Knut har flyttat

Det känns lite tomt här hemma nu.
Klart att killen ska flytta han är ju 20 år, men det känns
lite sorgligt också.
Det är en tid som flytt, nu börjar något nytt.
Det är ju bara på prov, han hyr av en kompis i 5 månader, men
jag tror inte att han kommer tillbaks igen.
Har man tagit steget så har man, inte vill man hem igen då inte.
Fast det är svårt att få lägenhet i Uppsala så man vet ju aldrig.
Lägenheten är jättefin och mitt i stan.
Verkligen lyxigt.
Lycka till Knut! vi kommer att sakna dig

Biljäveln...

... är såld!!!
Jippi!
Äntligen är den följetongen slut.
Jonny sålde den till en stackare från Eskilstuna nu ikväll.
Vi nästan gav bort den, men det spelar ingen roll för nu
är vi kvitt den.
Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!
Bye Bye Biljävel.



Årets adventskalender

För många år sedan så broderde jag och min syster varsin
adventskalender.
Egentligen var det meningen att jag skulle brodera tre st, en var
till killarna men det bidde bara en.
Varje år så har jag hängt tre små paket för varje dag.
I år har jag bara två pojkar kvar här hemma, alltså bara
två paket /dag.
Mina stora killar bryr sig inte så mycket om adventskalendern längre,
det är jag som inte kan sluta.
Allt ska vara precis som det alltid har varit   ;0)

KROM

Först var vi på förfest hos grannarna.


Sedan såg vi Black Sabbath The coverband på KROM.


Sedan minglade vi och rockade hela natten.



Det är mycket nu.

Jag hinner kanske blogga ikväll.
Nu ska jag hjälpa min son att flytta och handla.
Det kommer en kille och köper Audin iväll.
Det är mycket nu.
Vi hörs i kväll.


Adventsfint & den sista måltiden

Nu har jag gjort advent här hemma.
Så här mysigt blev det.

I köket
  
Stjärnan                                                       Mormors ängel
  

Nu har vi nyss ätit den sista måltiden tillsammans.
I morgon flyttar Knut.
(Näää, vad då? jag är väl inte så dramatisk)


After Work

Jag kan inte gå på after work för jag har aldrig vett att gå hem.
Likadant i gårkväll.
Började på O´Connors kl 17.30.
Fortsatte på Flustret kl 21.30 och slutade på efterfest
kl 04.00.
Typiskt mig.
After Work med Simon; Robin, Lenita och "Kjelll"





Efterfest med Knutte.
         


Utmaning

Jag har blivit utmanad av Linda.

1.Är du nöjd med ditt namn eller önskar annat?
Jag är nöjd med mitt namn, men det har jag inte alltid varit. Som barn ville jag heta Susanne.

2. Saknar du något i ditt liv?
Mer pengar skulle sitta fint, fast jag är nog rätt nöjd med mitt liv.

3. Sommar eller vinter?
Sommar får jag nog lov att säga, men julen är ju mysig.

4. Vad var det första du la märke till hos din partner , som du föll för?
Snygg och proper kille med skitsnygga jeans.

5. Vilken är den bästa julklapp du fått?
Jag vet faktiskt inte, kanske min stereo som jag fick när jag var 16 år.

6. Påverkas du av media, och alla sk ideal?
Ja, absolut.

7. Vart i världen skulle du helst vilja leva?
I Italien tror jag men jag har ju aldrig varit där så jag kan ju inte veta.

8. Finns det något du ångrar att du gjort?
Ja, massor.Jag har sårat människor som jag inte velat såra.

9. Hur många barn vill du ha?
3 har jag ju och jag är för gammal att skaffa fler. Men jag hade nog velat haft fler egentligen.

10. Har du återkommande drömmar?
Ja, jag drömmer om ett spökhus som jag går upp på vinden i.
Det är fullt med fina gammla möbler och vackert inrett. Det ser lika ut varje gång men det spökar på vinden.
Huuuga, vad läskigt.

11. Om du fick äta en maträtt resten av detta år, vad skulle du välja då
Kycklingfilè med olika röror och sallad.

12. Märkes kläder eller inte?
Nä, inga märkeskläder, allt som är snyggt går bra.

13. Vart ska du/ni fira jul?
Bara familjen här hemma.

14.Har du ett nyårslöfte?
Nä, skulle väl vara att banta då, som alla andra år....hahahaha

15. Vad har du för planer för dagen?
Göra adventsfint och sedan gå på hårdrocksklubb i kväll.

Jag utmanar:

Jamlandspower
Ninast
Nikkinin

En sann historia

Min moster har en favorithistoria som
hon brukar berätta för alla hon känner.
Den utspelade sig i hennes sommarstuga straxt utanför
Sundsvalll en sommardag för så där en 14-15 år sedan.
Jag och min familj är där och hälsar på en vacker sommardag.
Knut och Calle har gått ner till stranden för att kasta "Plupp" men de kommer snart
upp till huset igen och då utspelar sig detta:

Calle gråter högt.

Moster: 
-Men Calle varför gråter du?
Calle: 
- Knutte fes!
Moster:  -
Men det var väl inte så farligt.
Calle: 
-Men mamma har sagt att vi inte får fisa!!
Knutte: 
- Nähä, mamma har sagt att vi inte får fisa så att det hörs.
Calle:  -
DU FES SÅ DET HÖÖRDES!!!!

Hahaha......jag undrar när jag någonsin förbjöd dem att fisa?

Lasse Lasse liten...


I dag är det två år sedan min älskade storebror gick bort/blev mördad/skjuten.
Usch! jag törs nästan inte tänka på det.
Det känns fortfarande så overkligt att det var så det gick till.
Jag pratar inte så ofta om det och egentligen vet jag inte varför jag
skriver om det här heller.
Men någonstans så fungerar ju den här bloggen som en slags ventil,
och ibland när det känns för fullt så måste man pysa ut lite luft så
att inte trycket blir för stort.
Jag ska tänka på dig idag precis som jag gör nästan alla andra dagar.
Du finns alltid i mitt hjärta och jag saknar dig så mycket.
Ingen kunde få mig att skratta som du.
Min vackra storebror.
Tårarna rinner och stegen känns tunga idag.
        

Till Jonny


magnusuggla.nu

Tack Nina för upplysningen.
Min favoritbloggare är tillbaks.
Jippi!
http://magnusuggla.nu




Fartkamera

Jonny har blivit knäppt av en fartkamera på
väg hem från Småland.
Klantskalle, körde 120 på 90 väg.
Jaha, vad händer nu då?
Ryker körkortet?
Får vi flera tusen i böter?
Fy vad trist, vilken julklapp.


P.S Om man direktöversätter orden fartkamera till engelska, undrar hur en sån kamera skulle se ut?

Festtorka, men allt annat är blött


Ja, det har verkligen varit rena öknen på senaste tiden, men
nu ska det bli ändring på det.
I morgon ska jag på Afterwork med en TJOCKIS.
På lördag ska jag och Jonny på KROM.
Den 19 dec ska vi ha julfest på jobbet.
Äntligen händer det nåt, jaag håller på att dö av tristess.
Nä, lite party då och då skadar inte.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
Vädret ute är ingenting att skratta åt, fy faan vad det slaskar.
All dena snö ska nu bort, plus 5ºC hela dagen.
Den som kan gissa hur blöt ungarna var idag vinner en fjällvandring
nånstans.
Jag skulle gå hem, men som tur var fick jag skjuts av snälla Ann.
I morgonbitti får jag nog gå ändå, om inte Jonny hinner hem förståss.

Begravning

Idag åker Jonny på begravning medan jag måste
gå och jobba.
Jag hade "gärna" följt med, men jag har ju det jobb jag har
så det är bara att pallra sig dit.
Inte får jag ledigt för att en av Jonnys släktingar ska begravas inte.
Så är det att arbeta för kommunen.
Det känns inte bra att han ska sätta sig i bilen och åka själv
ner till Småland på begravning, men jag har inget val.


Nu måste jag sova.

Jag vet inte ens om jag får vara uppe så här sent.


Kärlek

Tänk att man efter 21 år forfarande älskar varandra.
Det tycker jag är lite fascinerande faktiskt.
Att det går upp och ner är väl självklart men att det
i så många år nästan bara har varit uppåt är väl häftigt.
Jag är faktiskt lite stollt över oss.


