Dalarna

I dag efter jobbet så sticker vi, som en avlöning, till Dalarna.
Vi skall fiska kräftor hos svärföräldrarna i Rämshyttan.
Förra året så fångade vi flera hundra kräftor och vi hoppas väl på samma fiskelycka i år.
Stora, svarta och äckliga förvandlas de till stora, röda och läckra.
Jag är en djurvän men när det gäller att koka kräftor så är jag inte blödig.
Svärfar har lärt mig att bedöva dem med hetvatten innan man lägger dem i kokvattnet.
De är döda på tre sekunder.
Fast jag lägger snabbt på locket för att slippa se, så liiite blödig är jag nog allt.

På lördag har vi stora kräftskivan.
Det är då man sörplar i sig de svenska läckerheterna.
Jag skall baka en västebottenpaj också som tillbehör, men det gör jag på lördag förmiddag.
ja, den här helgen skall vi verkligen gotta oss i kräftor.

Undrar om jag skall ge mig ut i skogen och leta kantareller också, när jag ändå är på G?
Plundra svärmors kantarellställen?

Bild från förra årets kräftkok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0