Fototriss

Veckans tema är PÅ SPÅRET.
Jag kunde inte komma på något bra att fota på förrän jag satte mig vid mina tarot kort.
Att spå sig själv kan väl vara att komma på rätt spår.
Om inte annat så blir det en rolig ordvits.
SPÅret...

Min kortlek


Dagens kort

* Du har nu ett tillfälle att tillsammans med andra, delta och skapa något som är större och vackrare än vad var och en av er själva kan skapa. Ditt deltagande ger inte bara näring åt dig själv, utan skapar också något värdefullt för helheten.

Alla kort


Andra foton på samma tema hittar du här:




Loppis

Snart sticker jag på loppis på Fyrispark.
Jag skall leta efter lamfötter till mina nya lampskärmar som jag köpte i går.
Jag ser framför mig hur jag hittar två marmorfötter för 10 kr styck ;)
Jag undrar om Victoria vill följa med?
Vi var ju på pub ganska länge i går så liiite seg i mössan är man ju idag.
Filmen var i alla fall skitbra vill jag bara säga.
Jag skall fundera ut några bra kort till dagens fototriss också.
Så skall jag finputsa mina inlämningsuppgifter till i morgon.
Nu hittar jag till Blåsenhus där min skola ligger så slipper jag vara rädd att inte hitta dit i morgonbitti.
Nu skall jag göra mig iordning och sticka.

Bye Bye!

Helt otroligt!


Bio

Snart skall vi på bio.
Ikväll skall vi kolla på den sista filmen i  Stieg Larssons triologi.
"Luftslottet som sprängdes"
Jag har gillat de andra två filmerna så jag hoppas att detta inte blir en besvikelse.
Jag har ännu inte läst böckerna.
Jag skall göra det senare när inte filmerna finns så färskt i minnet.
Vi skall gå med goda vänner, Johan och Victoria och efter filmen skall vi ta en öl (eller två).
Jag har aldrig varit på Wiliam´s, undrar om de kan vilja gå dit?
På Thun´s blev vi 2000 kr fattigare men vi hittade bra kläder, snygga kläder och två lampskärmar.
Nu skall jag lira GT med Jonny och sedan skall jag hoppa ner i badet med mitt nya badskum och ett glas vin.
Skön lörda´på re!


Grundlurad

I natt vid halv ett när jag skulle ta taxi hem så hände en konstig grej.
Jag satte mig i taxin och sa min adress.
Han började köra åt fel håll så jag fick säga åt honom att vända.
Sedan så sa han att hans kortläsare var trasig så han tog endast kontanter.
Jag ljög och sa att jag bara hade 120 kr i kontanter.
Då får han pruta resten tänkte jag, eftersom det brukar gå på ca 140 kr att åka taxi från stan hem till mig.
Innan vi ens kommit ut ur city så var taxametern uppe i 120 kr.
Jag sa att jag vägrade gå hela vägen hem.
Han sa tt det var lugnt och att han kunde ta kort i alla fall.
MYSKO!!
Efter ytterligare 300 meter så var vi uppe i 180 kr och jag hade fortfarande 2,5 km hem.
Jag protesterade och sa att han hade fel taxameter inställd, så här dyrt brukar det inte vara hem till mig.
I den här takten så kommer det ju att kosta över 300 kr hem till mig, sa jag.
Då stannade han bilen och sa att jag kunde betala 120 kr kontant och resten på kortet så kunde han köra hem mig resten av vägen "gratis".
Ok, tänkte jag.
Han drog resten på kortet och sedan åkte vi.
Han körde i ilfart och frågade hela tiden är vi framme nu?  Är vi framme nu?
150 meter hemifrån sa jag åt honom att stanna.
Han tvärnitade och körde med skrikande däck därifrån.
Jag såg sedan på kvittot att han dragit 80 kr från mitt konto!!
Alltså 200 kr kostade det och då hade jag knappt kommit ut ur stan.
Vilken tur att jag var nykter och hade ögonen med mig annars så hade den taxiresan kostat skjortan.
Jag kom på när jag kom hem sedan att jag aldrig skrivit under kvittot.
Kan de dra pengar från kontot i alla fall?
Nu har jag googlat på taxibolaget och ser att det är ett Stockholmsbolag.
Det var därför som han inte hittade här i stan!
Jag var så upprörd när jag kom hem så att jag väckte Jonny och berättade om min taxiresa.
Han sa att han skall ringa idag och hota med att låta skattmasen ta en titt på deras lilla taxirörelse.
Nästa gång jag åker taxi så är det jag som kollar vad det står på bilen.
Ingen jävla Stockholmstaxi skall få komma och köra mig svart igen.
Jag skulle inte ha gett honom kortet.
Jag skulle ha tagit chaufförens namn.
Jag skulle ha tagit registreringsnummret.
Jag skulle ha tagit en Uppsalataxi.
Det är lätt att vara efterklok.



Fredagen är här!!

I dag när jag stängt förskola så stannar jag kvar en stund.
Jag och Maria skall på after work  så vi bjöd in fler från jobbet.
Vi vet inte hur många som skall med så vi sitter väl kvar en stund och har lite mysigt innan vi dra ner till stan och går på pub.
Kommer det många till jobbet (vilket jag inte tror) så stannar vi kanske kvar där hela kvällen(troligtvis inte).
Jag undrar var mina små högtalare till telefonen är?
Jonny skall "jobba hemma" idag så han får skjutsa in mig på jobbet nu på morgonen.

I morgon skall vi på utflykt.
Först skall jag åka och kolla var "min" skola, som jag skall till på måndag, ligger.
Sedan skall vi åka ut till Thun´s.
Det är rea där.
Jonny skall kolla efter täckbyxor och jag på inredning.
I morgonkväll skall vi på bio med Johan och Victoria.
Det blir "Luftslottet som sprängdes" som vi inte har sett ännu.
Efter bion blir det väl pub kanske.
Vi får se.

P.S Sonen kom hem hel och ren från huvudstaden igår. Han sms:ade mig när konserten var slut och han var på väg till skjutsen.
Sedan kunde jag sova tryggt.

I dag är det fredag!!
Jihaa!!
Simma lugnt!


Tv-kväll

I kväll ska jag bara kola på tv hela kvällen.
Jag skall börja med "Halv åtta hos mig".
Efter det börjar "Antikrundan".
Kl 21.00 skall jag kolla på "Kniven mot strupen"
När det slutar kl 22.00 då är det nog dags för sängen.
Om jag kan sova förståss....Ludde är med flickvännen på konsert i Stockholm.
De är där och skall kolla på Backyard Babies.
De får skjuts dit och hem, sedan sover han hos Maja.
Jag får nog be honom att slänga iväg ett sms till mig när han ligger i majas trygga säng igen
Det är något oroväckande med att de skall just till Stockholm.
Stora hemska staden.....Huuuuga!
Men det går säkert bra.
Det är kändes betydligt bättre när de sa att de fick skjuts än om de skulle ta tåg eller buss själva.




Mycket snö

Just när man börjat hoppats på att det kanske , kanske ska börja töa snart.
DÅ kommer gårdagen med hur mycket snö som helst...*suck*.
Det räcker nu.
Vi har mer snö än vi haft på 25 år.
Det var ju mysigt i December och en vecka in i Januari, men nu får det vara nog tycker jag.
Nu vill jag ha vår och snöfritt.
I stället har vi minusgrader och flera meter snö.
Man tror ju att man bor i Jämtland igen.
Ja, det är vackert...
Ja, det blir tyst och lummigt...
Ja, barnen har skoj...
Men ändå..
Nu skall jag ut och försöka få ut bilen ur garaget, skönt att man har ett sånt i alla fall, så man slipper skrapa bilen varje morgon.
Men först lite gröt.
I dag efter jobbet så skall jag träffa min studiekamrat Anna.
Jag känner henne sedan förr, hon har haft sin son hos mig på förskolan.
Kul att man känner någon.
Ha en bra dag så hörs vi när vi syns.

Diamond Island

Nu skall jag lägga mig i sängen och vända klossar i min telefon.
Jag har fastnat i ett spel på mobilen.
DIAMOND ISLAND
Jag vet, jag är så nöööööördig!


Måste se!!

Kl 20.30 är det "De kallar oss artister" på Svt 2.
I kväll presenteras Björn Skifs.
Klart att jag måste kolla på detta!
Självklart!

En helt vanlig onsdag

I dag händer absolut ingenting.
Jag skall jobba och sedan åka hem.
Vi skall äta fisk till middag och sedan slöa i soffan.
En helt vanlig dag.
Nu skall jag äta gröt, precis som vanligt.
Ha en bra helt vanlig dag du med.

