast man inte får, -"Jag tror jag blir med negerbarn!!"
Jag har inte råd att vara hemma igen så jag tänker gå på jobbet ändå.
Jag vill gå på festen i morgon, som vi är bjudan på.
Jag vill känna att jag har orken att pyssla med julen, det är inte roligt när det skall kännas tungt och jobbigt!
Jag vill inte vara mera sjuk nu, jag orkar faktiskt inte.
Varför jag?
Varför just jag?
Vad har jag gjort för ont?


Lakritskola

Julens godaste godis har jag kokat ikväll :)

Lakritskola
1 dl lakritskarameller t ex Turkisk peppar
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 msk kakao
1 dl sirap
2 tsk smör
200 gr mörk choklad
havssalt

1. Klä en form 2o*20 cm med bakplåtspapper.
2. Krossa karamellerna i en mortel.
3. Blanda grädde, socker, kakao, sirap och karamellkrosset i en vid gryta.
4. Koka upp under omrörning. Koka sedan kraftigt utan lock tills kolan klarar kulprovet (ca 15 min)
5. Rör i smöret och häll sedan smeten i formen. Ställ kallt och låt stelna.
6. Smält chokladen i ett vattenbad och låt den sedan svalna något. Det skall helst bara skilja 10 grader mellan kola och choklad.
7. Skär eller klipp kolan i mindre bitar och doppa i chokladen och lägg på bakplåtspapper eller galler.
8. Strö över lite flingsalt på varje kola innan chokladen stelnat.

I ottan

I dag skall bilen in på verksta`n.
Det skall bytas ett bromsbelägg.
Jonny fick tid i dag kl 07.00 och jag börjar kl 07.30, därför så måste han skjutsa mig först för att hinna.
Så jag kommer till arbetet 06.30 idag!!
*gäääääspar*
Jag skall fylla i all min kvällstjänstgöring i en pärm, så jag har det jag gör men det känns ju ruggigt tidigt måste jag säga.
Kliva upp en hel timme för tidigt känns jobbigt.
Jag har ju nog tidiga mornar ändå tycker jag.
Ja, ja ingen idé att sitta här och klaga.
Nu är jag ju vaken så det är bara att köra hårt.
Trevlig onsdag på dig!


Mer kakor

I kväll blev det ensort till.
Toscakaka!
men som vanligt så blev toscan för lös :(
Det är därför som jag aldrig bakar för det skall alltid jäklas med mig.
Jag ställde ut plåten på balkongen nu så jag hoppas att kolan blir bättre när det får svalna.
Jäkla kaka!
I morgon blir det hallongrottor!

Mitt år på "Fejjan"

Detta är mina statusuppdateringar på Facebook under 2010.
Kul att läsa tycker jag.
I alla fall för mig :)


Julstämning

Jag vet var min julstämning tog vägen?
jag hade mer pirr för två veckor sedan än nu.
kan det bero på att jag nästan är helt färdig?
Kan det bero på att jag känner mig helt cool och att det inte är någon brådska med någonting?
Är det så att det skall vara lite nerver när det gäller julen för att den rätta stämningen skall uppstå?
Ja, kanske det kanske?
Jag tror jag pyntar helt färdigt med gran och allt till den 18 december.
Så får det stå så i nästan en vecka innan det blir julafton.
Jag tycker att man njuter mer av julen innan julafton än efter.
När nyår har varit så vill man ju bara bort med skiten, eller hur?
Ja, jag hoppas att den rätta julstämningen infinner sig snart.
Komsi, komsi!!


Host, host, host...