Maggan ♥ Jonny


Föräldrafika


Nu ska vi ha föräldrafika här på förskolan.
Barnen har bakat rulltårta och de föräldrar
som har tid att stanna kan få sig en kopp
kaffe och en tårtbit.
Barnen tycker att det är jätteskoj och det tycker vi
med förståss, fast det innebär ju lite mer jobb än vanligt.
Nu önskar jag er en bra eftermiddag.
Kl 17 ska jag åka och köpa KROM-biljetter, hoppas
att det finns några kvar.

Kaffe

Tänk så gott det är med en kopp kaffe på morgonen.
Men det är ju inte så nyttigt att starta morgonen med kaffe
Så jag tänkte kanske börja med te på morgonen, så kan jag ta
mitt kaffe på jobbet sedan.
Undrans om jag klarar det?
Vara utan mitt kära morgonkaffe?
Ska prova i dag, eller kanske i morgon.
Jonny har säkert reda kokat en kopp till mig med.
Det vore ju inte sjysst av mig.
Nä, jag gör det i morgon.
Mmmm, känner hur det luktar kaffe ända hit opp.
Så var det Onsdag då kära vänner.
Swoosch!!.....eller?

Hej baberiba!!!


Say fire truck!

Det blir så lätt fel när man inte kan prata rent :)


Mattefönstret

Inte blev det någon storhandling i dag inte.
Nä, när jag slutade kl 16 så kom jag på att jag skulle vara på en
föreläsning om småbarns matematik kl 18.00.
På väg hem ringer Knut och säger att det inte kommer
fram några bussar tiil Bälinge idag heller för
att det redan ligger en buss i diket i vägen för all trafik
Så det var bara att ge sig iväg bakvägen till Bälinge och
hämta upp honom plus tre kollegor.
Halv sex kom jag hem och slängde i mig tre kalla biffar
och bytte tröja, innan det var dax att "flöjja" iväg till Missionskyrkan
på föreläsning.
Phu.
Slutade kl 20.30 då ringde Jonny och berättade om allt som vi hade slut på
här hemma. Som tur är så har "Heidan" öppet till 22.
På affären mötte jag Ludde och en kompis som precis missat bussen, så
det var bara att skjutsa hem honom.
Nu har jag plockat in maten i kylen och lagt mig i sovrummet med datorn.
(det är de ende jag ligger med nu för tiden  ;) )
Vilken stressig kväll, men föreläsningen var bra som tur var.
Nu är jag full av idéer som jag tar med mig på mitt arbete i morgon.
Tjing Tjong
Långkalsong

P.S Alla ni som läste min blogg i går om dan före dopparedan insåg säkert att
jag var en dag fel i datumet, men ni fattar säkert vad jag menar ändå.

Snön ligger vit på taken...


Ja, herregud vad mycket snö det har kommit.
Men nu verkar det ha slutat att snöa i allafall
Synd bara att inte allt får ligga kvar.
Nä, som sagt, redan på torsdag börjar det att töa.
Men just nu har vi gnistarnde vitt och minusgrader.
I dag ska jag storhandla, jag tar med mig gubben min också
så att jag får bärhjälp.
Jag hoppas att ni atta får en bra tisdag.

Morden i Midsomer

Alla pratar om hur bra den serien är, men jag har
aldrig sett så mycket som en minut av den serien ens.
Inte förän ikväll.
Jag lånade en DVD av en pappa på jobbet som är
en filmfreak.
Vi såg det allra första avsnittet, det var ju jättebra.
Nu har vi bara 50 avsnitt kvar, jag får låna alla om jag vill.
Hihihi....vi får se.

Om 1 månad

Då är det dan före dopparedan.
Då ska allt vara klart.
Huset ska vara städat, paketen köpta och inslagna.
Maten lagad, pyntet pyntat, kakorna bakta och godiset
upplagt.
Myyyysigt!
Dan för dan är nog mysigare än själva julafton.
Jag och Jonny ska göra som i fjol.
Allt ska vara klart ,så dan före julafton har vi typ bara en endaste
julklapp kvar att köpa.
DÅ åker vi ner på stan och strosar runt bland alla stressade människor.
Tittar,myser, går in på en pub och tar en efterlängtad öl.
Köper vår lila klapp och njuter av att INTE stressa.
DET är julmys det.
TROR NI ATT JAG LÄNGTAR ELLER?
Jag bara älskar julen, fattar inte hur man inte kan göra det?

Det ser ut som om...

...att det har slutat snöa nu.
Det blåser så snön yr fortfarande.
Nu önskar man ju att det skall fortsätta att vara
minusgrader och att man i morgonbitti skall vakna
upp till solsken och 5 minus.
Men icke sa Nicke, Redan på torsdag kommer tövädret
och på lördag ska vi ha 5 plus och solsken.
Fatta vad SLASKIGT det kommer att bli.
Lagom till 1:a advent har vi snöfritt och regn igen.
Toppen!
Jag vill inte ha Gumman Tö, jag gillar Farbror Rimfrost bättre.

Snökaos

Tänk att det alltid blir så här när det kommer snö i Uppsala.
Bussarna inställda, bussar i diket och bilar som brinner.
Knutte tog sig inte in på jobbet idag, vägarna är helt
oframkommliga så bussarna kör inte ens.
Men det är Knut som får betala, för han får ingen lön.
Jonny hämtade mig på jobbet och körde hem mig nyss, då
såg det ut så här.



Ännu en hääärlig måndagmorgon!!!

Eller nå´t.
Känner mig lite seg efter helgens huvudvärksattack, men
nu är jag fit for fight igen.
I dag arbetar jag kortdag, dvs 8.15-12.00.
Jag hittade en lite tablett i gårkväll, så idag  har jag inte
lika ont som igår i mitt knä.
En bra måndag önskar jag er och tänk på att det snart
är fredag igen.
Det kommer bara att säga SWOOSCH!



tjuvlyssnat.se


Valbo köpcentrum, Gävle

En liten pojke ~4 sitter i en leksakshelikopter som man måste stoppa pengar i för att den ska starta.
Pojken: Mamma får jag tio öre? Det kostar tio öre står det här.
Mamman (trött): Nej, det kostar tio kronor.
Pojken: Nej det gör det inte alls det. Säger jag att det kostar tio öre så kostar det tio öre. Får jag tio öre? Hit med dem!


Växjö Resecentrum

Det är sent och alla som sitter och väntar på sina bussar och tåg är trötta. Helt plötsligt kommer det två högljudda och påverkade fjortisar. De får syn på de stora förvaringsskåpen vid väggen och börjar krypa in i varsitt skåp och stänger skåpsdörren. De börjar banka och slå på väggarna samtidigt som de gapskriker åt varandra. Alla som tittar på suckar.
Äldre man ~60: Nästan så att det är värt att slösa en tia eller två på att låsa in de jävlarna.


Nya Jeans

Jag har köpt nya jeans.
Det är tydligen mordernt med vida brallor
á la 70-tal igen.
Jonny tycker att jag ser ut som en tecknad elefant
i mina nya jeans.
Fattar inte riktigt vad han menar, men jag tror att
det är mina fötter(som inte syns) han menar.
Dumma Jonny!!

2:a gången gillt

I dag fick vi tag på filmen som vi skulle kollat på igår.
Så efter middagen ska vi alltså titta på:

 

Superhjälten Hancock

Det finns hjältar, superhjältar och så finns det...Hancock. "Hancock" är en ny actionkomedi med Will Smith i huvudrollen.

Det alkoholiserade slöddret Hancock är inte en populär superhjälte. Hans hjältedåd är så klumpigt planerade att han nu är skyldig staten miljontals dollar i skadestånd. Vart han än vänder sig ropar folk öknamn efter honom, och alla Los Angeles invånare har helt gett upp hoppet om honom. Alla utom Ray Embrey - PR-agenten som vill representera Hancock, och få allmänheten att se honom i ett nytt ljus. Förutom att börja rädda världen iklädd hjältedräkt istället för smutskläder, börjar Hancock tack vare Rays råd även att raka sig, anstränga sig för att inte ha sönder trottoaren varje gång han landar (han kan givetvis flyga), och säga "bra jobbat!" till stadens medborgare istället för att våldshota dom.

Snöstorm

Nu är den här, snöstormen som man varnat för.
Nu kommer trafikkaos som ett brev på posten.
Vilken tur att vi tog promenaden på förmiddagen.
Just nu vill man inte sticka näsan utanför dörren.
Fast det måste jag, har lovat att skjutsa Calle
på jobbet.
Kan inte gärna låta honom cykla i det här vädret.
         