Mitt hus

Jag har hittat huset som jag vill ha.
8 r ok
Boarea 178 m²
Tomtarea 2480 m²
Pris: 325 000 !! ( Nä, jag ljuger inte)

Huset


Utsikten


Synd att jag inte vill bo i Stavre i Jämtland bara :P


♥ Kollegor ♥

Vilken tur jag har som har så underbara kollegor.
I medgång och motgång så finns vi alltid där för varandra.
När jag är hemma och är sjuk så får jag alltid ett uppmuntrande sms eller ett roligt mail.
Vi kan ringa och prata med varandra och det finns alltid en axel att luta sig emot.
Vi peppar varandra och ställer upp för varandra.
Tack alla fina, underbara kvinnor som arbetar med mig.
Tack för att ni finns.

( I dag fick jag denna underbara ljuslykta av en fin vän på jobbet, snacka om rar kollega)




Tröttare och tröttare

Jag blir bara tröttare och tröttare ju äldre jag blir.
Jag får det jobbigare och jobbigare att stiga upp på morgonen.
Skall det inte vara tvärtom?
Tanter och farbröder kliver ju upp i gryningen och är pigga, eller?
Nu kan det ju iofs bero på att jag inte mår riktigt hundra efter förra veckans förkylning.
Jag somnade kl 23.00 i går och var helt död när klockan ringde 06.15.
Det är över sju timmars sömn, det borde räcka.
I dag väntar en arbetsdag, sedan lite planering med Linda och sedan ett litet enhetsmöte som avslutning.
Jag kommer att vara hemma ca 19.30.
Nu väntar gröten och lite fix.
Jag skall prova min nya foundaition idag ;)
Det behövs på den här likbleka nunan.
Ha en bra dag då rå!



Jalla jalla

Hela min lediga eftermiddag blev upphackad av en massa läkarbesök och hämta Jonny på jobbet och storhandla.
Varför är det alltid så på mina lediga eftermiddagar?
Varför kan jag inte få sluta tidigt, åka hem och softa, ta en kopp kaffe och bara vara?
Nä, typ aldrig!
Alltid en massa att göra.
Fast det är ju tur att man har dessa tidiga dagar när skulle man annars göra ärenden och gå till doktorn?
Nu skall jag ta ut en massa soppåsar som tar upp halva köket.
Piska Knut och sedan iväg igen.
Ingen rast och ingen ro.
Jalla jalla!

Upp å iväg

I dag har jag häcken full....so to speak.
Jobba till kl 13.
Måste ringa och få en läkartid i dag, behöver en remiss till klinisk genetik i Uppsala.
Varför? Det kan jag berätta en annan gång.
i dag måste jag storhandla, kylskåpet dammar.
Knutte och Calle ligger hemma och är fortfarande sjuka.
Knutte måste träffa läkaren i dag.
Så vi får se vart han ska i em, jag får skjutsa honom antar jag.
Hämta Jonny på jobbet, tacotors till middag och sedan dö framför tv:n.
Så kommer min dag att bli om jag får gissa.
Nu väntar gröten på mig.
Tjingeling!!



Fototriss

Veckans tema är:
Klara Färdiga Gå!
I dag blev det pizza till middag....igen.
Så vad passar bättre än dessa tre bilder :)

Klara!


Färdiga!


Gå!!


Fler bilder på samma tema hittar du här:



En sanitär olägenhet

Jag var innne på yngsta sonens rum idag.
Där är det så stökigt och smutsigt att man får äcklerysningar bara av att stå där inne.
Jag kunde inte hejda mig, jag vara bara tvungen att göra något.
Nu har jag fyllt tvättkorgen med skitiga och rena kläder om var annat.
Jag har fyllt tre skräppåsar med just skräp som bara låg på golvet.
Chipspåsar, godis påsar, papper, chokladpapper, glasspinnar och andra onämnbara saker som ligger i ett tonårsrum.
Jag har fyllt två påsar med pant!
Vad är det för fel? Hur kan man vilja bo så där?
Jag skrev ju i förrgår att jag inte tycker om att städa, men det där är ju rena katastrofen.
Så äckligt har det aldrig varit här hemma.
Tonårskillar är ett särskilt släkte, helt klart.
Nu gör jag inget mer där inne, nu får han komma hem och göra resten själv.
Bläk!!

Facerape!

I dag har jag en svullen hals och nästan ingen röst.
Inte speciellt ont så det kan väl inte vara streptococker som jag tänkte först.
Har man halsfluss så kan man ju nästan inte svälja för det gör så ont.
Det går sån´t skit på mitt jobb nämligen så det var min första tanke i morse när jag vaknade och hostade slem (ursäkta mig att jag är äcklig).
Jag hostar som om jag har krupp men jag är väl lite för gammal för det va?
Jag har ju slarvat med min astmamedicin på sistonde dock(ja, ja, ja, jag vet att jag är ett klantarsel).
så det kan ju vara det som spökar, gammal hederlig astma alltså.
Men för övrigt känner jag mig ganska pigg och fräsch :)
Jag blev utsatt för ett practical joke igår av Knut.
När vi kom från bion så satte han sig vid min dator och då loggas man automatiskt in på Facebook.
Han skrev på min status: Jag har klåda i underlivet.
Han gjorde en sk Facerape.
När jag upptäckte det ett par timmar senare så hade jag hunnit få 25 kommentarer på detta.
Very funny Knut!......Nooot!
Jäkla unge, min hämnd kommer inte att bli vacker.
I dag har jag lite prestationsångest.
Det känns som om jag skall titta lite i mina skoluppgifter så att jag känner att jag är On topp of it.
Jag måste åka och handla nån middag också, vet inte vad vi skall äta.
Har du något förslag??
Nu skall jag läsa tidningen och dricka kaffe.
Skön söndag på dig!

Vilken underbar film!

Alltså jag är helt förälskad.
Förälskad i Avatar.
Jag måste se den igen, denna gången i 3D.
Ååå, vilken bra film!

Melodikrysset 3

Jag klarade alla utom en.
Vad hette Lasse Berhagens bakgrundsgrupp i Allsång på Skansen?
Vågrätt 9.
Inte faan vet jag!!
Kan du det?


Nu är det lördag

I dag ska vi gå på bio hela familjen.
Äntligen fick vi ihop en dag när alla kan gå.
Anita frågade varför vi inte kan gå en vardag?
Det kan vi ju givetvis men det är lika svårt att få ihop det då med.
Jag har har kvällsmöten var och varannan vecka, Knut har kvällsmöten, Calle jobbar, Ludde ska till tjejen.
Desutom så är filmen nästan tre timmar lång, det blir så sent att gå på 21-bion.
Maggan är ju trött vid tiotiden vet ni ;)
Men idag skall vi i alla fall gå.
Knut följer med oss hem sen och äter middag och sover över.
Vet inte vad jag skall bjuda på dock!
Shit! Lovade ju honom farmors kräftor, måste ta ut dem ur frysen nu på en gång.
Jag får göra någon kräftförrätt och kanske kött och potatisgratäng.
Det är viktigt att det blir "mammas mat" när sonen kommer hem.
Han lever ju på halvfabrikat och sån´t som killarna kan få till i vanliga fall.
Han säger att han har blivit en sån där tönt som snackar om mammas mat :)
Själv mår jag bättre än i går, jag har blivit snorigare men jag har ingen feber och huvudvärk.
Skönt!!
Nu sitter jag här i min ensamhet och bloggar och dricker kaffe.
Det är tyst och skönt.
Jag njuter för fullt av att det är lördagmorgon och av att jag känner mig bättre, av att hela familjen skall göra något roligt tillsammans idag och av att Knut skall följa med oss hem så att man får rå om honom ett dygn.
Om 1 timme börjar melodikrysset, det tänker jag försöka lösa.
Jag saknar pappa när jag hör signaturen på melodikrysset.
Han skall ju sitta vid sin radio och lösa det! sedan skall vi ringa varandra och berätta hur det gick.
Mamma skulle stå brevid och fråga om vi kommer hem och hälsar på snart.
Jag kanske aldrig hade flyttat från Östersund om de inte hade gått bort så tidigt.
Vem vet hur mitt liv hade sett ut om mina föräldrar hade levt?
Jag kan nästan inte tänka så utan att känna mig ledsen, efter så många år så är jag fortfarande så ledsen.
Det är verkligen sorgligt att de dog så unga.
Jag är snart lika gammal som mamma var när hon fick cancer, jag tänker ofta på det.
Usch!
Nä, nu blev det för sorgligt det här.
Nu skall jag njuta av lördagen och min fina familj.
Hoppas att du också kan ta tillvara på dagen och njuta av den.