Ja, det är för jäkligt va jag hostar.
Men jag mår bättre i dag än i går, mycket bättre och det känns skönt.
Det är fruktansvärt att gå till jobbet och inte vara hundra.
Man kan ju inte ta det lite lugnt på mitt arbbete direkt.
100% eller inget alls är vad som gäller.
I dag skall vi gå till stora backen och åka pulka har ungarna önskat, jag får ta med mig någon ung tjej som kan springa upp och ner i backen :)
Mer kakor skall jag baka ikväll (om jag orkar) Toscakaka och Hallongrottor får det bli.
Jag har beställt Neg....Chokladbollar av Eva också skall jag baka en saffranskaka, så köper jag ett par sorter och sedan får det räcka för en vecka och duga för en fluga.
Nu är det jul här i vårt hus, julen är kommer hopp faderallan la...
Nä, här blir det inga barn gjorda, nu måste jag sätta fart.
Åååå, vad det är härligt att känna sig bättre, allt är inte så förgjordat jobbigt. Energin kommer tillbaks och rinner genom hela min kropp.
Jag kanske t om kan träna i slutet av veckan :)
Det här kommer att bli en bra dag.

Ett litet visdomsord på vägen:
"Man väntar så länge på att bli vuxen, men det blir man inte. - Man blir bara äldre"



Soffkuddar

Jag måste köpa nya soffkuddar.
De vi har är hemska.
Inte hemska=fula utan hemska= obekväma.
När man skall gosa ner sig i soffan och njuta av en kväll framför tv:n så glider man runt med huvudet på dessa osköna kuddar.
De är glansiga och hala och halkar bara runt soffan.
Nä, till jul så blir det en sväng på IKEA för att införskaffa nya, sköna soffkuddar helt enkelt.

Tävling!!

Jag är med och tävlar om doftljus hos FYRKLÖVERN.
Var med du med!

Är på väg till husvagnsjocken i Upplands V...

dsc01678 (MMS)

Är på väg till husvagnsjocken i Upplands Väsby. Vi skall lämna in vagnen på reparation. De sa September i somras men bättre sent än aldrig:-P. Det är halt och snöigt på vägen på vagnen vinglar hit och dit.


Frisk??

Nä, med handen på hjärtat så är jag nog långt ifrån frisk men det här verkar bli en långdragen historia så jag får väl pallra mig iväg till arbetet även fast jag inte är frisk.
Jag stod nyss i badrummet och hostade lungorna ur mig när Ludwig kom upp och stirrade yrvaket på mig och frågade om jag verkligen mådde bra.
- Nä, svarade jag och hostade i fem minuter till.
Att ha astma är ingen dans på rosor inte, vill jag bara meddela.
Nu skall jag andas medicin, dricka kaffe och surfa en stund innan det är dags att ge sig iväg.
I dag är det måndag så jag har en kort dag, det känns ju bra att få börja lite lugnt igen efter en vecka här hemma.
Det skall bli skoj att möta barn och kollegor igen, man längtar efter alla när man inte är där.
Det känns som vi är en liten familj allihop ♥.
Ha en skön måndag nu och krama varandra i trafiken.

Dagens visdomsord:

Se dig omkring.
Är folk snälla, så har du varit snäll. Är folk själviska och arga? Du kommer att upptäcka att du varit arg och självisk. Om du är arg så drar du till dig arga människor, du gillar dem, trivs med dem eftersom de förstår dig. Är du egoistisk och snål drar du till dig snåla människor, ni förstår ju varandra.

Julkakor

Just nu håller jag på att baka mammas goda kalasplättar.
Dessa är de enda "måste kakorna" till jul.
De är lätta att göra men de tar en jäkla tid att grädda eftersom man bara kan grädda 7 st åt gången.
Man gräddar nämligen smeten i plättlaggen ;)
I år gjorde jag dubbel sats, det får räcka.

Astrids Kalasplättar ca 14 st

1 dl strösocker
1 dl smält smör
1 dl vetemjöl
1 ägg

Hackad mandel att strö på innan man gräddar.