Vinterpromenad

Måste passa på att ta kort nu medan
snön ligger vit och fin.
Man kan aldrig veta hur länge det varar.
I morgonbitti kanske vi vaknar upp till
ösregn och 5 plusgrader igen.
Så är det att bo i Uppsala.
Jag och Jonny är just hemkommen från
en UNDERBAR promenad.
Trotts mitt onda knä var jag bara tvungen att
ge mig iväg ut.
    

    

Hej mitt vinterland

Det var längesedan det var så här vackert i Uppsala.
I dag ska jag ta på mig mina fina röda vinterkängor när jag
går på promenad.
Snö.....jag har inte sett snö på riktigt sedan......hmmm, jag
vet inte. Hade vi snö ifjol?
Jag kommer inte ihåg.
Det var i allafall jättelänge sedan.
(bilden tagen med min telefon, därav den dåliga kvalitén)

Ont, det gör ont...

Mitt knä dunkar och värker som aldrig förr
och jag kan knappt gå.
Det började i går morse och jag kunde för mitt liv inte
förstå varför.
I natt har jag knappt sovit pga mitt förbannade knä.
NU kom jag på varför, jag har ju slut på DIKLOFENAK
mina små antiinflammatoriska tabletter.
Jag har ju inte käkat dem på¨nästan två dagar.
Lite bra att få reda på¨att det är så här dålig jag
blir om jag inte äter dem.
Utan dem kan jag alltså inte existera.
Undrar om det finns ett öppet apotek idag?
Känner mig som en knarkare.
Jag måste ha mina tabletter NU NUUUU!!

Det blir aldrig som man tänkt sig

Filmbutiken på Heidenstams torg var STÄNGD!
Inne på ICA kan man också hyra, men där var filmen uthyrd.
Vi får göra ett nytt försök någon annan kväll.
Myskäk blir det nog inte heller, jag är så proppmätt
efter middagen att jag inte kommer att vilja äta förän till nyår(kanske)
Cina undrade hur man friterar oliver.
Här kommer receptet.
Dela baconskivorna på hälften och linda dem runt
en grön oliv, modell större.
Stick i ett grillspett.
Hetta upp olivolja i en stekpanna.
Pressa i vitlök.
Fritera oliverna tills de får färg.
Mums som dricktilltugg.

Vi får helt enkelt hålla tillgodo med "Stjärnor på is" i kväll.
Booooring!

Hyra film å myskäka

Ikväll ska vi hyra film.
Ludde har bestämt att vi ska
kolla på Hancock.
Undrar vad man ska ha för myskäk då då?
Inte godis, inte chips, inte ostbågar.
Ja! jag vet!
Friterade oliver med bacon, grönsaksdipp, stekt halumi.


God Lunch

Gratinerad paprika

1 röd paprika
1 ägg
1 dl keso med lök
50 g riven ost
50 gr rökt skinka
peppar

Skär av botten på paprikan(där stammen sitter).
Rör ihop alla ingredienesrna och fyll paprikan.
Ställ den fyllda paprikan i en ugnsform.
Gratinera 225º i ca 20 minuter( ev längre) tlls smeten
stelnat.
För att få paprikan att stå så måste man skära lite i botten,
men akta så att det inte blir hål, då rinner smeten ut.



Vart tog underfundigheten vägen?

Sitter här och läser mina bloggar på "Familjeliv" som
jag skrev för 2 år sedan.
Jag tycker att jag skrev bättre då, roligare liksom.
Jag hade en liten twist på allt jag skrev.
Det känns inte bra att jag skrev bättre förr, man vill ju utvecklas
inte invecklas(eller vad motsattsen nu blir).
Läs själva här och skriv gärna vad ni tycker.
Hmmm, måste ta mig en funderare över vad jag vill med min blogg, den har
blivit ganska tråkig märker jag.
Var har min underfundighet tagit vägen?
Jag får leta efter den när jag städar här idag.
Jag har väl slängt ner den i nån låda eller nåt.
Hoppas att jag hittar den, annars kan jag lika gärna sluta blogga.
Buhuhuuuu!!! Livet e slut, jag har blivit trååååkig.....buuhuuhu!



Huvudvärken...

...sitter som ett band runt skallen i dag med.
Mådde mycket bättre i gårkväll, så jag trodde att
helgen skulle bli smärtfri.
Tji vad jag bedrog mig.
I dag hade jag tänkt ta en sväng på stan, men jag får
nog ställa in den resan.
Vi ska i alla fall hälsa på en kompis på intensiven, han
fick åka in akut igår pga en infektion.
Nu mår han bra, inget livshotande, men nog så läskigt.
Önskar er alla en trevlig lördag.
Puss å kram
Skumbanan



Anna åkte ut

Jag har knappt kollat idol iår.
Nu åkte den ende duktiga sångerskan ut så
nu kollar jag inget mer
Tack och hej leverpastej!

Idol

Har kollat lite på idol i kväll.
Första året som jag inte följt programmet slaviskt.
Jag tycker att deltgarna är "si-så-där" faktiskt.
Hoppas att Johan åker ut nu.
Spänningen är ooooliiiidliiiig!

Fredagskväll

Efter en god middag.
Rostbiff, Bea, Blomkålsmos och Sallad
så sitter man här i soffan igen då.
Börjar få lite abstinens efter krogen faktiskt.
Har inte vart ute sedan den 25 Oktober.
Jag får väl hålla mig till nästa helg när
 vi ska på KROM.
Nu ska jag kolla på CSI.


 


Aaaahhhh!!

Jag blir galen.
Huvudvärken vill inte ge med sig.
Jag har legat hela dagen.
Har inte ens orkat plocka i diskmaskinen, det
ser förjävligt ut här hemma.
Jag hatar att vara sjuk.
Hatar, Hatar, Hatar!!
Nu dog tv:n också.
Jävla Bredbandsbolaget.




Fredagsdrinken



Caipirinha      1 glas

1 lime

2 msk råsocker

6 cl Cachaca(brasilianskt sockerrörs brännvin) eller

6 cl Vodka

Krossad is

Skär limefrukten i 8 delar och pressa dem med råsockret i ett wiskeyglas med en mortelstöt.
Tillsätt rom eller vodka och blanda.
Fyll glaset med krossad is och rör om.
Garnera glaset med en limeskiva.


Till alla kattälskare

Ann, Sofia, Linda, Anita, Madde och alla ni andra som älskar katter.
Hur söt är inte den här kattungen då?

Sjuk

Vaknade i morse med en hejdundrande huvudvärk.
Tog en TREO och lade mig igen.
Ingen verkan.
Drack kaffe, började må illa.
Nu ligger jag här med samma huvudvärk och har
lite feberfrossa.
Huttrar och snorar.
Visst är det lite tyck-synd-om?
Fredag å allt, och här ligger jag.
Deppigt är vad det är.



Tre sätt att känna igen en miljonär



Och med dessa tre mijonärer säger jag god Natt.

Rakad

Knut har rakat sig!
Vad tycker mamma om det då?
Vet inte.
Men å andra sidan så är han ju alltid söt min lilla "Kutte".

S.O.S Mamma

Knut skulle baka till sitt jobb tills i morgon, men någon
tjyvnagel har varit framme och snott nötcrémen som skulle användas.
Arg som ett bi gick han in på sitt rum.
Mamma till undsättning.
Nu står en chokladkaka i ugnen och en kolacréme med 70%
pistagechoklad i kokar på spisen.
Hoppas han blir glad för överraskningen, han borde komma ut ur
sitt rum snart.
Det luktar nybakat i hela lägenheten.
Ibland känns det roligt att leka ängel.



Liar Liar

Kollar just nu på en film som man aldrig lessnar på.
Hahahaha!!


Alla kan sjunga

Jag har aldrig varit Caroline Af Ugglas största fan
direkt, men det är jag nu.
Faan, vad hon var bra.
Vi var 700 medarbetare i Uppsala kommun som
stod och sjöng "800º" av Ebba Grön.
Det var SKITSKOJ.
Hon har en "Alla kan sjunga"-kör här i Uppsala, jag
måste nästan kolla upp den.
Ooo, vad jag känner mig inspirerad nu.
ALLA KAN SJUNGA!! Jaaaa!






