Vi ses nästa år

Ja, detta är årets sista blogg.
Syrran pular med det sista med maten.
Jag har gjort drinktilltugg.
Sitter nu här med ett glas vin och lyssnar på ELO.
"Killarna" tar sig en whiskey.
Mina pojkar är på varsitt håll.
Calle är kvar hemma i Uppsala, Knut har åkt till en stuga
med kusin Nils vid Höga kusten.
Ludwig är med oss men ska snart ut med kusin Lars.
Jag önskr alla er som läser min blogg ett riktigt
Gott Nytt År!!
Hoppas att ni hänger med mig nästa år med.


Lunch och julmusik

Efter en sväng på stan så har vi nu käkat
tonfisksallad och druckit champange.
Stereon spelar julmusik och Anita pysslar med nyårsmaten.
Gemytligt sammanfattar det hela.
Jag hittade ett par overknee-strumpor och ett par nya benvärmare
på Domus, blir snyggt till min gråa tunika.
Nu ska jag sluta lata mig och hjälpa min syster istället.
Ta ett glas vin kanske?
Happy New Year Everyone!!


Grått Nytt Håååår!!!

Sista dagen på 2008.
I dag ska vi göra några ärenden på Lillänge.
Har jag tur så kanske det kan bli en ny klänning.
Om jag orkar, om Jonny orkar.
Kl 18.00 kommer gästerna.
Anita har komponerat en fiiiin middag.
Mums skare bli.
Jag hör av mig senare.
Nu ska här stekas ägg.

Mot Östersund

Nu ska jag sätta fart så att vi passar tiden hos Knut.
Packa det sista, äta frukost, duscha, sen drar vi.
Det ska bli skoj att åka upp, har inte varit "hem" sedan April.
I like to move  it, move it ......
Jämtland här kommer viiiiiiii.........

God Natt

Nu fryser jag, nu knyter jag mig.
Äsch!! Nu kom jag på vad jag skulle köpa idag, en ny
väggkalender.
Får köpa det uppe i Östersund då.
En snygg en.
Natti Natti!!

Packa packa packa

Jag varvar packandet med roliga telefonsamtal och med lite vitt vin.
Snart är jag klar.
Vi åker i morgonbitti kl 10.00.
Jag  har med mig alldeles för mycket kläder i vanlig ordning.
Men man vet aldrig vad som händer.
Nu ska jag kolla om jag hittar någon bra film att kolla på.
Jag är hungrig igen.
Kanske hittar jag något mumsigt att tugga på.
Film och käk.....packa, packa, packa.

Nähä!!

Jag hittade ingen fin nyårsklänning.
Efter att ha tillbringat två timmar på banken så fanns det
ingen tid kvar till mig och shopping.
Sprang runt på Gränby utan resultat.
Skit också.
Jaja, jag får väl ta på mig nån gammal trasa då.
Nu ska jag börja packa.
Eller rättare sagt, om en stund ska jag börja packa.
Först ska jag surfa en stund.
Hey Baberiba!

Ärenden

 

  • Handla lite och ta med till syrran
  • Gå på bolaget.
  • Hitta nyårsklänning.
  • Fixa leg till Calle.
  • Dammsuga här hemma.
  • Packa.

Det får väl räcka för en vecka, duga för en fluga.
See ya!


Ny nyårsblåsa

I morgon ska jag försöka hitta mig en klänning till nyårsafton.
DET blir inte en helt enkel uppgift.
När man ser ut som 7 rum och kök, så kan det vara "mission impossible".'
När man dessutom har med sig man och tonårsson så ska det
ske på tid, snabbast vinner.
Den här har jag kollat på, men jag vet inte om den finns i min storlek.
Snygg va?

Tvättmaskinsjävel !!!

Är det inte typiskt?
Nu när jag ska tvätta så att jag ska kunna packa till
Östersundsresan så pajjar min nya tvättmaskin!!
Jag tror jag blir toooookig!
Tvättmaskinshelvete!!
Inga tvättider finns det i tvättstugan heller.
Faaaan!
Nu är jag sur.
SKITSUR!!



En ny parfym

Jag skulle behöva en ny parfym.
Har någon provat den här doften?
DAISY by Marc Jacobs.
En doft med noter av viol, smultron, grapefrukt, mysk, obehandlat trä med inslag av vanilj.


Ujjejuj...ojjjojoj!!

Vilken party!
Började med förfest hemma hos Johanna och Daniel.
    
     '
Sedan fortsatten vi på KROM.
Kollade på The Matlocks, de var "så där".

Jag fick en drink av Jonny som också var "så där".
    
Vår förfestvärd med svåger.

Kl 02.30 åkte vi hem och käkade ost och kex tillsammans
med våra grannar som vi träffade på KROM.
Kom i säng 04.00, sov till 12.40!!!
Nu är jag pigg som en nötkärna....heter det så?
Idag ska jag försöka städa och packa inför vår resa till Östersund på tisdag.


Räkor

Jag som inte visste vad vi skulle äta till middag idag.
Räkor! Vi äter räkor med avocado och romsås.
Det låter väl mumsigt värre efter all julmat?
Tiiiina!

Hårdrock

Ja, då har vi biljetterna.
Då blir det alltså hårdrock hela natten.
YEAHHH!!!
Heaven and Hell !!
"Hur ska Lillan orka??"




KROM

I dag ska vi på biljettjakt.
Så blir det kanske KROM ändå då, fast vi inte skulle.
Det är ett Uppsalaband som spelar.
Jag hade inte så jätteroligt sist vi var där, hoppas vi
får skojigare ikväll då.
Kaffe, sedan ut på jakt efter KROM-biljetter.

Cold Mountain

Har just sett en skitbra film med min man.
Först skulle han inte se men han kunde inte
låta bli att fängslas.
Jag har sett den förr för längesen, men den går helt klart
att se två ggr.
Jag säger bara en sak: R O M A N T I S K !