225ºC i 10 min


2:a Advent

I dag är det söndag och det är dags att tända det andra ljuset i adventsstaken.
Det går fort.
Bara tre veckor kvar till julafton.
Jag tänkte göra lite julgodis i dag men jag behöver åka och köpa grädde.
Jag hade skrivt en inköpslista till Jonny där det står att han skall köpa 2 L grädde men han kom hem med 2 dl grädde och det räcker inte till många godisar :)
Jag skall koka polkagrisknäck och göra lakritskola i dag, hade jag tänkt.
I går köpte vi alla julklapparna så nu är vi helt klar med det...Skönt!
Det blev nog lite för mycket för mig som legat hemma hela veckan för jag fick feber i gårkväll och dundrande huvudvärk och fick gå och lägga mig efter "Så mycket bättre".
Det tar på krafterna att shopa :)
Nu skall jag tända ljus i köket och titta på vintermorgonen utanför fönstret.
Jag önskar dig en trevlig söndag och en skön advent.

P.S Ett stort grattis skickar jag också till min vän Nina som fyller år i dag. Nu är vi lika unga igen. Ordningen är återställt. Jag gillar inte de här månaderna mellan augusti och december när jag är 1 år äldre än henne :)



När jag ändå håller på så tänder jag ett ljus för min älskade storebror som skulle ha fyllt 51 år i dag.
♥Grattis Lasse ♥

Julklappar

I dag ska vi åka och handla alla julklapparna.
I alla fall de flesta.
Vi har ett litet hum om vad vi skall kolla på till killarna, men det brukar inte bli de saker som vi tänker från början.
När man kommer ner på stan eller  in på Gränby så kommer man på andra saker.
Familjen Munther uppe i östersund är klara, de paketen fick syrran med sig upp förra helgen.
Så nu har vi "bara" våra egna barn kvar.
Det är svårt att handla julklappar.
Man vill ju hitta "den där" presenten så att deras små stjärnögon skall tindra på julafton.
Ja, jag vet! De är ju inte barn längre, men jag är barnsligt förtjust i att handla julklappar :)
Det blir nog bra, det är ju inte så att de kommer att bli missnöjda precis.
Nä, nu får han vakna den där slöfocken som jag är gift med.
Upp å hoppa!!!
Här skall det handlas julklappar!!



Julmumma

På julafton gjorde min pappa alltid mumma när jag var barn.
Vi gjorde det också förr men en sats blir så mycket på två pers.
I år kanske vi kan prova igen, nu för tiden är vi ju fyra st som vill ha ;)
Pappas recept på julmumma är:

Julmumma
3 flaskor porter
3 flaskor ljus öl
1 flaska sockerdricka
2 dl madeira


Hur stark mumman blir beror på hur stark öl och porter man köper.

Förra helgen köpte jag mumma på flaska på bolaget.
Den har jag ite smakat ännu, man kanske skulle ta och prova en i em.
Mumma kanske är bra mot hosta ;)




H*O*S*T*A*!

Jag fick sova på soffan inatt för jag hostade så förbenat.
Jag blev inte utkörd, jag lade mig där frivilligt.
Tycket så synd om lilla Gubben som skulle upp och jobba om några timmar.
Nu har jag "hostat upp mig" så nu mår jag bättre.
Det är fredag och det är den här helgen som "allt" skall hända :)
Det skall handlas resterande julklappar och det skall bakas och kokas knäck.
Jag hoppas att killarna vill hjälpa till.
Det är roligt med mina barn.
Allt skall vara som det alltid har varit men det är jag som skall fixa det.
Om mamma går i strejk då? Vad händer då?
På söndag skulle jag vilja gå till Odinsborg och äta julbord men det kostar nästan 400 kr/st så jag vet inte jag?
Det kanske vore bättre att lägga dessa tusenlappar på en ny torktumlare eftersom vår har slutat att fungera.
PRIORITERINGAR!!
Tråkigt val julbord vrs torktumlare :(
Jag borde lägga pengarna på en ny dammsugare också, hur kul är det då?
Jag skall i allafall köpa mig något nytt och snyggt till jul.
Jag hittade en fin klänning på Lindex.
Vad tycker du om den då?
Jag tänkte att man kan ha en röd kofta över den på julafton och sedan en snygg sjal på nyårsafton?



Google maps

I dag kollade jag in min egen adress på Google maps och kolla!!
Jag och Knut är med :)
Bilderna är tagna förra sommaren.
Lite kul tycker jag.