Medarbetardagar

Idag ska jag på Medarbetardagar på Fyrishov.
Kommunen ordnar en sådan varje år.
Lite utställare och en föreläsare.
Idag föreläser Caroline Af Ugglas.
Det ska bli intressant.
Ha en bra torsdag.


P.S Min våg måste vara trasig.
Enligt den så har jag gått ner 3 kg över natten, vilken
önskevåg va??

Skandal e va re e..

Alltså här är man en familj som är intresserade av
både film och musik.
Men vad har vi i stereoväg?
Jo en gammal en från slutet av 80-talet plus att
cd-spelaren har slutat att fungera.
Tv:n är inga nymodigheter heller direkt.
DVD:n har Calle snott upp på sitt rum så om vi vill
se på film så måste vi hämta Luddes Playstation.
Katastrof är vad det är.
Nu ska här bli ändring.


Pappa

Idag är det 16 år sedan min pappa gick bort.
"Tiden läker alla sår" är bara nästan sant.
Såret kanske inte är öppet och blödande längre, men
det finns där och dagar som idag blöder det lite.
Saknaden är stor och den är nästan större nu än förr.
-Pappa jag saknar dig.


Dagens visdomsord


Angår det dej kanske

vad jag gör?

Och vad jag tänker?

Angår det mej kanske

vad du gör?

Och vad du tänker?

Du och jag och alla vi

som råkar leva här

just nu

och som det hänger på

hur det ska bli i världen.

Angår vi varandra kanske?

Kanske det ja,

kanske!

Ur Ingrid Sjöstrands FUNDROR


John Blund

Somnade som en stock i går kväll när jag kom upp
i sovrummet.
Att jag frös berodde nog på att jag var så trött.
Somnade över dator och allt.
John Blund är inte nådig på kvällarna, tänk att jag blivit
så kvällstrött.
I dag är en ny dag.
Jag börjar kl 10 men jag skjutsar Ludde på skolan och
Jonny på jobbet först.
Så promenerar jag till mitt jobb sedan.
Nu ska jag gå ner och steka mig ett par ägg och
dricka kaffe.
Klockan ringer om ca 15 min, men Jonny snarkar ju så förbenat
att han kan väcka döda.
Jonny har inte fått sömnpulver i ögonen, nä honom har
John blund slagit i huvudet med en gummiklubba av
någon oförklarlig anledning.



Trött, frusen och tandvärk

Vilken skitkväll va?
Nu lägger jag mig så att jag slutar att frysa.
Försöker knåpa ihop en matsedel för några dagar men
jag har ingen inspiration.
Fick nåt mellan tänderna förut och nu har jag
fått tandvärk.....Typiskt. Är det inte det ena så är
det det andra, sa flickan som blödde näsblod.

God middag

Vegetariska hamburgare.


Stekta ägg


Salsa med tomater, kidneybönor och majs.


Sallad.


Mums utan smakförstärkare, Glutamat, transfetter och
slemmiga köttbitar med brosk och annat äckel.

Hösten känns låååååång...

Här var det lite kallt igår.
Kanske 1 eller 2 minus, men idag är allt
tillbaks till det normala igen.
D.V.S 4ºC och regn.
Vi har haft höst i 4 månader här i Uppsala känns
det som.
Augusti, September, Oktober och November.
Det börjar kännas lite enervrerande nu.
Den här veckan har jag sovmorgon till kl 10 varje morgon.
Jag åker in på jobbet med Jonny, sedan går jag
från hans jobb till mitt.
Det tar ca ½ timme.
En skön promenad om det kunde vara kallt och sol istället för
varmt och regn.
Usch!
Märks det att jag är less??
Ha en bra tisdag ni andra som det inte pissar på varje dag.



Vad är det som händer med våra barn?

Pojke kollapsade av dataspelande


En 15-årig pojke i södra Halland kollapsade i helgen och måste föras med ambulans till sjukhus efter mer än ett dygns oavbrutet dataspelande.

Han föll ihop i kramper och måste behandlas med vätske- och näringsdropp, skriver Kvällsposten.

Pojken och hans kompisar hade börjat spela i lördags och fortsatte hela natten. Vid 14-tiden på söndagen kollapsade pojken.

Psykologen Owe Sandberg varnar för den besatthet som ungdomar kan drabbas av vid sitt spelande.

-De känner inga gränser, säger han till tidningen.

Som ett epileptiskt anfall
Enligt Expressen träffades de sju kompisarna i lördags hemma hos 15-åringen och började spela sina olika versioner av World of Warcraft, framför allt den nya versionen som kom i torsdags.

-De spelade hela dagen och natten. Kanske fick de ett par timmars sömn. Lite mat och frukost åt de vid sina datorer, berättar pappan.

Vid 14-tiden i går kollapsade sonen.

-Han krampade som vid ett epileptiskt anfall, berättar pojkens pappa.
- Vi blev skräckslagna och larmade förstås SOS.

Läkarna på sjukhuset konstaterade att pojkens kropp slagits ut av för mycket koncentrerat spelande och för lite sömn och näring.

-Men han är utom fara. Nu sover han djupt, säger pappan till Expressen.


Motionera mera

Min sjukgymnast sa att jag varit duktig och skött mina
små knäböj och tagit mina små promenader.
Nu ska jag öka lite med hjälp av en balansbräda och
en motionscykel.
Fiiiint sörru!


Jaha Ja!

Så var det måndag igen då.
Jag sa ju att det skulle gå fort.
Helgen har varit lugn och skön, inget stress och jäkt.
Lite julstämning har jag fått känna på också, nu
längtar jag bara till 1:a advent när jag får julpynta.
Köpte julgardiner till vardagsrummet i lördags, det har jag
aldrig haft förr.
I dag slutar jag tidigt och ska till sjukgymnasten kl 11.45.
Sedan har jag personalmöte i kväll.
En vanlig måndag helt enkelt.
Nu ska jag köra mina knäböj.
Hej Svejs i Lingonskogen!

Natti Natti

Nu ger jag upp, håller på att
frysa ihjäl här nere.
Det är så kallt i lägenheten så man tror inte
att det är sant.
Det blåser från fönstren så att det fladdrar i håret.
Nu går jag upp och kryper ner i sängen.
Kollar på tv och somnar så småningom.
I morgon är det måndag, jag sa ju att helgen bara skulle
rusa förbi.
God Natt och Sweet Dreams

Matdosa

I morgon ska jag ta med mig matdosa på jobbet,
eller som pappa Bosse sa: "Paltslungan"
Jag slutar 11.15 och ska vara hos sjukgymasten 11.45
så om jag ska hinna äta så tar jag med mig mat.
Jag kan köpa mat på jobbet också, men när jag inte äter
tillsammans med barnen så kostar en lunch 40 kr.
Jag tror INTE att köket serverar Röding i gräddsås
och potatis i morgon.
Det var 100 år sedan jag hade med mig matdosa.
Egentligen skulle jag vilja ha med mig egen mat varje dag,
jag tror att det skulle vara nyttigare för mig.
Jag längtar redan till morgondagens lunch....*Schluuurp*

Dufvenkroks Vaniljglögg

Efter en låda pepparkakor med whiskeyädelost
nersköljt med Dufvenkroks Vaniljglögg,
så är man inte så hungrig längre.
Väntar en stund med middagen.
Mmmm, julen började tidigt i år.


Röding på Jämtlandsvis

I dag ska vi äta rödingarna som Jonny fiskade i vintras.
Det ska bli mumsigt värre det!


Röding på Jämtlandsvis

Stek fiskarna i smör i en stekpanna, några minuter på varje sida.
Salta och peppra.
Häll grädde över fisken.
Smula i en fiskbuljongtärning.
Klipp över rikligt med gräslök.
Späd såsen med vatten om den blir för tjock.
Låt fiskarna koka i såsen under lock i några minuter.
Servera med kokt potatis och grönsaker.
Mumsfillibubblan!!!!

Erik och Mackan

Har ni sett dessa två dårar på tv:n någon gång?
Om inte så gör det!
I kväll t ex på Kanal 6.
De är inte kloka och jätteroliga!
 

Vädret i Östersund

Min käre vän Ludde som bor i Slandrom, på
"anner sia" Östersund har satt upp en 8 megapixelkamera
på sitt hustak.
Vyn är över Östersund/ Frösön och bilden uppdateras
1 gång / sekund.
KLICKA HÄR SÅ FÅR DU EN BILD ÖVER VÄDRET I ÖSTERSUND

Denna bild är tagen 2008-11-16 kl 13.15

Solen lyser...