Körslaget

Kl 20.00 börjar det på fyran.





Annandagjul

Så är det nästan slut på den här dagen med.
Julafton i förrgår.
Shit! Tiden verkligen flyyyyger iväg.
I morgon blir det KROM om det finns biljetter kvar.
Sedan ska man väl börja ladda för nyår.
Här hemma har Ludde värsta ungdomsgården.
Man kan tro att inte ungarna får ta hem kompisar.
Jag kan inte säga nej, fast ibland önskar jag att jag kunde.
Nu ska jag ta mig en winter, den sista.

Back on track

Efter två dagrs svullande så är man tillbaks på banan igen.
Inget mer godis på ett tag.
Jag var helt stinn i går när jag skulle sova.
Magkatarr och elände.
Nej! Det är inte värt det.
Nu har vi varit på promenad och jag känner mig pigg igen.
Tror vi ska käka nå´t annat än julmat idag faktiskt.
Pasta med tonfisksås kanske?


Alla bara sover och sover

Jag tror jag ska ta mitt kaffe och kolla på Mama Mia.
I dag har vi inte heller något planerat.
Ett par jobbarkompisar till mig ska ut och ta en öl men
jag vet inte om jag vill följa med.
Vi får se vad som händer.
Dagarna går så fort när man är ledig.
Det säger bara razzel så är man tillbaks i vardagen igen.
(Oops, fick visst en depp dipp där)
Nä, nu ska vi inte tänka framåt utan vara i nuet.
Kaffe och Mamma Mia var det visst.
Myyysigt!!

Collage

Jag kom på nu vad jag ska ha på den tomma väggen i mitt sovrum.
Jag ska åka på IKEA i morgon och köpa fotoramar.
Jag ska göra ett fotocollage.
En massa fina bilder på mig och min familj.
DET ska jag göra.
Nåt sån´t här:


 
   
  

 

Bläääähh!!!

Jag är mätt!
Jag har ätit för mycket godis!
Jag har tråkigt!
Booooooriiiiing!
Två dagars mys räcker för mig.
Nu vill jag ha lite action!
Ett party skulle inte sitta helt fel.

Aladdin

Jag säger bara Aladdin.
Vad vore julen utan Aladdin?

Mamma Astrid

Om 30 minuter så är det 21 år sedan min mamma gick bort.
Jag var 21 år då.
Juldagen 1987, det känns som evigheter sedan.
Jag tänker på dig i dag lilla mamma.
Jag tänder ett ljus bara för dig.

Juldagspromenad

Knut, jag och Jonny tog oss en liten prommis.
Det var skönt att röra lite på fläsket.
Vi har t om fått lite vitt på marken och några minusgrader.
Skönt att slippa regn och rusk iallafall på julhelgen.
Jonny och knut

Jag

Knut och jag

Jonny och jag

Ingen bio

Vi skippar bion i dag.
Knutte ska ha förfest hemma hos sig så han
känner sig lite stressad över att gå på bio också.
Vi kan vänta, vi har ju många lediga dagar här framöver
som vi kan gå på bio på.
Vi kan se någon av våra nya filmer i stället.
Jag fick Mamma Mia tex.
Måste ordna en fest här framöver då vi kör
Sing-a-long-Mamma Mia.
Jag fick Singstar ABBA också.
En fest med ABBA-tema helt enkelt, låter väl skoj.

Nu ska jag sparka ut min man på en promenad.
Hörs!!

Juldagen

Har precis slagit upp mina bruna ögon.
I dag ska vi väl bara forsätta med slappandet.
Äta lite mer julmat.
Kl 15.30 ska vi gå på bio, vi brukar göra det på juldagen.
I år ska vi se på  YES MAN med Jim Carrey.


Knutte ska på krogen i kväll så han åker hem till sig efter bion.
Jag och Jonny skulle behöva bjuda hem lite folk som kunde
äta upp julmaten men vi är nog lite sent ute i år.
En fortsatt skön julhelg önskar jag dig, nu börjar det lukta kaffe här.




God natt

Nu är det slut på julafton.
Det var lugnt och skönt.
Nu ska mamma nanna.
Bläää, vad mätt jag är.
God Natt!!

Bloggpaus

Alltså, jag menar att jag tagit paus i julfirandet för att blogga.

Grötfrukost
   
Julklappsöppning före Kalle Anka
       
Julmiddag
   
Julklappsöppning forts
       
Whaow!! ett X Box 360!!!
       
Jag och mina pojkar

Redan proppmätt...

...å man har inte ens tagit fram julmaten ännu.
Efter ett dignande kakfat till frukost så har vi nu tryckt i oss grött och skinkstut.
Nu bestämde vi oss att ta julbordet senare, mycket senare.
Hela baren är fylld med godis, jag förstår inte hur vi ska klara detta?
Godisbordet                       Kakfatet
     

Igår på puben.
     

I´ll be back.

God Jul

Från mig till er alla.
Jag önskar er en riktigt skön och mysig julafton.
Nu ska jag lägga upp kakorna på fatet och
börja koka gröten.
Killarna väcker jag om en stund.
GOOOOD JUUUUUL!!!

Klart!!!

Allt är klart nu.
Det enda missödet var att jag glömde skinkan
i ugnen när jag griljerade den.
Den blev lite svart, men ingen katasrof skedd.
Skinkan är fortfarande god.
Nu ligger jag här i sängen och känner mig som en liten
skolflicka. Inte pga av mina julklappar som jag får i morgon,
utan för ungarnas presenter.
Jag vet att jag är fånig men jag kan inte släppa det
Jag gillar fortfarande att kolla in killarnas ögon när de
öppnar sina paket.
Tänk vad häftigt när man får barnbarn!
Nu ska jag försöka sova.
God Natt och God Jul.