Mer sommar

Bara ett collage till sedan skall jag sluta.
Sedan skall jag koncentrera mig på julen.

Längtan

Jag vet att det är mysigt med jul och vinter men att det är härligast med sommar måste du väl ändå hålla med om.
Jag satt här vid min dator och kollade igenom sommarens bilder det är väl inte så kostigt att man börjar längta.
O, du underbara sommar!


Host, host, host...

...host, host, host, host, host!!
Det är väldans hostigt i dag.
Antagligen betyder det att jag håller på att bli frisk, att allt "gucka" i lungorna håller på att lossna och komma upp (sorry for beeing disgusting).
Jag vill tro att jag håller på att bli frisk i alla fall för jag orkar inte vara sjuk mer, orkar inte, vill inte....*suck*
I natt har jag hostat så att min medvetslöse andra hälft har vaknat och det hör inte till vanligheterna.
Han brukar sova förbi stormar, festande ungdomar och skrikande grannar utan några som helst problem.
I dag skall jag börja kolla på min DVD-box som jag köpte för ett tag sedan och som jag har glömt bort de här sjuka dagarna, nämligen "Mot alla vindar".
Kommer du ihåg den serien?


Sälja, spara eller slänga?

Har precis kollat på tv när Lollo Carter hjälper människor att rensa i sin röra.
Jag har blivit duktigare på att göra mig av med saker men jag har fortfarande en lång väg att gå.
Jag har säkert massor som jag kan sälja nere i min källare.
Jag har absolut en massa saker som jag kan slänga, det vet jag.
Jag och Jonny pratade precis om det faktum att vi alltid har haft problem med för lite förvaring.
Hur kommer det sig?
Har vi mer saker, kläder, grejer än andra?
Det tror inte jag.
Jag vet bara inte hur man gör för att skapa bra förvaring.
Jag blev inspirerad att göra något åt alla våra saker nu.
Tre högar:
Sälja     Spara    Slänga
Hur svårt kan det vara?


Merry christmas

 


Tjuvlyssnat.se

Bankgatan, Lund

En man ~55 läser högt ur en tidning för sin fru ~50.
Mannen: Kvinnor använder 30 000 ord per dag medan män använder 15 000.
Kvinnan: Anledningen måste vara att vi kvinnor måste upprepa allting för män.
Mannen: Va?

 

En flicka ∼10 står och tittar efter glass med en äldre man (troligen släkting eller dagpappa).
Flickan: Kan jag äta den där? Kan jag äta det där?
Mannen är upptagen med att läsa på glasspaketet
Mannen (till slut och lite tveksamt): Nja… vad är du allergisk mot då?
Flickan: Nötter!
Mannen: Inget mer?
Flickan: Jo… katter.

Grön Express mot Ytterby

Två kvinnor ~35 och ~30 sitter och pratar.
Kvinna 1 ~35 (bläddrar i sin almanacka): Men… alltså… jag har skrivit Berit här för jättelängesen och jag vet inte vad det betyder.
Kvinna 2 ~30: Va?
Kvinna 1: Ja, nu på lördag står det Berit, men jag känner inte ens någon Berit, jag undrar varför jag har skrivit det… Jag kan verkligen inte minnas. Tänk om det på lördag sitter någon gammal tant någonstans och väntar på mig hela dagen! Haha, vad tokigt!


Hemma

Måste stanna hemma i dag också.
Jag har så´n astma att jag knappt kan andas.
Ute är det -20ºC så där ute kan jag absolut inte andas.
Jag hostar nästan lungorna ur mig här inne.
Jag tror inte att jag har feber idag, alltid något.
Idag skall jag ligg under en filt i soffan och kolla på tv.
Tända ljus och bara vila mig.
Jag vill bli frisk nu, genast, bums, på momangen.
Nu skulle jag ha haft en så´n där Onepiece och lufsat runt i här hemma.
Vill ha!
Vi har slut på kaffebönor också, så idag måste jag dricka bryggkaffe, tar det aldrig slut på elände? ;)
Hoppas att du får en bra Onsdag i kylan.
TJINGELING



RSS 2.0