...med sin frånvaro.
Men jag ger mig väl ut i rusket ändå.
När jag kommer hem alldeles" hurrven" så kan
jag värma lite glögg.
Jag köpte pepparkakor och ädelost när jag var
på affären nyss.
Undrar om Jonny vill följa med ut?
Ja! det ville han.
Då så, då går vi väl då.
I em ska jag titta på en film som jag köpte
för ett tag sen.

Kungens lilla piga

"I kungens granna slotts stora stora stora kök
det finns en liten liten liten piga
Hon alltid har så brått för där är så mycket stök
och jämt ska hon för alla vackert niga


Och bannor utav alla hon måste ta emot
för jämt är lilla näsan så rysligt svart av sot
Och tidigast av alla hon stiger ur sin säng
och sen går hela dagen lång uti ett enda fläng.

 

För först ska kungens krona hon göra riktigt fin
hon gnider den med putset blanka lätta
Och sen på huvudknoppen av drottning sura min
ska lockperuken riktigt rätt hon sätta.


Och sen går hon och väcker prinsessan ädelknopp
och tittar noga efter att snällt hon stiger opp
och sedan under dagen hon har ett fasligt sjå
att lära allra allra lilla minsta prinsen gå.

Och hon ska skura trappor och hon ska sopa golv
och hon ska bära slask och ved och vatten
Hon kommer ej i säng förrän klockan slagit tolv
och då så får hon sova bredvid katten.


Men hon är aldrig ledsen fast det är mycket knog
hur än det går i livet så klarar hon sig nog
Ty se hon går och sjunger så glatt vad än hon gör
för kungens lilla piga har ett strålande humör"


Söndagen den 16 November 2008

Idag är det regn ute igen.
Solen kan nog inte ta sig fram på hela dagen.
Jag ska göra det jag inte gjorde igår, vika tvätten
och byta till rena lakan.
Promenaden får jag inte glömma.
Det kommer nog att bli en skön söndag,
Kaffet puttrar och jag är pigg.
Vaknade med en jädrans värk i knät, men det går nog
snart över när jag börjar röra på mig.
Skulle se en film med Knutte i gårkväll men vi
somnade båda två till "Budbäraren" med Kevin Costner.
I dag får jag inte missa reprisen av Brothers and Sisters.
Till middag ska vi äta Röding på Jämtlandsvis ( recept kommer senare)
Min vita orkidé har börjat blomma, den har 12 knoppar men det är bara 
3 stycken som slagit ut.
Önskar er en sköööööön söndag.






Tråkig lördagkväll

Calle har gått på fest

Knutte är bakis

Ludde har ont i benet

Jonny spelar World Of Warcraft

Jag är bara allmänt uttråkad



Middag

Mozzarellapizza med fullkornsbotten

Deg
50 gr jäst
½ dl olja
1½ dl vatten
3 dl fullkorns vetemjöl
Låt jäsa ½ timme

Fyllning
krossade tomater
1 gul lök
200 gr rökt skinka
pizzakrydda
1 köttbuljongtärning
Koka i hop alltsammans i en kastrull.
(byt gärna ut skinkan mot salami)

Kavla ut degen.
Lägg på riven ost
Lägg på fyllningen och toppa med
mozzarellaosten.
Gratinera i ugn 225ºC

MUMSFILLIBABBA!!!


Hemma igen

Några tusen fattigare, men med en skön
känsla av att julen har börjat och det har jag med.
Börjat att planera alltså.
Sitter här med en öl och känner hur lördagen bubblar i mig.
Jonny den tråkmånsen skall spela ikväll.
Sitt nya WOW som han nyss har köpt.
Booooring!
Så nu sitter jag och surar,,,,lite.
Ingen som vill komma hit och dricka vin med mig ikväll?


Morgongåva

Blev så inspirerad av allt julklappssnack
att jag nu övertalat Jonny att åka och handla lite julklappar.
Så nu hoppar jag i duschen och sen åker vi till Morgongåva
och handlar julklappar.
Morgongåva?
Ja, de ni!



Att göra en lörda´

Dricka kaffe
Duscha
Vika hela jävla tvätthögen
Bädda rent
Gå på promenad
Laga mat

Inte så mycket att göra faktiskt.
Det blir mycket tid kvar till att slöa också
vad sköööönt!

P.S Kors i arslet, här kommer Jonny!



Julklappar

I år måste jag bli färdig med julklapparna i tid.
Jag har varit duktig de senaste åren.
Det är så skönt att kunna slappna av veckan före jul
och bara kunna pyssla och njuta.
Jag har börjat att tänka i allafall.
Gjort en liten lista i mitt huvud.
Man vill ge bort fina saker, men man vill inte att hela
familjeekonomin ska rasa pga julklapparna.
Det blir nog bra, det brukar det bli.
Åååå, jag längtar.


Lugna favoriter

Sitter här och lyssnar på radiokanalen
Lugna favoriter när jag helt plötsligt
får en sån nostalgikick att jag nästan trillar av stolen.
Nina lyssna och njut.
Åååå, det var tider det.
Gungandes fram och tillbaks på dansgolvet med
händerna i HANS bakficka.
Så kär, så kär.......*suck*

Fredagsdrinken

En kanna Cosmopolitan

75 cl Citronvodka
35 cl Cointreau (eller den billigare varianten
Triple sec)
2 dl färsk limejuice
7 dl Tranbärsjuice.

Blandas i en stor tillbringare med is.
Räcker till ca 18 glas.

God middag

Nu är äntligen huvudvärken borta, tänk
vad ett glas vin kan göra va!
Nu ska jag sätta igång med maten.
I dag står kyckling på menyn.

Sweet Coconut Chicken

4 portioner






4 kycklingfiléer (ca 500g), tunt skivade
7 dl vitkål, strimlad
1 morot, strimlad
1 paprika, i bitar
matolja till wokning
2 msk Fish sauce
1 burk (400 ml) Coconut milk
1 dl - 1,5 dl Sweet Chili Sauce

Servera med:
1 pkt Premium Egg Noodles

TILLAGNING
Woka kyckling och grönsaker i oljan. Tillsätt Fish Sauce, Coconut Milk och Sweet Chili Sauce, låt sjuda ett par minuter. Tillaga nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Servera! Tips! Det är gott att strö över lite hackad koriander.


Huvudvärk

Jag har en dundrande huvudvärk.
Den har suttit i hela dagen.
Skulle ha gjort en massa saker när jag
slutade idag, men det var bara att åka hem
och lägga sig i stället.
Nu tar jag en tablett till, vill inte ha huvudvärk.
Känner mig nästa lite febrig också.
TRIST!


Så är det fredag igen då

Ja, tänka va.
Dagarna går och veckorna med.
Livet snurrar fortare och fortare.
Det känns som om jag sitter i en karusell.
Jag blir alldeles yr.
Ibland står jag brevid och tittar på.
Nu är kaffet klart.
Gröten väntar.
Snart är det måndag igen.



Grrr!!

Kom hem efter tre timmars kvällsmöte.
Vi hann inte åka på IKEA, det var för många punkter 
på dagordningen.
Helt slut känner jag mig.
Jag var duktig som åt en jättegod och nyttig sallad på jobbet.
Så kom jag hem och hittade en CHOKLADKAKA i
kylskåpet.
Jävla Jonny.
Jag som har promenerat och ätit nyttigt hela veckan.
Så ramla dit på en bit choklad i alla fall
Ja ja, shit hapends.
Nu ligger jag och irriterar mig på grannens
suroundsystem som han har vägg i vägg med
vårt sovrum
Det bara dånar här inne när jag vill ha tyst och lugnt.
Märks det att det är den där tiden på månaden eller?
Jag skulle kunna strypa någon just nu, lika bra att försöka
sova innan jag gör något dumt.
GRRRR!


Jobba, möte & IKEA

Ja, precis så ser min dag ut.
Först ska jag jobba, sedan ska jag ha
enhetsmöte och sedan ska vi på Nyckelpigan
åka och handla på IKEA till avdelningen.
Hoppas att jag hinner med en liten prommis innan
mötet.
Nu väntar lite frukost och en dusch.
Redan torsdag hörrni!
I morgon är det helg igen.
UNDERBART!!