Det sista

Nu ska jag bädda rent i sängen, pynta det sista och sedan sätta mig ner och njuta.
Skinkan står i ugnen.
Allt är nääääästan klart.
Pojkarna är på väg hem alla tre.
Julen står för dörren.
Pirr pirr...
Jag och Jonny har haft en skön dag på stan.
Vi handlade det sista och tog sedan något gott att dricka på
en av stans nya pubar.
Nu är alla paketen inslagna och lagda under granen.
I morgon är det julafton.
Pirr pirr...

Så var vi här då

Dan föra julafton, som vanligt så har jag mer kvar
att göra än vad jag hade tänkt , men det löser sig nog.
Jag har varit med om värre.
När ungarna var små och hela huset var upp och ner
dan föra julafton, då är det här en piece of cake.
I dag ska jag och Jonny ner på stan och köpa de sista klapparna.
Ta en öl på puben och försöka njuta av varje sekund.
När vi kommer hem sedan så hinner vi det vi hinner.
Familjen får städa det sista medan jag gör maten.
Jag ska grilla revbensspjällen och koka skinkan.
Fatta va! I morgon är det julafton.
Pirr pirr pirr...

Granen

Nä, det bidde ingen bra bild på granen.
Den är mycket vackrare i verkligheten.
Måste köpa ny kamera.

  

Dan före dan före Dopparedan

Nu ska jag åka med Jonn in till hans jobb och sedan
promenera därifrån till mitt.
Jag börjar inte förän 11.15 idag men jag har en del papper att plocka
ihop innan jag går på julledighet.
Bla måste jag skriva ner alla mina kvällsmöten och övertidstimmar den
här terminen.
Det här med papper är inte min starka sida.
Kl 15 när jag slutar så ska vi på Gränby och handla all julmaten.
Jag tror inte att vi kommer vara själva där idag.
Fast värsta rushen kommer nog att vara i morgon när alla får lön.
En bra måndag önskar jag alla lediga människor, och alla ni som
arbetar med förståss.
Två dagar kvar till julafton....pirr pirr!

Söndagkväll

Har städat och donat idag.
Det blir inget kort på granen ännu för Jonny skruvade
sönder en lampa i belysningen  No.
Jag köper en ny i morgon och tar ett kort då istället.
Nu spar vi resten av pyntandet tills på tisdag. 
I morgon ska jag handla maten efter jobbet och på tisdag
tar vi en tur till stan jag och Jonny.
Hoppas att Knut vill komma hem på tisdagkväll redan så att det
blir "precis som vanligt".
Nu ska jag kolla på Heartbreak Hotel.

Julstress

 För första gången på hela December så känner jag mig faktiskt
lite stressad i dag.
Jag ska hinna städa och pynta.
I morgon ska vi handla all julmat och vi har fortarande ett par paket oköpta.
Jag vet att det kommer att bli julaton på onsdag även fast inte jag är
helt färdig (jag brukar alltid hinna med det jag vill).
Det hör väl liksom till att man ska känna lite stress, det är väl en del av julpirret.
Nu ska jag sätta på kaffet och väcka Jonny, eller tvärtom kanske   Flirty Wink









Marmalade Souls

Mina kära vänner Johanna och Micke.
Nu är inte Johanna med i bandet längre men de är
Still going strong.
My Heart Belongs To You

Julklappstips!


Nu ska jag...

...äta kebabsallad och sedan kolla på
julspecial med Ernst.
Vi har köpt en kungsgran idag och en massa nya julkulor.
I morgon ska jag städa här och sedan fixa granen.
Bilder kommer i morgon.
Som ni kanske förstår så har jag inte mått så bra i dag efter
gårdagens julfest, så allting går i slow motion idag.
Men i morgon DÅ jäklar!!
Nu kommer Jonny med maten.

Lyckad julfest

Gårdagens fest blev lyckad. Jag tror att alla hade trevligt.
God mat och lite roliga lekar.
Precis som det ska vara.
Fin dukning

Trevlig middag
         
Vacker köksa

Roliga lekar
        
     
Linda lätt förvirrad                       

Lite skoj med toapapper

Festfixarna

Jonny kom förbi frampå småtimmarna.


Julfest

Idag har vi julfest på jobbet.
I vanlig ordning så är det jag som står för planeringen.
Maria och jag, för att vara precis.
I år är det tema: Tomtar på loftet, så vi får se vad gästerna kommer som.
Kanske en tvångströja och en tomteluva.
Nä, jag tror ingen har klätt ut sig.
Mycket god mat kommer det att bli, vi har julbordsknyt.
Någon tar med sill, en annan skinka osv.
Jag har gjort Janssons frestelse.
Nu måste jag ila så att jag hinner packa allt till ikväll.
Thank God it´s friday, by the way!!

6 timmar

För 6 timmar sedan, dvs kl 14.45 slutade jag på mitt arbete.
Då åkte jag raka vägen till sjukgymnastiken och tränade.
Hämtade sedan Jonny på jobbet och åkte till Gränby för att handla.
Hem med 5 kassar mat och satte igång med middagen, efter det att jag
plockat undan från diskbänken och satte igång maskinen.
Åt middag och satte sedan igång med att göra Janssons till
morgondagens julfest på jobbet.
Skala, skala, skala & hacka, hacka, hacka.
Skjuts in i ugnen.
Satte mig sedan och gjorde matlista nr 2 = julmaten.
Nu har jag äntligen kommit upp till min älskade dator i min
sköna säng i mitt tysta sovrum.
Här skulle jag kunna somna nu om det inte vore för en Janssons
som skall ut ur ugnen om si så där 1 timme.