Fetmätt...

...på smågodis.
Ingen skön känsla.
Jag var ju av med mitt sötsug ända tills julen kom.
För mycket choklad, kola och knäck och sedan var det kört.
Nu måste jag in på den rätta banan igen.
Inget godis och mer grönsaker..
Tänk att det skall vara så svårt att leva efter den regeln.
Det låter ju inte så svårt, eller hur?
Inget godis!
Mycket grönsaker!
Inget godis!
Mycket grönsaker!
Inget godis!
Mycket grönsaker!
Det var mitt mantra hela hösten och jag mådde ju så bra.
Ingen magkatarr och inte så här äckligt mätt.
Jag börjar imorgon........efter bion....  :)

Borta med vinden

Nu har jag tillbringat nästan fyra timmar framför tv:n och kollat på.
Borta med vinden.
Den är skitbra!
Gjord 1939 men bara sååå bra.

"Frankly my dear, i don´t give a damn"
Det bara måsta vara århundradets filmcitat.
Nu skall jag skala potatis och vänta på att gubben skall komma hem med lite vin till mig
Trevlig fredagskväll önskar jag dig.




Julbion

Varje år på juldagen så har vi gått på bio.
I år skulle vi se Avatar, men eftersom grabbarna skulle ut på krogen så skulle vi skjuta upp bion några dagar.
Nu har vi hållit på i snart 1 månad för att få till ett biobesök.
Ingen kan samtidigt.
Antingen så ska Ludde till flickvännen eller så jobbar Calle eller så har Knut besök.
Jag och jonny skall bort på middag eller så har bion brunnit ner(inte riktigt sant).
I morgon lördag, försöker jag nu få till ett biobesök men Knut är sjuk och Ludde skall på middag till flickvännen.
På söndag jobbar calle.
Ska det vara så jäkla svårt att stråla samman  ett par timmar för att gå på bio??




Sotigt

Jag blir så avundsjuk när jag ser bilder i tidningar på tjejer/ kvinnor som har så där coola svarta ögon.
Jag har försökt men det ser ut som om jag fått två blåtiror.
Hur gör man för att sota ögonen?
Det verkar ju enkelt men jag kan bara inte.

Sotade ögon!

Sotade ögon är ju bara SÅ snyggt och det vet jag att många tycker, kan vara riktigt svårt att få till men här kommer en liten guide som gör det lite lättare för dig att få till partyögonen.

Steg 1: Markera ögat med en svart kajal. Måla även innanför fransraden och inåt mot ögonvrån.
Steg 2: Applicera en mullvadsbrun skugga på hela ögonlocket. Använd pensel för en lätt effekt som inte ger så kompakt färgpigmentering. Ögonskuggebasen ska bara skimra och ge en snygg skuggeffekt.
Steg 3: Applicera en lilagrå skugga med applikator på hela ögonlocket, även under ögat. Skugga inte över hela området på ögat utan låt den mullvadsbruna skuggan ligga ytterst, som en ljusare ton.
Steg 4: Pensla på en highlighter av silverskimrande skugga på övre delen av ögonbenet, strax under ögonbrynet.

Steg 5: Böj fransarna med ögonfranstång, applicera rikligt med mascara. Fixera ögonbrynen genom att doppa en makeuppensel i lite hårgelé eller använd browfix. Klart!


Sjuk.....

Jag har fortfarande feber och huvudvärk plus att jag är jättetjock i både näsa och hals.
Jag som tyckte att jag började bli bättre igår, nu är jag sämre igen.
Jag orkar inte.
Det är så urbota tråkigt att vara sjuk.
Vad ska man hitta på idag då måntro?
Kolla på tv.
Plocka in lite tvätt.
Göra klar alla inlämningsuppgifter till V 5.
Jag har några timmar kvar på mitt skolarbete innan jag är helt nöjd.
Jag "poar väl på" här hemma så får jag se vad jag hinner och orkar.
Det är fredag! men den rätta fredagskänslan vill inte infinna sig.
Det är verkligen tråkigt att vara sjuk.
Realy!
Nu har jag klagat klart, så nu skall jag läsa nättidningar och dricka kaffe.
Ha en bra fredag!




Oordning

Jag tycks aldrig kunna hålla riktig ordning omkring mig.
Ordning och reda är inte min grej.
Jag är uppvuxen med att var sak har sin plats, men jag har aldrig haft det så själv.
Seda jag flyttade hemifrån så har jag levt i ett litet kaos.
I bland tycker jag synd om mina barn för de vet inte hur det "ska" vara.
De har aldrig bott i ett hem där det städas varje fredag och där man bonar golvet.
I mitt hem städas det när det kommer gäster och när man inte kan gå inomhus utan att ha skor på föttera.
Varför har jag blivit en sån slarvmaja?
Jag avskyr att ha stökigt omkring mig men ändå så gör jag inget åt det.
Jag städar när inte Jonny är hemma.
Men så fort vi är två så blir jag tvärt om.
-Han kan väl lika gärna städa, tänker jag också blir det inget gjort.
Om jag orkar i morgon så skall jag iala fall plocka bort den rena tvätten från matsalsbordet och dra ett par drag med dammsugaren.......kanske.
Jag önskar att vi hade råd att ta hit städhjäp.


Avundsjuk

Jag såg ett program om avundsjuka i går.
Sissela Kyle pratade om detta.
Det var roligt men också ganska tänkvärt.
För handen på hjärtat, visst är du avundsjuk?
Jag kan säga att jag är det.
Jag är avundsjuk på människor med pengar och smala människor först och främst.
Varför kan man inte vara där man är och vara nöjd med den man är och med det man har.
Känner du någon som är helt nöjd med sitt liv och sitt utseende?
Inte jag.
Alla vill alltid ha någonting som någon annan har.
Skulle jag vara lyckligare om jag var smal?
Skulle jag vara lyckligare om jag var rik?
Jag tror på allvar att jag skulle det.
Inte för att jag är olycklig så som jag har det men ändå....
Vem eller vad är du avundsjuk på?


Trökigt

Att ligga hemma i soffan och snora är inte roligt.
Nu har jag ätit frukost, läst tidningen och kollat en stund på tv.
Hela dagen är kvar.
Vad ska jag göra?
Jag har tråkigt!
Jag får gå igenom filmhyllan hoppas på att jag hittar en film som jag inte har sett.
Jag fick med filmen Hairspray tillsammans med en tidning före jul.
Den kanske vore nåt att kolla på.
Vi kör på den.


Humor?

När jag gick med i Bloggtoppen så kategoriserade jag in mig under rubriken humor.
Jag vet inte varför, för speciellt roligt skriver jag ju inte.
Nu när jag gick in och kollade på vilken plats jag ligger så blev jag chockad.
Maigiz ligger på plats 98!! av 1200 bloggar under samma kategori.
Undrar hur det kan komma sig?
Jag har haft 196 unika besökare sen i måndags??
Konstigt men roligt, tycker jag.
Jag undrar fortfarande vilka ni är som kommer in hit och läser om mig och mitt liv.
Jag är nyfiken....sååååå nyfiken.
Ni vet nästan allt om mig men jag vet inget om er för nästan ingen lämnar någon kommentar.
Men jag är glad för att ni tittar in.

Orkar du en lista till?

Kopiera den gärna och gör den du med.
Skriv i kommentarerna om du gör en lista så skall jag gå in till dig och kika på den

Rolig lista

HAR DU ? ..
Folköl i kylen :
Nej
Något husdjur : Nej
Någon favoriträtt : Halumi och grillat kött
Någon flick/pojkvän : Nej, men en man
Puder på dig :Nej
Några framtidsplaner : Inte direkt. Flytta vill jag ju iofs.
Någon sjukdom : Astma
Gymkort : Gymkort??!!
Några kärleksproblem : Nej, inget allavrligt i allafall ;)
En homosexuell kompis : Ja, en tjockis :)
Duschat idag : Nej :P
Någon kompis som snarkar : Ja!! Jonny å Cina å Nina
Någon vän som spelar i ett band : Ja, mitt ex Totte
Några mvg:n : Nej, för gammal.
Någon som förstår dig : Ja.
Tuff kompis som kan försvara dig : Japp, flera
Något beroende : Cigg och godis
Fikat idag : Nej
Nagellack : Jag är nagelbitare
Någon vän som bor i ett annat land : Nej

VEM ? ..
Avskyr du : Usama Bin Ladin
Hånar du : Ingen med vilja i alla fall.
Delar du mest minnen med : Jonny eller syrran Cina och Nina får nog sälla sig till dessa också.
Längtar du mest efter : Mamma, Pappa och Lasse.
Stör du dig på : Mina grannar.
Gosar du med : Min familj
Lagar mat : Jag!!
Diskar : Maskinen
Tror att den är någon : En massa människor, men de struntar jag i.