Dagens visdomsord

En syster är inte någon som kommer och går, en syster är med dig inifrån och ut, från den dagen du blev född till den dagen du dör.

Försäkrad.....My ass!!

Inte får Ludde ut något på någon
försäkring inte!
Skolans försäkring gäller inte för att det var en
smitningsolycka, har ni hör nå´t så dumt?
Trafikförsäkringsföreningens ger inte heller ut
något för sveda och värk eftersom han inte blev inlagd
i minst 4 dygn!!( man ligger väl knappt så länge på
sjukhus efter en bypass-operation)
Inte får han taxi till och från skolan heller eftersom
läkaren på akuten inte gav oss ett intyg!!(hur i he....vete skulle
vi veta det?)
Men än är inte sista ordet sagt.
Nu är Jonny förbannad!
Nu skall här tas i med hårdhandskarna.


Regn å regn å regn å regn...

...det verkar aldrig sina den här hösten/vintern.
Det känns som om det regnat varje dag sedan 1:a Augusti.
Jag börjar lessna nu.
Längtar efter en riktig vinter med snö och sol.
USCH! för Uppsala i November.
I dag börjar jag kl 10, så jag ska ta en promenix
i REGNET!!
Ha en bra dag.


Vad stoppar vi i oss?

Läste precis en artikel i Aftonbladet som handlar om just det.
Vad vi stoppar i oss.
Vad innehåller maten som vi köper egentligen?
Bara en massa tillsatser?
Nervgifter och Glutamat.
Smak och färgämnen.
ÄCKLIGT!!
Egentligen så visste jag redan allt detta, men att läsa
om det gör att man tänker till lite extra.
Samtidigt tänker jag: Vilken tur att jag kan laga mat och sällan
köper hel och halvfabrikat.
Från och med nu ska jag tänka ännu mer på vad
jag köper och vad vi stoppar i oss.
Korv som bara innehåller restprodukter och vatten plus tillsatser
som håller ihop kletet...Usch!
Fiskpinnar som knappt innehåller någon fisk....Bläää!
Skinka som består av sönderhackat muskelkött från grisben...yack!!
1 miljon kycklingar kasseras varje år för att de är så undermåliga att de
inte ens duger till slamsiga bitar i nuggets
SKA MAN VERKLIGEN ÄTA SÅDAN MAT??
Jag håller nog på att förvandlas till vegetarian.



Ett gott skratt förlänger livet


Milkshake

Nu har Ludde bjudit oss på milkshake.
Han fick en mixer av moster i födelsedagspresent
och nu fick han äntligen tid att prova den.

Milkshake nr 1
Banan
vaniljglass
jordgubbar
mjölk
vaniljsocker

Milkshake nr 2
Jordgubbar
Cacao
socker
vaniljglass
vaniljsocker

Man tror inte att det kan bli för mycket av det goda, men
DET KAN DET !! :)



Dagens visdomsord



"Det är inte de stora händelserna som formar vårt inre, utan de små händelsernas myllrande massa"

Tack!


Tack till alla er som skickat sina sympatier till oss.
Nu gick det hela ganska bra, ingen blev riktigt illa skadad.
Men man tänker ju på vad som kunde ha hänt.
Huuuga!
Så fort det kan gå att mista ett barn.
Bilen stannade vid övergångstället men när Ludde
var mitt i vägen så körde bilen iväg, rakt på Ludde och
sedan vidare utan att se sig om eller stanna.
Man undrar ju hur människor är funtade??
Just nu sitter Ludde på sitt rum omgiven av kompisar som
bryr sig om honom.
Han trivs nog lite mitt i all uppståndelsen och med all
uppmärksamhet.
Slutet gott allting gott.

Sonen

Ludde får stanna hemma från skolan idag.
Han är nog lite chockad över vad som hände igår.
Jonny jobbar hemifrån.
Själv ska jag ge mig iväg.
Jag är helt slut efter gårdagens pärs.
Skulle kunnat sova hela förmiddagen känns det som.
Det blir bra bara jag kommer på jobbet.
Nu ska jag koka gröt och fixa håret.
Jalla Jalla



På barnakuten...

...där har jag, Jonny och Ludwig tillbringat hela kvällen.
Kl 15 när jag klev ut från kontoret hos ACTA Kapitalförvaltning
så ringde jag till Jonny.
Han var upprörd och berättade att han just fått veta att
Ludde blivit PÅKÖRD av en bil på väg hem från skolan.
Killen i bilen smet och Ludde fick ta sig hem bäst han kunde.
Jag hämtade genast Jonny och sedan Ludwig och vi tre åkte
upp på barnakuten. 
Sedan fick tillbringa 5½ timma på akuten.
Röngen visade att inga ben i benet/knät är förstöda, utan det är
antagligen en mjukdelsskada.
Ludwig fick en linda och ett par kryckor så ska vi återkomma om
ca två veckor.
Polisanmälan ska vi göra i morgon, jag ringde i em men polisen ville
ha ett läkarutlåtande för att få med så mycket som möjligt i anmälan.
Phuu!, Vilken pärs, först jätteorolig, sedan förbannad, nu mest trött.
En kväll på barnakuten är ju inget man önskar sig direkt.
Nu ska jag ta mig en kopp te och sedan slänga mig i säng.




Jag ska träffa...

... min fondförvaltare.
Det låter väl tjusigt.
Lite nervöst är det för jag kan INGENTING om
sån´t där.
Men jag får väl vara dum och fråga då.
Först ska jag ta mig en promenad här i Årsta.
Fast allra först ska jag sätta mig i p-rummet
och ta en kopp kaffe.
En ledig eftermiddag är inte så dumt.

Bråttom bråttom

Jag beräknar aldrig tid för att äta frukost på mornarna,
därför så får jag alltid så ruskigt bråttom här på slutet.
Ahhhhh, jag har glömt mina knäböj idag.
Skynda, skynda.....
Vi ses i em.
Är det måndag??

Söndag kväll

Veckorna rusar förbi och helgerna går ännu fortare.
Den här helgen har verkligen gått i myshetens tecken.
Jag har inte gjort många knop inte.
Plockat lite med tvätten, tagit en promenad, kollat på tv och
lagat lite mat.
I dag åt vi kalvstek med klyftpotatis och varm vitlökssås.
Calle åt som om han inte sett mat förr.
Nu ska jag zappa lite bland kanalerna och prata med min man.
Jag har tänt alla ljusen och jag myser i fulla drag.
Hoppas ni får en lika skön söndagskväll som jag.



Hur är det med arbetslusten?

Har du lust till att arbeta idag?

I morgon?

I övermorgon?

Nästa vecka?


Nästa månad?



INTE JAG HELLER!!
Jag vill helst bara ha skoj.

Händer det att du får den här känslan när du
blir tilsagd att göra ett arbete?

Kom i håg!
glöm inte att tacka dina arbetskamrater då och då
med en klapp på axeln
för ett gott samarbete.

Farsdagspresenten

Den stående presenten fick jonny
av sina söner idag.
Nu har han tre st glas.
Kanske blir det ett till i julklapp?
Glaset heter Intermezzo och kommer från Orrefors.

Fars dag

Till far
Den 19 November är det 16 år  sedan
du lämnade oss.
På Farsdag 1992 var det sista gången vi träffades.
Jag, Jonny; Knut och Calle var hos dig och jag lagade
Farsdagsmiddag.
Patéspäckad fläskfilé med gräddsås och potatis kom jag
ihåg att det var.
Pojkarna var små och du tyckte det var lite jobbigt när de stojade, samtidigt
som du tyckte om det.
Du hade ont i kroppen och du hade svårt för att röra dig.
När vi sa adjö på kvällen så satt du i en korgstol i hallen och
vinkade åt oss.
Jag kom ihåg att du såg lite ledsen ut
Några dagar senare gick du bort.
Det är snart 16 år sedan!!!
Jag tänker på dig idag och tänder ett ljus för dig på Fars dag.


Säsongspremiär för KROM

Jag köper biljetter på måndag.
Självklart ska vi på KROM den 29 November.
Det är Sabbath The coverband som spelar på Teaterbaren.
Skaru me?


Mysig hemmakväl

Åååå, vad skönt att bara vara hemma för en gångs skull.
Ingen fest, inga gäster.
Bara mysa.
God mat och lite gott vin.
Ett varmt bad sedan en dålig film på tv.
Härligt.
Jag har tänt massor med ljus, det är så stämningsfullt.
Nu ska jag gå ner och ta lite mer vin och titta på
alla ljusen.
Härliga, ljuvliga lördagkväll.