Julkul

 Idag har vi Julkul på jobbet.
Sjunga sånger och äta julmat.
Nu börjar det, SVULLANDET!!
Men det gör inget, i år gör det ingenting.
Ät och njut hela julen.
Sedan ska jag träna på em, alltid något.
Önskar alla en bra dag.
Julkul på er!
 Christmas Lights 



Mitt BMI

Jag räknade ut mitt BMI på Erik och Mackans hemsida.
Det skulle jag aldrig ha gjort!!
Hehehe....inte helt upplyftande men ganska roligt.

Den som viskar hon ljuger, på tuttarna suger!

Nu ska jag kolla på världens roligaste serie, sen ska jag sova.

Jag har en hemlis, men jag säger inget förrän om minst en månad.
Hahaha....tji fick ni!
WAOW! Vad spännande!
 Happy 


En snabbis på lunchen ;0)

Ja, det är vad jag hinner på min ½ timmesrast.
En kopp kaffe, kolla in bloggen, snacka lite om julfesten
sen är det bara på´t igen.
Vi "ses" ikväll alla glada.
Nu har halva veckan gått, tänk på det ni som
håller på att förgås på jobbet.
Tjingeling!

Min dag

Så här kommer min dag att bli.
Jag börjar dagen med en promenad.
Jobbar sedan till kl 17 då vi har årets sista avdelningsmöte.
Efter mötet åker vi till en kollega som skall bjuda på glögg.
Jonny hämtar mig där när det är dags att åka hem och
sussa kudde.
Nu är kaffet klart och jag som inte duschat ännu.
Sätt fart på döfläsket nu Maggan!!



Julgranen

Såg Lulus gran i dag på " Äntligen hemma", den var
verkligen skitsnygg.
En sån ska jag ha i år.
Jag måste införskaffa fler julgransljus och nya julkulor.
Jag ska ha den finaste granen någonsin.
Lulu´s gran.



Tjuvlyssnat .se

Treans spårvagn, Göteborg

Två tjejer ~20 sitter på spårvagnen. Den ena av dem pratar med två äldre norska par om det ena parets son som ska doktorera dagen därpå. En man ~35 ställer sig upp och avbryter samtalet.
Mannen: Pratar du alltid så här mycket när du åker spårvagn?
Tjej 1: Det beror väl på, men ja, om det finns någon att prata med. Det är ju roligare att prata än att hålla käften.
Mannen: Det tycker inte jag.
Tjej 1: Så du tycker att det är roligare att hålla käften?
Man: Ja.
Tjej 1: Men gör det då!
Hela spårvagnen börjar skratta.


Stadsbuss i Härnösand

En äldre kvinna sitter längst fram i bussen och försöker föra ett samtal med föraren, som inte är särskilt entusiastisk.
Kvinnan: Vet du vad jag ska bli när jag dör?
Busschauffören: Nej.
Kvinnan: Då ska jag bli en ko.
Busschauffören: Hmm... Jaha?
Kvinna: Ja. Tänkte inte du bli det?
Busschauffören (ler): Jo, ja. Jag antar det.
Kvinna: Men det får du inte.


1 vecka kvar

Nästa tisdag skall allt vara klart.
Huset putsat så att det skiner.
Balkongen städad och pyntad.
Kakorna bakade, skinkan kokt och griljerad.
Allt skall vara klart så här kvällen före julafton.
Godisbordet skall digna av läckerheter.
Fruktfatet till brädden fyllt och jultidningarna framtagna
från sitt gömställe.
Granen skall vara klädd och allas ögon skall tindra.
Visst låter det hääärligt.
Julmusik på högsta volym och stearinljus i varje vrå.
Det är så myyyyysigt med jul!!

Sååå jävla trött!

Jonny har snarkat hela natten!
Jag har vaknat hur många ggr som helst
fastän jag har legat med öronproppar.
06.30 ringde min klocka DÅ blev han tyst.
Jag tror att han snarkar för att jävlas med mig ;0)
Nu är jag skittrött, det är jobbigt att vakna varje kvart en hel natt.

Jag vill ha soooockeeeer!!!!

Jag har inte ätit godis på 4 veckor.
Inte en enda kaka eller bulle, ingen glass eller godis.
Inget socker på 4 veckor.
Ikväll är jag galet sötsugen.
Hur dämpar man sånt.
Det enda som jag tänker på är Ferraribilar, saltlakrits
och Zoo.
Jag är sugen på läsk, jag som aldrig dricker läsk.
Usch, det här var jobbigt.

Slö, slapp, lat & likgiltig

Nu har jag tränat och käkat middag.
Nu ska jag ligga här i min säng framför datorn och
tv:n hela kvällen.
Jag kanske förflyttar mig till soffan när "Äntligen hemma" börjar.
Ev så tar jag mig ett härligt bad innan jag somnar.
Jag ska iallafall inte göra ett enda nyttigt handtag på hela kvällen
har jag bestämmt mig för.
Det är skönt att vara lat.

Jag kom på en grej

Jag börjar inte kl 08.30 idag, utan 09.15.
Helt plödsligt fick jag 45 minuter till på morgonen, ganska skönt.
Då så, då kan jag ju mysa på en stund till utan att stressa.
Jonny är dålig i magen idag, precis lika som jag var förra veckan.
Han kan ju inte ha blivit smittad, så lång tid tar väl inte det?
Ont har han i allafall, stackaren.

Seeegt....

Det märks att kroppen vill vara ledig nu.
Det blir svårare och svårare att stiga upp på mornarna.
I dag vaknade jag innan alarmet och jag var helt säker
på att det var söndag, ända tills alarmet ringde.
*suck*
Nu ska jag dricka kaffe, äta frukost och försöka fixa frillan, jag
somnade nämligen med blött hår i går.
I em ska jag träna, hejja Maggan!
Tjingeling!

Baka baka kaka...

Skjuts in i ugnen.


När pojkarna ska hjälpa mamma, då går det sååå braaa...
         

Gott med glögg och pepparkakor.
    