VILKEN ? ..
Tidning läser du : Aftonbladet
Buss åker du oftast : 2:an
Frisyr har du : Självstripigt.
Dag fyller du år : 10 Augusti
Årstid föredrar du : Älskar våren
Stad är du uppväxt i : Östersund
VAD ? ..
Gör du nu :
Ligger hemma och är sjuk
Gör dig till en bra människa : Jag försöker leva efter den gyllene regeln. Att behandla andra så som jag skulle vilja bli behandlad.
Gör dig till en dålig människa : Jag kan vara avundsjuk och skadeglad.
Vill du arbeta med : Jag vill äga ett pensionat eller ett fik.
Är roligast just nu : Att jag skall till stockholm på Björn Skifs med Nina om några veckor.
Har du på dig nu : Mysbyxor och världens största t-shirt
Har du för smink idag : Inget
Äger du för skor : Fotriktiga....boooring.
Har du för storlek i skor : 39
Läser du för bok : Konsten att vara snäll.
Ska du göra nu : Läsa

100 sanningar om mig

SENASTE:

1. Dryck: Vin
2. Telefonsamtalet: Jobbet i morse
3. SMS: Ludde
4. Sång du lyssnade på: "Semester" med Bo Kasper
5. Gången du grät: Spårlöst Försvunnen i måndags.

HAR DU NÅGONSIN:
6. Dejtat någon två gånger: Ja
7. Har någon varit otrogen mot dig: Vet ej
8. Ångrat något: Ja
9. Förlorat någon speciell person: Ja!!
10. Varit deprimerad: Jepp.
11. Varit så trött att du somnat sittandes: Nä, det tror jag inte.

ÅR 2009 HAR DU:
15. Lärt känna en ny person: Ja
16. Fått ditt hjärta krossat: Nej
17. Skrattat så att du har börjat gråta: Yes!
18. Träffat någon som förändrat ditt liv: Nä, inte direkt
19. Insett vilka som är dina äkta vänner: Ja, det var längesedan jag upptäckte det.
20. Fått reda på att någon har pratat om dig:
21. Pussat någon: Japp!!

BLANDAT:
22. Hur många av dina msn-kompisar har du träffat: Alla.
23. Hur många barn vill du ha: Har redan tre, det får räcka.
24. Har du några husdjur: Nej, allergisk.
25. Vill du ändra ditt namn: Nej...
26. Vad gjorde du under din förra födelsedag: Käkade god mat och gick på bio med familjen. "Mamma Mia"
27. Vilken tid vaknade du idag: 05.30
28. Vad gjorde du igår runt midnatt: Sov.
29. Är det någonting som har hänt dom senaste veckorna som du skulle vilja ändra?: JA!!
30. Senaste gången du träffade din pappa: November 1992
31. En sak du skulle vilja ändra med ditt liv: Jag vill flytta.
32. Vad lyssnar du på just nu: Grannarnas ungar som stampar där uppe, väldigt irriterande.
33. Har du någonsin pratat med en person vid namn Jens: Jag jobbade med en Jens 1999.
34. Vad gör dig irriterad just nu: Grannarnas ungar.

OM DIG:
37 Vad är ditt namn: Ana Margaretha Munther
38. Stjärntecken: Lejon
39. Kille eller tjej: Tjej
40. Grundskola: Storsjöskolan
41. Gymnasie: Wargentinsskolan
42. Högskola: Läser just nu 7,5 poäng på lärarhögskolan i Uppsala
43. Hårfärg: Grått men färgar det svart :P
44. Långt eller kort: Mitt emellan
45. Längd: 1,68
46. Vad gillar du gällande dig själv: utseendet: Ögonen. Personligheten: hjälpsam
47. Piercings: Öronen ;)
48. Tattoos: Ja, två.
49. Höger eller vänster: Högerhänt

DIN FÖRSTA:
51. Operation: Blindtarmen och sedan ögonen.
52. Piercing: Öronen
53. Tatueringen: 1996 på axeln
54. Bästa vän: Jag har flera goda och nära vänner, men om jag bara får välja en så säger jag Nina.
55. Sporten du spelade: Sport???
56. Husdjur: Hamster som hette Chippo
57. Vaccination du minns: Grissjukan i höstas.
58. Konsert: Absolut Swede Rock 2004 med både Scorpions, Judas Priest, Europe och Nightwish.
59. Förälskelse: Pigge
60. Alkohol du drack: Aurora...Bläää!

JUST NU:
61. Äter du: Inget
62. Dricker du: Inget
63. Är du på väg att: Läsa en forskningsrapport om lek.
64. Lyssnar du på: GRANNARNAS UNGAR!!!
65. Väntar du på: Att Calle skall vakna så att vi kan kolla på film.

DIN FRAMTID:
66. Vill du ha barn: Nä, inga fler.
67. Vill du gifta dig: Jag skulle vilja förnya mina löften till min man.
68. Karriär i åtanke: Stjärnkock !!??

VAD ÄR BÄST MED MOTSATTA KÖNET?
69. Läppar eller ögon: Alltid ögon.
70. Kramar eller pussar: KRAM!
71. Kortare eller längre: Längre än längst
72. Yngre eller äldre: samvetsfråga ;)
73. Romantisk eller spontan: Spontan
74. Snygg mage eller snygga armar: Armar lätt.
75. Tatueringar eller piercingar: Jag är ju en sucker för tatueringar.
76. Känslig eller inte: Inte för känslig för det är jag..
77. Ragg eller förhållande: Förhållande
78. Bråkstake eller tveksam: Vem vill ha någon som är tveksam?

HAR DU NÅGONSIN:
79. Kysst en främling:
Jadå
80. Gjort något sjukt spontant: Njaea....inte sjukt kanske.
81. Tappat glasögon eller linser: Har inga.
82. Haft sex på första dejten: Jaaaadå!
83. Krossat någons hjärta: Ja, tyvärr!
84. Har någon krossat ditt hjärta: Nej
85. Har du blivit arresterad: Nej
86. Dissat någon: Haha japp
87. Gråtit när någon dött: Ja
88. Gillat din tjejkompis (mer än som vän): Nej ;)

TROR DU PÅ:
89. Dig själv: Allt för sällan.
90. Mirakel: Nej.
91. Kärlek vid första ögonkastet: JA!
92. Himlen: Njä.
93. Tomten: HAHA JA!
94. Att kyssas på första dejten: Ja
95. Änglar: Absolut

SVARA ÄRLIGT:
98. Tror du att det är möjligt att vara trogen hela livet ut: Ja
99. Vad kan du verkligen inte leva utan: Skratt.
100. Att posta det här är din 100 sanning: Ja, jag har försökt att svara ärligt.

Home sick

Jag är hemma och sjuk idag....igen.....*suck*!
Jag hann att arbeta i en vecka innan det var dags igen.
Jag har haft hög feber hela natten, nu känns det lite bättre.
Jag är dösnorig och så har jag huvudvärk.
I dag skall jag ligga i sängen hela dagen.
Jag får passa på att göra lite läxor (om jag orkar).
Jag har ju en hel del läsa kvar att göra.
Annars så har jag ett gäng filmer på hyllan som jag inte har sett ännu.
Jag och Calle får campera ihop ute i soffan idag, han är också hemma med feber och förkylning.
Min kära kollega är också sjuk med feber idag, hörde jag i morse när jag ringde in.
Hon och jag är oftare än andra hemma och är sjuka.
Undrar vad det beror på?
Min läkare förklarar det med att jag har astma och är därför mer mottaglig än andra, för infektioner.
Det är väl så, att vissa blir lättare sjuk än andra.
Men det är jobbigt att åka dit på varenda infektion och det blir dyrt med sjukfrånvaro.
Men nu skall jag inte tänka på det.
Nu skall jag dricka lite kaffe och sedan krypa tillbaks till sängen igen.
Hoppas att du får en bra dag utan snor och feber.



God Natt

Nu kryper jag till sängs.
Så hoppas jag på att jag mår bättre i morgon.
Nu börjar min tablett sluta verka, huvudvärken kommer tillbaks och mina ögonlock blir tunga.
Jag vill inte vara sjuk!......igen.....*suckar*


Boktips

Just nu har jag kommit in i en läsperiod.
Jag plöjde tre böcker under jullovet.
I lördags läste jag en, ,och i går började jag på nästa.