Jul på Fullerö

Jonny vaknade till slut och då släpade jag ut honom på
en promenad.
Innan han hann att protestera så satte jag honom i bilen
och körde till Fullerö handel.
Där var julen i full gång.
Jag handlade nya adventssaker.
Kände ett behov av nya sånna.
Det blev en ny adventsljusstake med ljus och en matchande skål.
Såååå snyggt, vill göra adventsfint nu, nuuuu!
(Ljusen är grönmelerande, också ska jag givetvis ha vitmossa i staken.
I skålen ska jag ha en fin blomma)

Tråkigt

Kom precis hem från Gränby, letade en BH,men
jag hittade ingen i min storlek.
På Lindex "tjockisavdelning" fanns den heller inga.
De är bara stora runtom inte själva kuporna.
Så jag åkte hem tomhänt, tråkigt.
Här hemma sover alla fortfarande, t om Jonny, tråkigt.
Jag har inget att göra förutom att städa och det vill jag inte för det är TRÅKIGT!
Jag går väl ut i vardagsrummet och kör några knäböj, tråkigt.
Vi ses om en stund, hoppas att det har hänt något tills dess.



Alla bara sover och sover

Jag förstår inte hur de kan sova hela tiden.
Jonny har sovit i 12 timmar snart.
Calle ska jobba idag, men han har jag inte sett röken av heller.
Ludde och hans kompis var säkert uppe hela natten så de
ser man väl inte förrän vid 14-tiden.
Knut är hos sin kompis Fredrik i Leksand i helgen, men han
sover med all säkerhet med.
Det är bara jag som är vaken.
Jag har bloggat, käkat frukost, kollat på Miami inc
och nu bloggar jag igen.
Tror jag ska ta bilen och kolla hur mycket julprylar
det har kommit på Fullerö.
Jag har lite julstämning idag.




En grå lördag

Jag drömde i natt att jag gjorde adventsfint här hemma
och att snön låg vit och fin på marken.
Vad vaknar jag upp till? jo ett grått och
regnigt Uppsala.
Det har ösregnat hela natten.
Alla löv har ramlat av träden.
Marken är lerig och våt.
Dimman ligger som ett täcke över hela landskapet.
Nä, Uppsala i November är Inget att hurra för.
USCH!!
Jag ska i allafall dra ut Jonny på en promenad innan
jag får sätta mig i soffan och tvärdö.
Eller rättare sagt: Tvätta, damma och laga mat.
Undrar vad man ska käka i dag då.
Vegetarisk tacos kanske?


Min"hemliga" gäst

Det var ju bara Maria.
Vilken cliffhanger jag gjorde va??
Nu var alla jättenyfikna...hihihi.
Slår vad om att ni trodde att det var "Tjockisen", men
det var det inte.
Jag och Maria drack en massa vin
och snackade halva natten.
Trevligt var det.


Om jag fick leva om mitt liv igen

Jag skulle våga göra fler misstag nästa gång.

Jag skulle slappna av och ta det lugnt.

Jag skulle vara tokigare än jag varit i det här livet.

Jag skulle ta färre saker på allvar.

Jag skulle ta fler chanser.

Jag skulle bestiga fler berg och simma i fler floder.

Jag skulle äta mer glass och mindre bönor.

Jag kanske skulle ha fler verkliga problem, men färre inbillade.

För jag är en av dem som lever förnuftigt och klokt timme efter timme, dag efter dag. Visst har jag haft mina ögonblick, men om jag fick leva om igen, skulle jag ha fler.

Jag skulle faktiskt försöka att inte ha annat än ögonblick, det ena efter det andra, istället för att planera så många år i förväg, varje dag.

Jag är en av de människor som aldrig åker någonstans utan att ta med termometer, varmvattenflaska, regnrock och fallskärm.

Om jag fick leva om mitt liv igen, skulle jag resa med mindre packning.

Jag skulle börja gå barfota tidigare på våren och fortsätta till senare på hösten.

Jag skulle dansa mer.

Jag skulle åka fler karuseller.

Jag skulle plocka fler tusenskönor.
Nadine Stair, 85 år


Nu har jag gjort allt utom...

...att tanka.
Det är nå´t magiskt med mig och tanka bilen.
Jag glömmer bort att tanka när jag är ute och far.
Ett under att jag aldrig fått soppatorsk.
Nu ser det drägligt ut där nere och jag har
handlat allt.
Lite sugen på ett glas vin är jag allt, men jag
ska ju ut och köra så jag får vänta med vinet.
Det tog sin lilla tid att göra allt idag.
Först åt jag innan jag åkte från jobbet,
Det tog tid att panta allt från festen.
100 kr i petflaskor och 60 kr i burkar blev det.
Sedan handlade jag, givetvis så glömde jag min shoppinglista
så jag fick handla på känn.
Jag glömde bara två middagar av 10.
När jag handlat och pantat var kl 12.50, då åkte jag på Martina.
Kom hem kl 13.45 och fick bära upp alla matkassarna i omgångar.
Packa ur kassarna och sedan städa.
NU har jag satt ner häcken för första gången idag.
Det känns som om jag skulle kunna somna.
Snart ska jag hämta Knutte, Jonny och min gäst.
Ha en bra fredagskväll önskar jag er nu, ifall
det inte blir någon mer blogg idag.



Vad det känns härligt med fredag!!

T.G.I.F
I dag slutar jag kl 11.15.
jag ska åka på Martina och köpa lite smått och gott
till i kväll.
Handla min matsedel på ICA och gå på Bolaget.
Kl 16 ska jag hämta Knutte i Bälinge och sedan ska jag hämta
Jonny på jobbet samt min middagsgäst.
Däremellan ska jag hinna plocka och göra fint här hemma.
Hoppas jag hinner med min promenad också, fast det blir
bra att vila idag, jag har ont i min vänsterfot.
Nu ska jag gå ner och köra mina knäböj, ögonaböj!!
Ha en bra fredag!!

Matsedel

10 dagar har jag bestämt vad viska äta.
Hoppas att det faller hela familjen i smaken.
Jag kommer inte att laga i den ordning som det står och
jag börjar på lördag.
  1. Vegetarisk tacos
  2. Sweet coconut chicken med nudlar
  3. Köttfärssås med grönsaker och fullkornsspagetti.
  4. Pepparsoppa med ris och bröd
  5. Laxfile med bulgur
  6. Lövbiff med klyftpotatis, rostade grönsaker och varm vitlökssås.
  7. Köttfärsbiffar med dijonsenap och franska örter och pressad potatis.
  8. Hemgjord mozzarellapizza med fullkornsbotten.
  9. Fiskgratäng med krossade tomater och 4% matgrädde, potatis.
  10. Tomatsoppa med vit fullkornspasta.

Mat

Jag vill ändra på vad jag stoppar i mig.
Jag vet att jag inte äter såååå onyttigt, men jag vet
också att jag kan äta mycket nyttigare.
Det svåra är vad killarna ska säga, de vill ju ha den
mat som jag alltid har serverat.
Jag vägar laga två maträtter/dag.
jag får helt enkelt surfa runt och hitta goda och nyttiga maträtter.
Man fastnar ju i samma recept hela tiden.
JUST DET!!
Jag ska göra en tvåveckors matsedel med bara goda och nyttiga maträtter.
Bye Bye.
Återkommer med matsedeln senare.

Promenader

Det är skönt att ha kommit igång med promenaderna igen
men det är lätt hänt att gå för fort eller för långt.
Jag ska nog innte heller gå varje dag, utan varannan.
Jag känner att jag har värk i knät nu när jag gått tre dagar i sträck.
När man känner sig peppad så är det lätt att man tar i för mycket.
Det är svårt att träna som Olga 92.
I morgon ska jag nog inte gå alls(tror jag).
Jag måste hem och städa till min middagsgäst kommer.
Vem det är, får ni reda på i morgon.
Nu ska jag koka potatis och steka sprödbakad torsk.



Träningsvärk

ja, det märks att det var ett tag sedan man
rörde på döfläsket, träningsvärken har kommit som ett
brev på posten.
Fast det är skönt med träningsvärk också, det blir liksom
ett kvitto på att man faktiskt har börjat att träna.
Nu ska jag ner och köra 15 knäböj och sedan dricka kaffe.
En bra dag önskar jag er.

