Nybakat och nystädat

När jag var barn så var mamma ledig från jobbet flera dagar på raken vissa veckor.
När jag kom hem från skolan så luktade det gott långt ner i trappuppgången.
Jag kommer i håg lukten av hjorhornssalt när hon bakade kubb.
Eller den söta doften när hon hade bakat en hel bricka full men tekakor.
Mmmm, varma tekakor med messmör när man kom hungrig från skolan.
I bland så låg det långa rader med vetelängder i köket och man fick äta hur mycket man ville.
Har du ätit nybakta vetelängder med smör på? Om inte så prova det!
I bland bakade hon sockerkakor.
Flera stycken stod på bänken och det vara bara att att för sig.
På söndgarna så kunde min mamma baka en sockerkaka, hålet fyllde hon med coctailfrukt och sedan täckte hon hela kakan med vispad grädde.
Jag tror det kallades för Savaräng.
Till jul så bakade hon underbara småkakor, inget bakade så goda kakor som min mamma.
Hon bakade gifflar med apelsinmarmelad i, kalasplättar, skedkakor, nötkakor, finska pinnar, drömmar och ibland gjorde hon rullrån.
På sommaren så bakade hon rabarberpaj till lunch!
När hon var ledig så bar hon ut alla mattorna från vardagsrummet och bonade golvet.
Då doftade det rent i hela lägenheten.
Vem bonar golv nu för tiden?
Hon putsade koppar och diskade alla glasen i vittrinskåpet på sin lediga dag.
Jag kommer ihåg när hon stod i tvättstugan och manglade lakan.
Finns det något skönare än att lägga sig i rena och manglade lakan?
I bland när jag kom hem från skolan så luktade det parfym i hela trappen.
Då var hennes väninna Vivianne där och de satt och spelade yatzy i köket.
Doften kommer jag ihåg än, den heter Ciara och doftar som kolaremmar.
Jag! bakar nästan aldrig, julkakorna köper jag, inte tycker jag om att städa heller.
Bonat parketten har jag aldrig gjort och inte har jag tid att mangla lakan heller.
Undrar hur det kommer sig??
Mamma är lik sin mamma, heter det ju!



Kommentarer
Postat av: Anita

Jag har samma minnen som du! :O)

2011-06-16 @ 00:16:23
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0