" Konsten att vara snäll"


Plus all läsning som jag måste göra till mina studier.
Det är härligt att läsa, tycker jag.
Men oftast så orkar jag inte läsa den här årstiden.
Det brukar bara bli på sommarsemestern.
Nu längtar jag till nästa bok.
Har du något förslag?
Ett bra boktips emottages tacksamt.

Feber

Jag gick hem ett par timmar tidigare från jobbet idag.
Jag har feber.
Nu skall jag vila.
Jag fryser.


Bilbesiktningen

Nu skall vi i väg och besiktiga bilen.
Hoppas nu att allt går bra.
Vad vi vet så är det inget fel på gamla Bettan men man kan ju aldrig veta.
Vi har ju lite otur när det gäller bilar ;)
Jonny satte i en ny lampa i en baklykta igår och fyllde på vatten.
Det var det enda som dator pep om.
Så nu åker vi till Librobäck och håller tummarna.
Ha en bra dag!


Ingen höjdardag inte.

Vissa dagar är jobbigare än andra.
Denna dag har varit, hur ska man säga........lite småjobbig ja.
Jag tycker att det är skönt att den snart är slut och jag hoppas att morondagen blir lite bättre.
Det känns som om jag blivit överkörd av en ångvält, lobotomerad och utskiten på samma gång.
Lite jobbigt att förklara, men vissa dagar önskar man att man bara stannat hemma.
Nu har jag en dundrande huvudvärk och min stackars kropp vill bara soooooova!
Skit vare piss uti Kaanans land, som min gamle far skulle ha sagt.
Nu skall jag krypa upp i soffan, dra filten över benen, ta kontrollen och zappa mig långt bort.
Go´Kväll mitt herrskap.

Längesedan

Det känns som om det var längesedan det var jul.
Det känns som om hundra år sedan man var ledig.
Det känns som om jag inte har sovit gott på ett år.
Det känns som om det var flera månader sedan jag fick lön.
Det känns som om det aldrig har varit sommar och varmt.
Jag skulle vilja somna om just nu och inte vakna förrän våren var här med lite värme och äppelblommor.
Januari är en sådan lång och kall månad.
Hoppas att du känner dig lite piggare och mer positiv än jag idag.
Här är det seeeeegt.
En bra dag önskar jag dig i alla fall.


Fototriss

Veckans tema är RANDIGT.

En vacker solnedgång från min ballkong maj -09


Ränder kring en flaska Calvados, min favoritdryck.

Till sist min randiga blogg förståss.


Fler bilder på detta tema hittar du här!


Skitskoj

Det var jätteroligt hemma hos Knut och grabbarna igår.
David bjöd på en jättegod kycklinggryta med jasminris till.
Till efterrätt fick vi päronhalvor med After eight och grädde.
Mumsigt!
Vi pratade och skrattade hela kvällen.
Andra kompisa till killarna kom också förbi.
Anders skjutsade hem oss vid tretiden.
I dag har jag sovit halva dagen.
Nu sitter jag och funderar över vilken middag vi skall käka.
Det lutar åt fisk med svart kaviar och champinjoncréme.

Här kommer några bilder tagna med min telefon från i går.

Jonny och Johanna















Vuxet

I dag är jag och Jonny hembjudna till Knut, Alle och David på middag.
Det känns så vuxet :)
-Hej mamma, vill ni komma hem till oss på middag på lördag?
Då har man vuxna barn på riktigt, eller hur?
Det ska bli jätteroligt.
De är ett härligt gäng och det blir alltid en massa skratt och tok.
De vill säkert att vi skall gå ut sedan men om jag känner min man rätt så har han krogat klart för ett år, nu när han gick ut förra lördagen, men man skall aldrig säga aldrig ;)
David är ju kock så det skall bli spännande att se vad han bjuder på.
Nu skall jag ta mig en whisky så ses vi vid horisonten.
See ya!



Skoldag

I dag skall jag försöka skriva så mycket som jag kan och orkar.
Jag har fortfarande 14 dagar på mig att bli klar, men jag vill inte sitta de sista dagarna med andan i halsen och göra klart alla uppgifter.
I dag skall jag skriva ner fyra citat ur en bok som jag läste förra helgen.
Jag skall koppla ihop dessa citat med min dagliga verksamhet i förskolan och sedan knyta ihop allt med förskolans styrdokumet.
Sedan, om jag hinner, så skall jag läsa en forskningsrapport på 60 sidor och sedan skriva en läslogg.
Om jag hinner detta så har jag gjort tre uppgifter av åtta.
Jag hoppas att jag kan hinna med en uppgift i morgon med, då har jag i alla fall gjort hälften.
Phui!
Jag tycker att det är svårt att skriva, jag vet ju inte vad lärarna "är ute efter".
Skriver jag om rätt saker?
Det visar sig väl den 1 februari när jag lämnar in de första uppgifterna.
Nu måste jag få mig en kopp kaffe så att jag vaknar.
Ha en skön lördag!



Fredagsmys med...

...vitt vin och smörgåstårta.
Det är inte fy skam.
Nu skall jag skicka sonen med flickvän till Willy´s och köpa smågodis.
Det skall jag trycka i mig till Let´s Dance klockan 20.00.
Det är skönt med fredagskvällar, eller hur?
Skönt med helg och skönt med sovmorgon.
I morgon skall jag plugga och sedan är vi bortbjudna på middag till Knut och CO.
Han har besök från Öland som vi också känner.
Det är söta Johanna Jacobsson som är på visit.
Nu skall jag sippa på mitt glas med vitt vin och sedan kanske jag somnar i soffan, det känns så ;)
Trevlig Helg önskar jag dig!

 



Så var det...

...fredag igen då.
Hoppas att den här dagen går fort.
Jag vill hem och fredagsmysa.
Kolla på Let´s Dance och äta en god middag.
Det är bara en vecka sedan jullovet tog slut, det känns som en månad.
Det är fortfarande iskallt ute och inne.
Värmen gick sönder på jobbet igår så jag gick med dubbla tjocktröjor, men frös ändå som en hund.
Hoppas att de hittat felet idag så att vi slipper frysa så förbenat.
12ºC hade vi i koridoren och 17 inne på avdelningarna.....Brrrr!
I dag åker tjocktröjan och strumpbyxorna på.
Vi hade 18ºC i vardagsrummet nu när jag klev upp men då har vårt elkamin stått på hela natten.
Vi fryser!
Nu längtar jag efter blidväder.
Hoppas att ni får en skön dag idag och slipper frysa.

 


Frost

Det är vackert ute nu.






Ludde tycker...

...att vi skall göra om på balkongen.
Japanese style ( Jonny kan inte stava till japanese, retard)
Bamburör på räcket.
En porlande bäck.
Trägolv, typ.
Ett litet typ träd eller buske me sånna hära sakurablad.
Sköna sittplatser och ett vindspel.
Så vill jag ha det.

/ Ludde

Sakura blossom


Tänk positivt

Jag skrev nyss ett helt inlägg som jag raderade för det var så negativt.
Uhuhu.....vad jag är trött.
Uhuhu.....min tand är trasig...
Nä sån´t kan man inte hänga upp sig på, det blir man inte gladare av.
Det kunde ha varit värre.
Nu ska jag på jobbet och ha roligt, för det har jag.
Dagarna går i en rasande fart.
I kväll har vi möte.
Nu skall jag käka.
Ha en bra dag och tänk positivt.

Åt helvete

Det gick åt skogen med mina naglar.
I lördags bet jag av allihop.
Nu är det bara att börja om från ruta ett igen.
Jag säger som min mamma skulle ha sagt: -Det är så att man kan bli med neg...r barn.
Jag vet att det är ett hemskt uttryck och helt ute men just nu känns det så.
Faan, vad jag är klantig.
Nu ska jag gå och dra nå´t gammalt över mig.
God Natt!


Farbror Rimfrost

I dag har Farbror Rimfrost varit i Uppsala i alla fall.
Det kan jag skriva upp.
Hur kan det vara - 15ºC och fuktigt?
Det fattar inte jag.
Rimfrosten sitter som ett tjockt lager på allt där ute.
Hoppas att det är så i morgon också, så att jag kan ta med mig min kamera på jobbet och ta kort.
Det är så otroligt vackert.
Lite svårt för mig som har astma att vara ute dock.
Den fuktiga luften plus kylan gör så att min hals drar ihop sig för varje andetag.
Men vackert är det som sagt.