Tänk på bakgrunden...

...när du fotar.



Alkoholist? Javisst!!

Mitt namn är Maggan och jag är alkoholist...det var så här det gick till.... 







Please


DO NOT TRY TO help me..

I'll
be fine..!!!
NEVER BEEN BETTER!

Nyttan med kon

Men hallå, jag skrattar så jag dör... Barn har fantasi, mycket, det är det inget snack om, definitivt inte efter detta!!
   


Om ni inte redan har hört eller läst den måste ni läsa nedanstående text. Det är en uppsats av en
mellanstadieelev, som läraren sedan skickat in till Rixfm... 
  
 

Nyttan med Kon

Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta
på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den skall dö. Men
det bestämmer den inte själv.

Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre
sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan- Och den invändiga sidan.

På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall ha
något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom
kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon
har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det
är nog för att den säger mu.

På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att jaga bort
flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.

På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara
hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon.
Färgen på kon heter kulör.

Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när
mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir
mjölken sur... men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra
ben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med.
Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom
feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är
det hål.
Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.

Kon har gott luktsinne... Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons
valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också.
Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.

Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare. Den
sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i
tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till
snickaren. Det kallas återanvändning.

Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt
mycket.



Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!


Jag vill ju också leka lite





Vill du också leka lite med bilder så klicka här.

Det ser löjligt ut...

...när jag tränar.
Jag står där i vardagsrummet med en gummislang
runt knät och niger 15 ggr.
Sedan sätter jag mig med båda benen i soffan och pressar
ner knät 10 ggr.
Jag upprepar detta 2 ggr sedan så är jag klar.
I går satt killarna i soffan och garvade åt mig, det är verkligen
träning för Olga 92 år.
I dag tog jag min första promenad på .....jag vill inte säga hur länge.
Jag har börjat, jag har tagit det första steget mot ett bättre liv.
Hurra! för mig.



Så var det onsdag igen då.

Jag börjar bli förkyld.
Jag har snorat och snörvlat hela natten.
Jag har varken tid eller råd med att bli sjuk nu.
Nu ska jag ju komma igång med träningen, inte
lägga mig ner och vara sjuk.
Nu ska jag gå ner och käka frukost.
Ha en bra onsdag, så "ses" vi i kväll.
Helst så skulle jag bara vilja gå och lägga mig igen.

Husmoderstips

Så gör riktiga kvinnor....inget tjafs med nånting...

Husmorstips 1:

Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
Riktiga kvinnors tips
:
Sug ut glassen genom botten på struten, förmodligen ligger du
ändå på soffan och äter den.

Husmorstips 2:

För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
Riktiga kvinnors tips
:
Köp pulvermos, det håller ett år.

Husmorstips 3:

När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd,
använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
Riktiga kvinnors tips
:
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.

Husmorstips 4:

Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
Riktiga kvinnors tips:

Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa
efter mig Riktiga kvinnors motto : Som jag lagar maten, så äter du den
och så vill du ha den.

Husmorstips 5:

Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den
håller sig färsk i flera veckor.
Riktiga kvinnors tips:

Selleri? Aldrig hört talas om.

Husmorstips 6:

Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
Riktiga kvinnors tips
:
På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg,
alltså behövs det inte.

Husmorstips 7:

För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
Riktiga kvinnors tips:

Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande
har huvudvärk, men vem bryr sig.

Husmorstips 8:

Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Riktiga kvinnors tips:

Överblivet vin ?????

Boooring

Allt jag skriver är tråkigt.
Jag vet inte hur många inlägg som jag har kastat idag.
Jag är så trååååååkig!
Det är precis som om jag har skrivit om allt redan.
Så är det ju givetvis inte, men min fantasi tryter.
Jag vill inte skriva om mitt onda knä, eller om att jag har
stökigt här hemma.
Inte om tvätthögen som växer eller om att jag är trött..
Allt det där vet ni ju redan.
Jag går in på Facebook och skriver: Maggan is booring!!


Biljäveln

I morgon så kommer det nån dumfaan och
ska kolla på Audin.
Kanske vi kan sälja bijäven i alla fall.
Man ska aldrig sluta förvånas.
Hoppas han köper den så att vi slipper den där skitbilen.


sjukgymnastik

Var hos sjukgymnasten i dag.
En skittrevlig kille som heter Tobias fick jag träffa.
Nu fick jag ett träningsprogram av honom som jag ska följa varje dag.
Värsta kärringgympan.
Stå med ett gummiband runt knät och niga.
Ja ja, det blir nog bra med det där.
Jag ska tillbaks till honom om 14 dagar, då ska han utvärdera
min träning så att det är bäst att inte fuska.
Just nu har jag skitont, fatta vad han slet och drog i knät.
Ryck och slit från norra Lit.
Men from nu så kan allt bara bli bättre och bättre.



Tårta och film

Efter en god middag när alla var proppmätta
så var det dags för tårta och film.

Knutte fick HORTON i födelsedagspresent av Calle.
En skitrolig animerad film.


Födelsedagsmiddag

I går på Knuts födelsedag så var det
seeeeegt här hemma, minst sagt.
Ungdomarna degade och kollade på film medan jag och
Jonny städa ur lokalen och plockade i ordning allt efter festen.
När vi skulle åka från lokalen med alla grejer så
stratade inte bilen!!!
Typiskt tänkte vi, ännu en skitbil.
Jonny fick åka på Mekonomen och investera i ett nytt batteri, så
nu funkar allt som det ska igen.
Efter den lilla fadäsen med bilen så orkade inte jag åka och handla.
Så därför tar vi Knuts födelsedagsmiddag i dag i stället.
Det blir kräftsoppa till förrätt, sedan skinkcrepés till varmrätt.
En tårta ska jag givetvis baka till efterrätt.
Det blir födelsedag i dagarna tre för sonen, precis som det ska vara.

Liten blir stor.


Sjukskriven

F r om i dag så är jag sjukskriven på 25%.
Dvs 2 timmar/dag.
Det är för att jag ska kunna träna.
I morgon ska jag gå till sjukgymnasten första gången.
Till 3 december är jag sjukskriven sedan få vi se.
Det är som det är att vara sjukskriven, rent egoistiskt så
är det skönt, men när man tänker på jobbet och kollegorna
så får man ångest.
Men nu ska jag bara tänka på mig har doktorn sagt, så jag
får väl försöka göra det då.
Ha en bra måndag.


Knuts 20-års fest

Förberedelser

Joker        Ett emo och en häxa(lägg märke till mina "slicade" handleder)

Gästerna                                                             Jokers ärkefiende Batman

Fler gäster


Moster och morbror          Cool bartender

Dance the night away


Mor och son

Bröder                           Håkan Hellström

TVIX(Kajsa) vann tävlingen för bästa kostym.

Dagen efter kvällen före.

WAOW!!!
Vilken fest asså!
Ungdomarna festar ju värre än en annan någonsin har gjort.
Maten räkte och baren med.
Allt gick lugnt och smidigt till.
Födelsedagsbarnet gick till sängs nöjd och belåten kl 4.30 i morse.
I dag är alla seeeega.
Vi ska gå ner och städa lokalen nu.
Återkommer i kväll med bilder.


Stå i kö

Alla ska duscha samtidigt.
Vi har tre duschar och alla är upptagna.
Typiskt.
Vi har suttit och slöat i två timmar.
Jag har gjort naglar och strukit på Hello Kitty-märken
på min tygväska.
Målat mina naglar svarta och druckit två glas vin.
Precis när jag bestämde mig för att hoppa i duschen så
bestämde sig alla andra för samma sak.
Alltså blev det kö.
9 pers och tre duschar.
KÖ!
Snart börjar festen.
Jag är faktiskt lite nervös.Tänk om jag köpt för lite mat?
Tänk om inte spriten räcker?
Tänk om folk får tråkigt?
Givetvis så återkommer jag med bilder.
I morgon kanske.
Ha en skön lördagkväll, det ska inte jag ha.
Men roligt hoppas jag på att få.


Ahhhhh........tiden......

Idag har jag en lista med saker att göra.
Här sitter jag och bloggar och vill inte lyfta på häcken.
Jag måste köpa vaniljvodkaessens, hårspray och tandkräm.
Hämta skinka på ICA, dekorera i lokalen.
Knutte och Nils får fixa musiken.
Nu ska jag käka frukost och sätta lite fart på döfläsket.
PARTY ON DUDE!!

RSS 2.0