Jonny fixar ischokladen.     Saffranskakan ska in i frysen.
         

Sötgökar
         

Mmmm! vad gott med bea...

Ett dagsverke

Idag har jag/vi gjort:
marsipangodis, nougat, knäck, saffranskaka, Kalasplättar samt spritsat kristyr på pepparkakorna som nu hänger i köksfönstret.
Pepparkakshuset glömde jag faktiskt bort och nu orkar jag inte för nu ska det bli middag.
Jag hinner mer en annan dag.
Det ska bakas Bregotter också samt kanelkakor.
Men det är många dagar kvar till jul.
 Gingerbread



Julgodis

Så här såg det ut på 70-talet när det bakades julgodis
på Odenskogsvägen.
Väldans glada miner hörrni!! Noooot!
(ser ni adventskaendern på dörren? Det är Mumintrollen)

Anita, Lasse, Jag och mamma gör marsipangodis.

En sockerbagare...

...här bor i staden.
Han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora, han bakar små.
Han bakar några med socker på.


Ja, jädrans vad vi ska baka idag och göra godis.
Mammas kalaskakor, mjuk saffranskaka,knäck,
marsipangodis och ischoklad.
När jag träffade Jonny så sa ha att han inte gillade ischoklad
för det där med coccosfettet.
Coccosfett? sa jag och såg ut som ett frågetecken.
Min mamma kallade sina nougatgodisar för ischoklad.
Man smälter helt enkelt bara Odense Nougat och häller i formar.
DET är ischoklad för mig.
Men innan vi sätter fart behövs det kaffe.



Jag har köpt nya skor


Kom i balans med bra fortarbete!

Web-sandalen med helt unika egenskaper. Sandalen har en nykonstruerad stabil rullsula, dynamiskt gelenkstöd och Grete Waitz-innersula som dämpningsinlägg. Den rullande rörelsen i foten sätter kroppens viktbärande leder och muskelgrupper i varierad och skonsam aktivitet.
  • Förbättrar hållning och gångmönster
  • Ökar aktiviteten i vadmusklerna
  • Ökar aktiviteten i bakre lårmuskler
  • Ökar aktiviteten i sätesmusklerna
  • Minskar belastningen på knä- och höftleder
  • Stabiliserar din fot i sidled (rekommenderas vid överpronation)

Mer julklappar åt folket

Jag älskar att ge julklappar.
I år är det inte samma jättehög som det brukar.
Men den är dubbelt så dyr som den brukar ;0)
Det blir färre och dyrare paket ju äldre killarna blir.
Men det drabbar ju ingen fattig som tur är :0)

Tomteverksta´n
    

Knutaslådan


Julrim

I dag har vi börjat att slå in några paket.
Det ska rimmas också.
Ibland går det som en dans men ibland fastnar man
i hemska nödrim.
Tror jag ska ta mig ett glas vin, då kanske det släpper.
På med lite julmusik också så att jag kommer i rätt
julstämning.

T ex en wunderbaum till Jonny ;0)

När du dina lurviga ska svänga
kan du denna under armen hänga
den är inte så flott
men luktar nog så gott
att ragga blir jättelätt
när du slipper lukta svett



Mer Lucia


Lucia

Vi klev upp tidigt för att kolla på lucia i morse.
Det var stämningsfullt och jag grät givetvis.

Vi klev upp 06.41 och då var vi så här trötta.
         

Jag tände alla ljusen och Jonny kokade kaffe.


En liten Lucia från tidigt 70-tal
    

Snart klar

Nu är vi snart klara med alla julklapparna.
Det känns skönt.
Nu i helgen gör vi klart allt julgodis och bak också.
Det känns skönt att slippa känna stress.
Det är så här det ska vara på julen.
Myyyyys Pyyyyyys!


jippiiii!!!!

Så blev det.

Idol

Det är spännande nu......
jag hoppas på Kevin.

Luciamorgon

Ja, vi har det på jobbet idag.
120 små lucior, tomtar, tärnor och stjärngossar i ett
enda stort luciatåg.
Givetvis får alla barn vara precis vad de vill.
Vi har en liten söt flicka med långt ljust hår långt ner på ryggen som
promt skall vara tomte.
Så har vi den lilla rödhårige gossen som älskar blommor och färgen rosa, han
bestämde sig tidigt för att vara en lucia.
Det är inte bara flickorna som tycker att ljus i håret är vackert.
Hos oss får alla ha medbestämmande fast det kan reta en och annan Gubbe.
Efter luciatåget som föresten hålls utomhus så går alla in och fikar
medhavd matsäck.
I personalrummet bjuder chefen personalen på luciafika.
Kl 13 slutar jag.
SHIT!!....nu spillde jag kaffe på min vita t-shirt som jag skulle ha i dag.
En bra fredag önskar jag er, det vet jag att jag ska ha.
Nu ska jag väcka Jonny som är lite "trött" efter gårdagens
80-talsfest på slottet.

Vad är väl en bal på slottet?...

...alldeles underbar!
Jonny är på 20 års jubileum med RADI på slottet ikväll.
Tema 80-tal.
Så här snygg var han när han stack iväg.
         

Snart ere helg igen då

I morgon efter jobbet ska jag och min man på stan och
handla färdigt julklapparna.
I helgen ska klapparna slås in och lackas.
På söndag blir det godistillverkning och julbak.
Knut ska jobba som dörrvakt på O´Learys på lördagnatt.
Hihihi...världens minsta dörrvakt.
Gulligt va?

http://www.hejaabbe.com/

Jag måste som nästan alla andra i detta avlånga land viffta en liten flagga för bloggen om Abbe.
Vilken underbar blogg.
Jag läser den med tårar i ögonen varje dag.
Vilken fantastisk bloggare han är Abbes pappa.
Nu går ni genast in och läser här.
BASTA!!


