Middag

Snart ska man ställa sig där igen då.
Vid spisen alltså.
Börjar lessna på det där nu, men jag har väl  inget val.
I dag ska jag göra något som jag lärde mig på hemkunskapen i åttan.

Tonfiskrisotto
Till vår familj, 5 pers.

5 dl ris
1 liter vatten
1½ - 2 grönsaksbuljongtärningar.
2-3 morötter skivade
1 gul lök eller ½ purjolök, grovt hackad.
2 burkar tonfisk.
Fräs morötter och lök i olja i en kastrull snabbt, det ska inte få färg.
Häll i riset och låt det fräsa med i några sekunder.
Häll på vattnet och lägg i buljongtärningarna.
Koka upp.
Rör om och låt koka på svag värme under lock, lika länge som riset ska koka enligt förpackningen.
När riset nästan är klart så låt tonfisken rinna av lite innan man lägger ner det riset och låt riset koka klart.
När riset är mjukt och tonfisken blivit lite varm så rör om alltihop.
Servera med sallad och bröd.
Tycker man om tonfisk så tycker man om det här det lovar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0