Leverstuvning

Jag sov bra i natt men jag har ändå varit väldigt trött idag.
Det kanske är sviterna från helgen? ;)
Man börjar väl helt enkelt att bli för gammal för att parta en hel helg.
Den här helgen ska bli lugn och fin.
Shoppa, träna, städa, plocka svamp.
I dag har jag mått illa och inte alls känt mig fit for fight.
I morgon skall jag vara på utflykt hela dagen och sedan träna, det blir finfint det skall du se.
Annars så har jag väl inte så mycket att berätta.
Det händer inte så mycket, inget som jag känner att jag vill skriva om direkt.
Tråkigt va?
Inget som händer, inget att skriva om.
Jag satt i badet nyss och tänkte på mammas leverstuvning av någon underlig anledning.
I bland får jag för mig att hon är hos mig och ger mig dessa konstiga tankar.
När jag var barn så älskade jag mammas leverstuvning.
Nu vet jag inte, har inte ätit lever på 25 år.
Eivor hade med sig lever till mig när hon kom ner sist.
Svärfar älskar lever.
Jag kanske skall ta med mig en bit och göra iordning den när jag åker till Dalarna nästa gång.
Leverstuvning och ris, ja varför inte?
Det kanske är lika gott som förr, fast det låter lite äckligt.

Mammas leversuvning.

Putsa och dela lever i tärningar.
Stek lök och bacon.
Blanda i levern och stek tills den fått lite färg.
Red av med ett par msk mjöl.
Späd med vatten och grädde.
Salta och peppra.
Servera med kokt ris.


Mamma hade ett stort fat som hon serverade i.
Hon lade riset längst kanten och sedan hällde hon leverstuvningen i mitten.
Undrar var det fatet tog vägen?
Konstiga tankar ikväll.




Kommentarer
Postat av: Anita

jag gjorde leverstuvning förr när grabbarna var små - dom gillade det! Men nu är det ett tag sedan....har fått för mig att lever inte är så nyttigt nu för tiden med allt konstigt de stoppar i djuren - men jag kan ha fel!

2010-09-28 @ 19:49:59
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/
Postat av: Maggan

Den här levern är hemmaslaktad. Fick den ju av eivor som fått den av brorsan eller nåt sånt.

2010-09-28 @ 20:42:24
Postat av: Anita igen!

Jo jag förstår det - men jag menar lever du köper på affären....!

2010-09-28 @ 21:07:01
Postat av: Barbro Binda

Lever är bara så GOTT! Vi äter det ofta. Antingen stekt i skivor med sås och potatis eller tärnad med ris. Leverkaka är också en höjdare! Kram påre! :-)

2010-09-28 @ 23:03:40
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Cinis

Din bror Lasse å Brittan bjöd mej på kycklinglever stuvning..det va fasligt gott minns jag, nu för tiden är det bara jag som tycker om det så då blir det ju aldrig...

2010-09-29 @ 06:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0