Ingen ersättning

Vi fick besked igår att Ludwig EJ får ersättning för sveda och värk av  Trafikförsäkringsföreningen.
Så här skriver de bla:
" I detta fall saknas vittnen eller annan utredning som på ett objektivt sätt visar hur olyckan gått till. Vi kan därför tyvärr inte betala någon ersättning för skadan.
Vi hänvisar till eventuell olycksfallsförsäkring."

Barnen ska ju vara försäkrade till och från skolan, men det gäller inte det här fallet eftersom det handlade om en smitningsolycka.
Han får alltså ingen ersättning alls från något håll bara för att föraren smet.
Jag känner mig lite smått förbannad faktiskt och Ludde känner det som om att alla tror att han hittar på hela historien.
Hipp Hurra! för försäkringsbolag.



Morgonen efter dagen före...

...känns det som.
Jag är helt slut, det tar på krafterna att ha ont.
Jag har inte lika ont i dag, men jag har heller inte ätit ännu.
Nu ska jag gå ner till mitt kaffe, eller det kanske får bli
grönt te den här morgonen och lite filmjölk.
Stackars, stackars "lilla" magen.
Jag stannar iallafall hemma från jobbet idag.
I mitt yrke är man inte riktigt välkommen om man
har magsjuka  ;0)
Om det nu är magsjuka jag har, det kan jag ju inte veta.

Det var dumt

Jag försökte äta lite.
Det var dumt!
Inte kan jag sova heller för att jag soven stund
på eftermiddan.
Det var dumt!

Nu är det slut

Sista avsnittet på "oskyldigt dömd" har precis varit.
Jag gillar Persbrant, men det är jag väl inte ensam om att göra.
Kul att serien handlade lite om Uppsala också.
Men nu är det slut.

Jag kan inte äta

Jag får ont så fort det kommer nåt i magen.
Försökte dricka vatten nyss men det gick inte heller.
Jag känner att jag är hungrig men jag törs inte äta.
Så ont som jag hade när jag kom hem vill jag inte ha igen.
Det är faktiskt lite synd om mig just nu.

Magsjuka

Jag fick åka hem kl 14 idag.
Jag är magsjuk.
Nu ligger jag här och stönar.
Jag får springa på toa ela tiden.
JAG HAR ONT!!
Tänk om det är gallan, så mycket ägg som jag har ätit på sistone.
Nu måste jag gå igen.

Sovmorgon, Luciaträning och Personalmöte

I dag börjar jag kl 10.00.
Jag startar direkt med att träna på fredagens
luciatåg.
Jag stänger i dag och efter stägning så är det
P-möte.
Fullspäckad dag alltså.
Får passa på att njuta av morgonens lugn.
Här är det lite kallt idag faktiskt.
T om lite, lite snö på marken.
Bättre än regn.
Nu ska jag surfa vidare och se om det har
hänt något spännande ute i vida världen.
Hoppas ni får en bra dag.

Nu är det slut

I allafall för den här säsongen.
Jag ÄÄÄÄLSKAR Brothers and Sisters.
Nu dröjer det säkert flera månader till nästa säsong.
Buhuhu!
God Natt.

En kväll hos Knut

Nu är vi hemkomna från sonen.
Jag, Calle och Ludwig åt spagetti och köttfärssås
hos Knut, sedan diskade vi tillsammans.
Knut sa att jag såg ut som om jag lekte lekstuga, och
det kändes nästa så också  :0)
När vi ätit och diskat så kollade vi på film tillsammans innan
det var dags för oss att åka hem.
Knut har mognat flera år på 1½ vecka, det var skoj att se.
Tack Knut för en trevlig kväll.
På lördag kommer han hit hem för då ska vi julbaka
och göra julgodis.
Traditioner är till för att följas.

Mer död än levande

Nu när Knut har flyttat så trodde jag att det var
slut med att springa och väcka på morgonen 100 ggr.
Men nu har Ludde börjat.
Han bara somnar om hela tiden, fastän han ställer
alarm och jag och Jonny går in till rummet och vrålar
var femte minut, så orkar han inte kliva upp.
Jag försöker att inte bry mig om honom men jag kan ju inte låta honom
komma för sent på skolan när jag är hemma.
Jag har lite dålig förståelse för tonåringarnas sömnbehov, jag har ju
aldrig varit sådan själv.
Calle har alltid skött sin uppstigning helt själv, utan hjälp, sen han var 10-11 år.
Jag har i allafall inga problem med att stiga upp på mornarna.
I dag efter jobbet så ska vi hälsa på hos Knut.
Det ska bli mysigt.
Jonny är i Torsby, men vi andra ska åka dit och våldgästa.
Ha en bra dag.

54 kanaler

Vi har 54 kanaler som vi betalar flera hundra kronor i månaden för.
Det enda som jag ska se på TV i kväll är Äntligen hemma, och det
kan jag lika gärna vara utan.
Det känns som om det var mer att se på TV på 70 och 80-talet
när de bara fanns två kanaler att väja mellan.
Det var "Spanarna på Hill Street", Lilla huset på prärien, Semlons gröna dalar,
Familjen Macahan, Razzel, Nöjes massakern, Jacobs stege, måndagsbörsen.
Kojac, Magnum, Lödder, Falcon Crest, Dallas, Dynastin,  Från och med Herr Gunnar
Papphammar, Albert och Herbert, Nygammalt, Kalles klätterträd, Osynlige mannen,
De fattiga och de rika...mm mm.
Bara bra TV
Nu är det bara skit.
Eller så har man helt enkelt ledsnat



Träningsvärk

Det kommer jag nog att ha i morgon.
Det var lääääänge sedan som jag tränade.
Det var lääääge sedan min kropp fick arbeta överhuvud taget.
Det var jobbigt men väldigt skönt.
Jag längtar faktiskt redan till på torsdag när jag ska tillbaks.
Det trodde jag inte.
I morse hade jag faktiskt lite ångest måste jag erkänna.
Hihihi...men som vanligt så hade jag fel.
Efter en god soppa så ska jag nu bara lata mig hela kvällen.
Ta ett varmt bad och somna tidigt.
Mina bruna ögon börjar redan att falla ihop.