I dag är det Tjugondagknut.
Min lilla Knutte har namnsdag.
Han brukar få en bok och en chokladbit, idag blir det ett telefonsamtal.
Grattis Knut.



Maigiz mitt i veckan

Så var det onsdag då.
Inget speciellt med de här dagen inte.
Jag har i alla fall sovit bra i natt.
Jag bet sänder min redan trasiga tand ännu mer igårkväll så nu MÅSTE jag ringa till tandläkaren.
Jag har värsta ångesten för att gå dit.
Jag skäms för att jag inte gått tidigare men bättre sent än aldrig.
Tandläkarna tillhör inte mina favoriter.
Det gör ont och det är dyrt.
Men nu finns det ingen återvändo jag bara måste ringa idag.
Huuuuga!
Annars händer det inte så mycket.
Jag har kommit igång med mina skoluppgifter, försökt bena ut hur jag skall göra och vad jag skall skriva.
När jag väl sätter mig vid datorn och börjar så går det ganska fort.
Jag skall försöka jobba undan en del nu i helgen plus att jag skall städa klädkammaren.
Mina kläder anfaller mig när jag öppnar dörren.
Men det är långt kvar till helgen, nu skall jag koncentrera mig på att vara här och nu.
Onsdag alltså.
Ha en bra dag i kylan och frosten.


Fy faan va jag e bra!


Min kväll

Vad ska du göra ikväll då?
Jag skall i allafall:
  • laga middag (spagetti och köttfärssås).
  • tvätta och hänga en maskin.
  • plocka i och ur diskmaskinen.
  • dammsuga i köket.
  • kolla på "Halv åtta hos mig"
  • kolla på "Bygglov"
  • läsa lite läxa
  • surfa
  • sova
Inte vidare hottig tisdagkväll men sån´t är livet.
Man kan ju inte ha roligt jämt.
Nu måste jag tina köttfärsen.
En kvinnas arbete tar aldrig slut :)



Sömngångare

Jag kunde knappt sova något inatt heller.
Nu är tre nätter på rad som jag knappt sovit en blund.
Jag kommer ju att gå som en zombie i dag.
Skitjobbigt.
Jag är jättetrött men kan ändå inte sova.
I natt har jag legat och funderat och funderat på en massa skitsaker.
Ingen bra i dé att ligga på nätterna och fundera.
Ingen konstruktivt kommer ut av det.
Det minsta lilla skitproblem kan bli hur stort som helst kl 02.00 på natten.
Nä, på nätterna skall man sova så att man orkar ta tag i saker på dagarna.
Detta får inte fortsätta.
Nu skall jag äta gröt och måla mig så att åtminstonde inte ser ut som en zombie i dag.
I dag skall killarna på  skolan också.
Nu är jullovet slut för hela familjen.
Kylan håller oss fortfarande i ett järngrepp så idag är det bäst att klä på sig ordentligt.
Jag tror jag får ta min egen duntäckjacka på jobbet idag annars så kommer jag att frysa ihjäl där ute på gården.
Hoppas att du får en bra tisdag.



Jag har längtat

I morse klockan sex när väckarklockan ringde så tänkte jag: Ååå, kan inte klockan vara 22.00 så att jag får gå och lägga mig.
Nu är kl 22.14 och ÄNTLIGEN skall jag få krypa ner i min sköna säng, dra täcket över huvudet, stoppa i öronpropparna och sedan somna.
Som jag har längtat.
Det blev inte många minuters sömn i natt inte, så det skall jag ta igen nu.
God Natt och Sov med änglarna.


Jag är hungrig.

Eftersom man är tillbaks i vanliga gängor igen och inte har tjyvätit på hela dagen så är jag nu sjukt hungrig.
"Bara" frukost och lunch och en endaste liten chokladboll på hela dagen.
Inga Aladdinaskar, inga skinkmackor eller ostbrickor.
Inte undra på att man håller på att svälta ihjäl ;)
Nu väntar jag på makaronpuddingen som står i ugnen.
Undrar om man skall våga sig på lite grönsaker också eller chockar jag kroppen då kanske?
Hehehe....det känns skönt att komma in i vanliga gängor igen.
Det är skönt med lov men det är skönt med vardag också.
Åååå....vilken jä....la tid det tar för den där puddingen att bli färdig.
Jag håller verkligen på att svälta ihjäl.

Det får mig att tänka på en liten anekdot ifrån jobbet.
En gång för några år sedan så jag till ett barn att skynda sig lite
-För jag håller på att svälta ihjäl, sa jag.
Då tittade hon på mig.
Synade mig sakta upp och ner och till slut så sa hon:
- Men Maggan, det syns inte.
Hahaha.....de är ju för söta de små liven...Grrr!! ;)


VT -10

Ja, tänk va.
I dag börjar vårterminen.
Det känns härligt att säga ordet vår.
Det är bara några veckor kvar tills det börjar droppa och rinna ute.
Snart börjar solen att värma våra bleka och kalla nunor.
Det är härligt att tänka på.
Man måste vara possitiv en mörk och kall morgon som denna.
När klockan ringde kl 06.00 så var man inte pigg inte.
Jag har legat som på nålar hela natten, det gör ju jag jämt sista natten på ett lov.
Nu skall jag läsa ett papper som vi skulle ha läst till idag när vi har studiedag.
Äta min gröt som en duktig flicka och sedan ge mig iväg ut i kylan.
Brrr!
Men snart kommer våren och värmen....snart så.


Fototriss

Veckans tema är:
Hur ser det ut där du är i dag.
Eftersom jag inte varit utanför dörren på hela dagen utan bara gått här hemma i morgonrocken och myst på jullovets sista dag, så får dessa tre bilder summera min dag här hemma.







Fler foton på samma tema hittar du här.

Party!!!

Det blev ett redigt födelsedagskalas här i går.
Jag hade bjudit hit Knut med sambosar plus min kompis Maria på middag.
Efter middagen kom det fyra kompisar till Calle och vi pratade och skrattade.
När ungdomarna sedan drog på krogen så blev vi vuxna också lite sugen så vi åkte ner på Etage tillsammans med Knut och David.
Senare på natten ringde Calle och frågade om jag kunde fixa in honom och Hugo också eftersom det är 20 på Etage.
Jag flirtade lite med vakten och lovade att det var nyktra och städade killar som kom.
Vi hade himla skoj hela natten så idag har jag varit minst sagt urlakad.
Jag går fortfarande omkring i morgonrocken.
Min kropp är inte 20 år längre även om mitt huvud tycks tro det då och då.
I dag är det sista dagen på jullovet så det är bästa att passa på att slappa.
I morgon är det kört ;) då börjar allvaret igen.
Lite bilder från Etage i går.
Lite suddiga precis som fotografen :)

En sång till Calle


Calle och Hugo

Jag och David

Jonny och David

Knut och Maria

Knut och Jonny




Calle 19 år

I dag fyller han år då, min Callekille.
19 bast!
Jag kan inte säga det nog många gånger.
"HERREGUUUD VAD TIDEN GÅR FORT!"
Lilla Calle som inte kunde säga R utan sa J istället.
Han som ville ha "pizzacola" till middag varje dag.
Han som började älska tv-spel när han var 5 år.
Det första ord han skrev var inte sitt namn som alla andra ungar utan:
"THISISAGOODDAYTODIE"(This is a good day to die) som var odödlighetskoden till det första Warcraftspelet.
Med knaggliga och bakvända bokstäver hade han skrivit detta och satt upp på väggen vid vår dator.
Han som lärde sin kompis Mathias att läsa när de bara var 5 år, så att de skulle kunna spela detta spel som var från 18 år och helt på engelska.
Vilken vilja va?
I dag fyller han 19 år, går sista året på Sam, Företag.
Jobbar extra på McDonald´s och har många kompisar.
Snart tar han studenten och sedan är det "ett riktigt" arbete som gäller.
Plugga vill han också göra men det får vänta några år tills han vet vad han vill göra.
Nu är det att tjäna pengar som hägrar.
Min stora Callekille.
Grattis på din födelsedag!






Let´s Dance

Ikväll börjar Let´s Dance.

Jag skall kolla.

Ska du?

Spänningen är på topp när det är premiär i Let's dance, här hittar du alla deltagare, danser, låtar och nummer du behöver för att rösta.

Foto:
Stefan & Malin:

Dans: Cha-Cha-Cha.
Låt: Ayo Technology, Milow.
Röstningsnummer: Ring 099-414 01 eller sms:a STEFAN till 72 400.

Foto:
Victoria & Anders:

Dans: Vals.
Låt: Three times a lady, Commodores.
Röstningsnummer: Ring 099-414 02 eller sms:a VICTORIA till 72 400.