Goder morgon

Trött är man så här på måndagsmorgonen.
Ska snart hoppa in i duschen, då piggnar man till.
Jobba halva dagen, sedan på sjukgymnastik.
Jonny ska till Stockholm idag.
Soppa till middag.
En helt vanlig måndag helt enkelt.
Tjingeling!!

Mera julmyyyyys!!

Åååå, vad jag älskar julen.
Det blir så mysigt när man pyntar.
Alla ljusen gör så att hela jag myspyser.

Jonnys vackra julkula.


Tomtelyktan


Blockljuset

Städa städa...

...varje fredá ...
men nu är jag äntligen klar för idag.
Hittade t om min tomtelykta som jag ville ha,
bland alla julsakerna.
Efter en god middag och lite vin så ska jag nu kolla på
Erik och Mackan, mina två favvoritidioter.
Ha en fortsatt skön söndagskväll.

Check!!

Att göra idag:
1. Städa överallt, det är skitstökigt i alla rum.(Inte i killarnas rum dock, det får de göra själva)
2. Sortera bland sakerna som Jonny fick hem igår.
3. Dammsuga.
4. Röja på balkongen(den får vänta några dagar till)
5. Vika och stoppa undan tvätten.
6. Försöka gräva fram lite mer julpynt i lådorna.

Roadtripp to Tranås

Hämtade släpet på Statoil kl 08.15.
Regn i Uppsala.
    

Vi åkte igenom ett regnigt Stockholm ca 1 timme senare.
    

Jonny fick till GPS:en i ett regnigt Nyköping, 16 mil kvar.


Maggan är chaufför genom ett regnigt Sverige.


Kl 13, äntligen framme i ett regnigt Tranås.
Lunch .hos Jonnys moster och morbror.
Kl 15 hämtade vi möblerna i mormors gamla lägenhet.
    

Kl 20.00, Äntligen hemma i ett regnigt Uppsala igen.
Trötta men nöjda med de nygamla möblerna i köket.


Listan

Att göra idag:
1. Städa överallt, det är skitstökigt i alla rum.
2. Sortera bland sakerna som Jonny fick hem igår.
3. Dammsuga.
4. Röja på ballkongen.
5. Vika och stoppa undan tvätten.
6. Försöka gräva fram lite mer julpynt i lådorna.

Nä, usch! Nu skriver jag inget mer , då blir listan ohanterlig.
Jag hade tänkt mysa också på 2:a advent.


Äntligen hemma

Det var seeeegt att köra 70 mil på en dag.
Nu har vi jättefina möbler i köket.
Jag visar bilder i morgon.
Här hemma ser det ut som värsta bombnedslaget
men det är inget som jag orkar göra något åt ikväll.
Jag får röjja i morgon.
Nu ska jag kolla på tv och sedan sova.
God Natt!

Småland

Nu drar jag och Jonny ner till Tranås över dagen
och hämtar lite möbler som han har fått ärva.
B la en fin matsalsmöbel i Gustaviansk stil.
Den får stå i vårt kök till vi har stylat om
i vardagsrummet.
Det blir en resa över dagen.
Vi hämtar släpet kl 08.00 och vi kommer
tillbaks till Uppsala vid 21-tiden i kväll.
8-10 timmar i bilen idag....*suck*
Hoppas ni får en häääärlig lördag.

Klatchig låt va???

Lyssna på hela låten så vinner du en  gratis fotvandring till Åre : 0)


Fredagsdrinken

Mental

2 cl Vodka
1 cl Campari
stänk med Angostura Bitter
Tranbärsjuice

Häll ingredienserna i en shaker.
Skaka och servera i highball-glas.

Lassebror

Min älskade storebror skulle ha fyllt 49 år idag.
Jag tänker på dig.
Kram och grattis från lillasyster.


Julmys

Jag slutad kl 12 idag, då stannade jag kvar på jobbet
och planerade vår julfest som vi ska ha den 19:e.
Tog sedan en promenad till Jonnys jobb och kl14
åkte vi ut för att handla julklappar.
Vi shoppade till kl 17.
Då åkte vi hem och lagade en god middag till bara oss två.
Calle och Ludde hade redan stekt hamburgare till sig innan
de drog åt varsitt håll.
Jag och Jonny har suttit och gjort julplaner och
diskuterat livet till nu.
Nu startade "Starwars Atlantis" och det kan ju inte
Jonny missa.
Så då fick jag tid för bloggen.
Jag fick en jättefin julkula av Jonny idag.
En stor kula med små lampor i.
Den lyser jättevackert.
JULMYS!!


Happy Birthday to you

Min kompis Nina fyller år idag.
En bra födelsedag önskar jag dig.
GRATTIS!!
Hurra! Hurra! Hurra! Hurraaaa!




Sjukskriven

Nu är jag sjukskriven t om den 31 Januari ( om f-kassan går med på det vill säga)
F rom måndag ska jag börja träna på sjukgymnastikens gym 2ggr/vecka och det
ska jag göra minst 12 ggr.
Sedan är det meningen att jag ska klara min träning själv ute i fiskvården.
Och det kommer inte att vara några problem.
Jag ska äta min medicin i ca 1 månad till men sedan ska jag ha tränat
upp knät så pass mycket att jag ska klara mig utan medicin.
Mitt knä kommer aldrig att bli bra igen, jag har den skada jag har och
det går inte att göra något åt, men jag kan bygga upp musklera runt knät
så att jag iallafall slipper värk hela tiden.
Min sjukgymnast är otroligt duktig och han har verkligen inspirerat mig
till att börja träna igen.
Tänk vilken tur jag har haft som fick en helt underbar läkare och en super-
proffsig sjukgymnast. Det finns hopp för vården ändå.

Hörrni!

I morgon är det fredag!!


Trött

Det var länge sedan som jag klev upp
så här tidigt.
Okristligt tidigt.
Jag känner inte för att jobba mig svettig i ett
gym just nu.
Nä, fy!
Sängen skulle ha varit underbar att stanna i ett tag till.
Det är bäcksvart ute och kallt och blåsigt.
Brrr!!


Arla morgostund

Passar på att göra ett inlägg nu, för i morgonbitti
kommer jag inte att ha tid.
Kl 07.00 ska jag vara hos min sjukgymnast för
mitt första gymbesök.
Fatta!
Gå på gym kl 7 på morgonen!
Vilken slavdrivare som jag fått kontakt med.
Men det är bara i morgon, sedan kommer
jag att gå på eftermiddagarna 2 ggr/ vecka.

I dag hade jag bestämt mig för att städa ballkongen
när jag kom hem, men inte orkade jag det inte.
Näää, varför göra idag, det jag kan skjuta upp
till i morgon.
Det tycks vara mitt livs motto.
Så därför hoppas vi att orken och lusten infinner
sig i morgon, eller någon annan dag.

Nu önskar jag er alla en lång och skön natt med
många underbara drömmar.

Fint besök

Knut är hemma på besök, lagom till midda´n  ; )
Han skulle hämta lite post plus en gigantisk dataskärm
som han precis beställt.
Jag rensade lite i frysen med som han kan ta med sig.
Det är dyrt med eget hushålle : )
Nu ska vi dricka kaffe innan Jonny skjutsar hem honom.
Min "Kutte" som bara är hemma och hälsar på, det känns
konstigt...det gör det.
Men man vänjer sig väl.
Så småningom kanske man t om tycker att det är skönt.

Teaterbesök och promenad

I dag ska jag åka på teater med mina småttingar.
De ska bli skoj. Efter jobbet så promenerar jag till Jonnys jobb
innan vi åker hem.
Det är en lagom promenad på ca 40 minuter.
Undrar vad man ska göra för käk i dag då?
Laxfilé kanske?
Nu är jag hungrig som en varg, nu väntar ägg och kaffe.
Hej Baberiba!



Måste köpa

Det märks att man har haft eget hushålle i mååååååga år.
Saker och ting börjar slitas ut och gå sönder.
T ex så har jag snart inte ett vettigt underlakan
De är flortunna allihop.
Påslakan har jag uppdaterat, men det följer
sällan med underlakan i paketen.
Vardagsbesticken var så sönderdiskade att jag
slängde dem, men jag har fortfarande inte
kommit iväg att köpa nya.
Handukarna(de flesta) har hängt med sen 80-talet.
och min vtlökspress gick i två delar häromdagen.
Jag börjar också bli gammal och sliten, undrar om jag
också kan uppdateras?




Glöm inte mössan


Man får inte vara dum..

...då kan man ju få börja jobba inom barnomsorgen....eller nå´t.
När jag inte kom in på min blogg via min bloggsida så kunde
jag logga in via blogg.se.
Visst e ja bäst?
Snacka om att ha abstinens, hehehe....ingen blogg på hela dagen.
Men nu är jag inne.
Jaha, vad ska jag skriva om då?
Att det gick bra hos sjukgymnasten, jag har blivit mycket starkare runt
knät nu, han såg att jag skött min träning.
Nu ska jag börja gå på deras gym 2 ggr/vecka.
Jag får besked på torsdag om jag blir fortsatt sjukskriven.
Efter jobbet så åkte jag hem till Knut med hans tvättunna, sedan käkade
vi på Gamlisgrillen.
Nu är Jonny och Ludde på basket.
Uppsala vrs Jämtland.
Jamtland Jamtland jamt å standut!!
I kväll blir det "Äntligen hemma och "Brothers and Sisters".
Ha en bra kväll.

Sabbath The coverband på KROM

Om ni kollar riktigt noga
så ser man lilla mig och Jonny
i publiken
på första låten.

.

Jag glömde ju...

...fredagsdrinken.
Här kommer den, bättre sent än aldrig.

Piggelin

Typ:Vodka,Longdrink

2 cl    Vodka
2 cl    Melonlikör (Midori)
Ananasjuice
Apelsinjuice

Häll upp i glas med is. Röres.

Sjukgymnast

I morgon ska jag gå till sjukgymnasten igen.
Jag har inte skött min träning som jag ska eftersom jag halkade
förra veckan och satte mig på det onda knät.
Lagen om allts jävlighet gäller när vi har med mig att göra..
Men det är väl bara att tala om som det är.
Tänk att man har sån respekt för alla som arbetar inom sjukvården.
Jag är bara sjukskriven t om onsdag, men jag tror att jag blir
fortsatt sjukskriven i morgon.
Jag hoppas verkligen att jag blir fortsatt sjukskriven (får man skriva så?)



"Julisar"

Åååå, vad skönt.
Nu har jag börjat.
Börjat att tänka och börjat att köpa.
Jag gick uppe på Gränby idag, men jag hittade
inte så mycket där.
Det är roligare att shoppa inne i stan så dit åker jag nästa gång.
Men det bidde i allafall tre julklappar i dag.
Nu ska jag äta Moussaka.
Mumsfillibabba!
Hoppas att Calle och Ludde också gillar det.

Jag önskar alla en bra dag

För nu har jag inte tid att sitta här och
blogga inte.
Det är mycket som skall göras idag.
Jag ska jobba och sedan shoppa julklappar.
Tänk att det snart är jul va.
Känner ni pirret?
pirr pirr..

RSS 2.0