Foto:
Mattias & Cissi:

Dans: Cha-cha-cha.
Låt: Please don´t leave me, Pink.
Röstningsnummer: Ring 099-414 03 eller sms:a MATTIAS till 72 400.

Foto:
Molly & Jonathan:

Dans: Vals.
Låt: Theres a time for us.
Röstningsnummer: Ring 099-414 04 eller sms:a MOLLY till 72 400.

Foto:
Willy & Charlotte:

Dans: Cha-cha-cha.
Låt: Take on me, Aha.
Röstningsnummer: Ring 099-414 05 eller sms:a WILLY till 72 400.

Foto:
Elin & Daniel:

Dans: Cha-cha-cha.
Låt: Do you love me, Amanda Jensen.
Röstningsnummer: Ring 099-414 06 eller sms:a ELIN till 72 400.

Foto:
Peter & Maria:

Dans: Vals.
Låt: Unchained melody, Righteous Bros.
Röstningsnummer: Ring 099-414 07 PETER till 72 400.

Foto:
Gudrun & Björn:

Dans: Cha-cha-cha.
Låt: Don´t go breaking my heart, Elton John Kikki´De.
Röstningsnummer: Ring 099-414 08 eller sms:a GUDRUN till 72 400.

Foto:
Marcus & Helena:

Dans: Vals.
Låt: Perfect day, Lou Reed.
Röstningsnummer: Ring 099-414 09 eller sms:a MARCUS till 72 400.

Foto:
Claudia & Tobbe:

Dans: Cha-cha-cha.
Låt: Poker face, Lady GaGa.
Röstningsnummer: Ring 099-414 10 eller sms:a CLAUDIA till 72 400.

Foto:
Rabih & Maria:

Dans: Vals.
Låt: The last waltz, Engelbert Humperdinck.
Röstningsnummer: Ring 099-414 11 eller sms:a RABIH till 72 400.

Foto:
Agneta & Tobias:

Dans: Vals.
Låt: Somewhere over the rainbow.
Röstningsnummer: 099-414 12 AGNETA till 72 400.


Skolarbetet

I dag blev jag klar med den första uppgiften.
Nu har jag BARA 7 KVAR!!!
Läsa och skriva läslogg.
Läsa och skriva ett referat.
Skriva och skriva.
Läsa och läsa.
Phiuh!
Det är inte lätt att ligga på topp inte.

 


Presenter

I morgon fyller Callekillen 19 år.
Vi har köpt en liten grej som ligger i källaren men det skall vara fler paket.
Det är nu den stora frågan kommer.
Vad ska vi köpa?
Det är likadant varje år.
Två veckor efter jul så har man liksom idétorka.
Pengatorka också för den delen ;)
Nu ska vi ialla fall upp På Gränby och handla slut på de sista korvörena för något paket skall han väl ändå få, sonen.
Vi vet vad han önskar sig så något skall vi väl kunna hitta på.
Julen är borta, det känns skönt.
I dag åker kartongerna ner i källaren.
Bye Bye
See you next year.
Måste komma ihåg att köpa presentpapper också,
man kan ju inte slå in födelsedagspresenter i julklappspapper inte.

 


Jag fryyyyyser...

Det är så jäkla kallt i vår lägenhet.
Termometern visar 20ºC men det är sån där återvinningsluft, så det blåser iskallt från fläktarna som sitter i taken.
Vi går omkring och fryser hela tiden.
Händer och fötter är iskalla.
Det är bäl ingen idé att ringa och klaga heller eftersom de bara gå efter vad termometern visar.
Iskallt på vintern och stekhett på sommaren.
Så är det hemma hos oss.
I vardagsrummet har vi en värmekamin som står och går hela tiden.
Det blir en finfin elräkning det
Vi betalar så dyr hyra så att man kan ju tycka att det skall vara varmt i lägenheterna.
Ute är det lite kallare igen.
-20ºC.... Brrrr.

Music & Lyrics

Vi har just kollat på en småmysig film med Huge Grant som heter just Music & Lyrics.
Där gjordes det en parodi på 80-tals musikvideo.
Jag gillar den.
Hahaha.....hade det varit 1987 nu så hade den här låten blivit en hit.
Om ni inte sett filmen så gör det, den var som sagt lite småmysig så där.

Vart tog han vägen?

Vart tog Cristoffer Hiding vägen?
Han som var bäst i IDOL 2007 men som åkte ut tidigt.
Hur kommer det sig att vissa Idoler blir stora och andra(som är bättre) inte hörs alls?
Jag gillade den här killen.
Undrar var han tog vägen??


Storhandlat

Nu har jag och Jonny varit på Kvantum och storhandlat.
Vanlig mat i massor.
Jag gjorde en matlista för 14 dagar, skrev en inköpslista sen drog vi.
Nu är vi 2500 kr fattigare men med ett härligt fyllt kylskåp.
Nu har vi 14 goda middagar att välja mellan.
Nu behöver ingen tänka på 14 dagar.
Skönt!

Matlistan för 2 veckor framåt

1. Kyckling, ris och Currysås (Calles födelsedagsmiddag på lördag, precis som alla andra år....fniss!)
2. Makaronpudding
3. Rödspätta med svart kaviar och champinjoncréme.
4. Gulashsoppa och pannkaka
5. Köttfärslimpa med potatis och svampsås
6. Tonfisksallad
7. Spagetti och köttfärssås
8. Falukorv med bruna bönor
9. Grillkorv och potatismos
10. Hamburgare med bröd och pommes
11. Tjäla knul och Potatissallad
12. Sprödbakad torsk med potatis och stuvad spenat
13. Smörgåstårta

14. Laxfilé, potatis med Hollandaisesås





Ledig vardag

Det här känns lyxigt.
Att få vara ledig så här länge.
Tänk att det redan är två veckor sedan det var julafton.
En vecka har gått in på det nya året.
Tiden går fortare och fortare.
Livet snurrar så att man nästan inte hinner med.
I dag tänkte jag hinna med att plocka upp mina skolböcker.
Jag har ju en hel del skrivuppgifter som måste vara färdiga att lämnas i den 1 Februari.
Men jag måste även åka och handla samt köpa presenter till callekillen som fyller 19 år på lördag.
Fatta!! 19 ÅR!!
Vart har de tagit vägen??
Nä, nu skall jag inte sitta här och filosofera utan ta mig en skinkmacka och njuta av min lediga vardag.


Baksugen

Jag blev så sugen på att baka när jag såg Lindas goda bröd på hennes blogg.
Jag tror jag skall ge mig på Leilas picnicbröd i morgon.

Ingredienser
15 15 g färsk jäst
3 3 dl ljummet vatten
2 2 msk olivolja
1 1 msk honung
1 1 msk flingsalt
2.5 2.5 dl durumvetemjöl
4 4 dl vetemjöl special
Fyllning:
1 1 paket mozzarellaost
200 200 g chévre (getost)
200 200 g italiensk salami
1 1 st näve blandade kärnfria oliver
1 1 st näve röda cocktailtomater
5 5 kvistar färsk rosmarin

Gör så här

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung, flingsalt och finhackad rosmarin.

2. Blanda i durumvetemjöl och sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg.

3. Jäs den i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.

4. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 cm tjock. Kavla inte, för då trycker man ut all luft.

5. Skiva mozzarellan och varva den med smulad getost, prosciutto, oliver och finhackad rosmarin över degen.

6. Rulla ihop till en rulle och mjöla brödet.

7. Sätt ugnen på 250 grader.

8. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs den under bakduk i cirka 30 minuter.

9. Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 minuter.


Ordning och reda

Nu skall jag sätta mig ner och göra en matlista och en inköpslista för ett par veckor framöver.
Det här går inte längre.
Jag behöver ordentliga matrutiner igen.
Gå här och småäta hela dagarna funkar ju inte.
Nä nu ska det bli riktig mat och mycket grönsaker.
Jag längtar efter sallader och keso.
Grovt bröd och fibrer.
Nu skall här bli andra bullar.......Åååå....bullar!
Nä! Skärpning.
Nu skall det bli ordning på torpet.
Inget jäkla tjafs.
Ordning och reda om jag får be.
GIVAKT!!


Trevlig middag & Idoler

Det var trevligt hemma hos Familjen Ledung i går.
God mat och goda samtal.
Det gick lätt och ledigt för att vara första gången vi träffas.
Nästa gång blir det vår tur att bjuda tillbaks.
I dag bestämde jag mig för att ta en ordentlig sovmorgon men grannens barn tyckte att det räckte med kl 10, så då vaknade jag.
Nu har jag legat och planerat dagen.
Börja städa bort julen, vika tvätt och handla tror jag står på agendan.

Jag kom på att jag tog lite bilder när vi var på Kupolen i Borlänge i lördags.
Det var så otroligt mycket småtjejer där och när vi kom längre in så förstod jag varför.
Idolerna Erik och Calle satt ju där och signerade skivor.
Även tant Maggan fick lite hjärtklappning och var tvungen att hissa upp telefonen ur fickan :)



Nyårslöftet

Så här gör du för att hålla ditt nyårslöfte.


Home sweet home

Borta bra men hemma bäst.
Det är skönt att vara hemma igen.
Just nu håller jag på att gräva i min garderob och jag uppfinner några nya svordomar när jag ändå håller på.
Jag har ingenting att ta på mig.
Abolut INGENTING!!
Något som är så där lagomt fint.
Lite fräsch så bara.
*suck*
%#//&%##F...K%"!!
Nu ångara jag mig att jag inte var mer ihärdig att hitta något nytt igår när vi ändå gick där i Ludvika.
NÅGOT borde jag ju ha kunnat hitta.
Nu sitter jag här i trosor och Bh och svär över min feta lekamen och över julgodis och rödbetssallad.
Men det är skönt att vara hemma igen fastän vi har haft det jättemysigt i dalarna.
I morgon åker julen ut, det känner jag i hela kroppen.

Ett ständigt problem.

Ja, i dag åker vi hem till Uppsala igen.
Vi får inte åka för sent för vi är bortbjudna på middag ikväll.
Luddes svärföräldrar har bjudit hem oss.
Det blir nog trevligt.
Undrar vilken buss man tar ut till Ulleråker?
Undrar vad jag ska ha på mig?
Den ständiga frågan.
Jag försökte hitta något igår när vi gick inne i Ludvika men det är kört.
Alla kläder för tjockisar är fula, fula, FULA!
Jag skulle vilja haft en svart figursydd skjorta men det finns inte.
Tjocka människor skall inte ha figursydda kläder verkar någon ha bestämt.
Nej, våra skjortor skall vara utsvängda från armhålorna och ända ner till knäna.
Ser jag smalare ut då??
Jag måste snart börja sy mina egna kläder, det här är ju inte klokt.

Till dig som är smal

Till mig som är tjock

Ny bok

Jag och Jonny tog en tur in till Ludvika för ett par ärenden.
På Hemköp hittade jag en ny bok som jag nu skall läsa framför brasan.

Februari 1993. Den då tjugotreårige Liam Norberg lämnar ett gråkallt Sverige för semester i Rio. Han har gott om pengar och har bestämt sig för att ligga lågt ett tag. Livet ser ljust ut och han har sopat igen alla spår efter flertal lyckade kupper. Men det är ändå något som inte stämmer. Varför har polisen plötsligt börjat visa intresse för Liam och hans kompisar? Vem är det egentligen som har span på sig - finns det trots allt spår som inte är undanröjda? Med denna ovisshet inom sig ser han fram emot att få sitta på flyget till solen och värmen och karnevalen i Rio. Men väl framme på Arlanda börjar en helt annan resa än den han tänk sig. En resa som kom att ta femton år.
Nu berättar Liam Norberg om vad som egentligen hände, om sina val i livet, från de farliga och vilda åren fram till den han är idag. Insidan ger en unik inblick i den kriminella världen och skildrar de mest uppmärksammade brotten under 1900-talet, en brottslighet av ett välorganiserat och målinriktat slag, som aldrig tidigare hade funnits i Sverige.

Liam Norberg är känd för sina filmroller i bland annat Stockholmsnatt och Sökarna. Men även för att ha gått från kampsportsmästare till yrkeskriminell. Han blev dömd till ett rekordlångt fängelsestraff för 930-miljonerskuppen mot Gota-banken 1990 och ett värdetransportrån i Göteborg. Följ med Liam in på insidan.

"Döm om min förvåning när Liam rullar upp en bok som är både intressantare och - åtminstone bitvis - mer litterärt högtstående än kioskvältare som Snabba Cash och Svensk Maffia."
Hans Wiklund, Nyheterna 24

"En spännande, säregen och uppriktig berättelse."
Sanna Wikström, Gefle Dagblad

Solpromenad

Det blev en till långpromenad i dag igen.
Det är ju så skönt och vackert att vandra här i bygden.
I dag strålar solen från en klarblå himmel.
Man vill aldrig gå in.








Vi stannar till i morgon bestämde vi precis.
Det är ju så avkopplande här på landet.



I valet och kvalet

Vi har inte bestämt oss om vi skall åka hem idag eller inte.
Det känns som om vi måste åka hem till grabbarna, men de klarar sig säkert jättebra själva.
Jonny känner att han han måste åka hem och jobba lite.
Jag borde åka hem och göra ett par skoluppgifter.
Jag vill hem och plocka bort julen men det är ingen brådska.
Det är så skönt här att det lockar att stanna till i morgonbitti.
Ja, ja det löser sig nog.
Jonny sover ännu och vi skall stanna hela dagen i dag i alla fall.
Ingen stress härifrån inte.
I dag skall jag ta med mig Jonny på en promenad in till byn.
Det är ett hus till salu nere vi sjön som jag är nyfiken att gå och titta på.
Men idag är det kallt igen -16ºC säger Gubben, så det är bäst att klä på sig ordentligt.
Nu vankas en kopp kaffe och en liten macka.
Ha en skön måndag vare sig du arbetar eller är ledig.




Favorit i repris

Jag har haft den här videon på min blogg förut men den tål att tittas på en gång till.
Försök inte att hålla dig för skratt, det kan vara farligt.

Softisch!!

Nu åkte svåger och svägerska precis hem till Orsa.
Eftersom de har ett litet energiknippe på 1½ år så kan man nu ta på tystnaden.


Maten är äten och disken håller på att diskar sig.
Halva gänget åkte hem och svärföräldrarna vilar sig.
Här sitter jag och bara är.
Softisch!!

Låååångpromenad

Vi var nog ute i 1½ timme.
Det är såå vackert att promenera här ute.
Vi gick upp till turistbyn och kollade på alla fina hus.
Nu är jag sjöblöt av svett.
I min iver att inte frysa så pälsade jag nu på mig alldeles för mycket.













Lata dagar.

Här i Dalarna har de valium i luften tror jag.
Man sover länge och gör aldrig någonting.
Bara sitta och vara lat är vad dagarna går ut på.
I dag vill jag gå till den gamla fridluftsbyn och kolla på alla fina fritidshus.
Det är inte lika kallt i dag, det gick ner till -25 igår kväll men nu är det "bara" -13ºC ute.
Jag tar väl med mig kameran och tar några vackra kort på vår långpromenad.
Nu skall jag äta frukost och sedan är det jag som skall laga lunchen.
Det blir kyckling och ris idag.
Som sagt, ingen jäkt och stress idag inte.
Ha en skön söndag alla vänner.

Vinterpromenad

Det är -17ºC ute nu.
Jag har inga riktiga vinterkläder med  så jag fick åka in till Kupolen och inhandla både strumpbyxor, vantar, halsduk och mössa!
Man kan ju inte tro att jag är uppvuxen i Norrland inte.
Härliga bilder fick jag på vår vinterpromenad till slut i alla fall.










Sushi

Jag tiggde till mig en receptbok av svärmor
så nu skall jag hem och lära mig att göra sushi.


Mycket snö

Herreminje, så mycket snö det är här.
Snön hänger från träden.
Härligt och vackert.







Ja, se det snöar
Ja, se det snöar
Det var väl roligt Hurra!!!


Dalarna

Snart åker vi till svärföräldrarna i Rämshyttan.
Jag skall bara packa min lilla väska först.
Det känns lite segt idag, inget går speciellt fort inte.
I Dalarna skall vi vara i dagarna tre.
Vi kommer hem igen på måndag.
Trevlig helg på er.
Jag tar med mig datorn och slänger iväg en blogg då och då under helgen.
Simma lugnt!



Nyår i bilder

Vi hade trevligt jag, Jonny, Johan och Victoria.
Ungdomarna drog direkt efter middagen så vi gamlingar blev själva, men det visste vi ju.
Gott att äta och gott att dricka.
Tack för en mysig kväll (å natt).

i






Jag avgav faktiskt ett nyårslöfte och det tack vare Linda.
Hon inspirerade mig.
Så mitt nyårslöfte är att göra det JAG vill.
Lära mig att säga Tack, men Nej Tack!

GOTT NYTT ÅR!!


RSS 2.0