Eldfödd

Snart ska vi kolla på film.
ELDFÖDD från 1984.
Jag såg den när det begav sig.
Tror jag tyckte den var läskig.
Om den är dålig så går jag och lägger mig.
Jag har en hästdag i morgon.
Jobbar 08.00-20.00.
Huvudvärk har jag också.
Måste ta en tablett tror jag.
Jag är nog trött, vi får se hur länge jag orkar med att kolla på film.

Andy och Vicky är två fattiga studenter som en ödesdiger dag deltar i ett drogexperiment, arrangerat av det statliga institutet Butiken. Ett år senare gifter de sig och får en dotter. Det visar sig snart att lilla Charlie (Drew Barrymore) inte är en vanlig flicka. När hon bli arg får hon saker och ting att börja brinna, till och med människor. Butiken känner till hennes förmåga och vill nu ta henne. De har onda planer på att utveckla hennes kraft till att förgöra allt. Butikens agenter skickas ut på en fasansfull skräckjakt efter den flyende Charlie. Vad man inte räknar med är att även ett barn kan känna välbehag över makt och tilfredsställelse över hämnd... Stephen Kings roman om flickan som med mental kraft kan sätta eld på föremål var först vigd åt John Carpenter. Istället blev det Lester som fick filma den, och han öser på med en uppsjö av effekter och stunts. George C. Scott är magnifikt ondskefull som yrkesmördaren Rainbird. Charmtrollet Barrymore från E.T har huvudrollen och Tangerine Dream står för musiken.


Kommentarer
Postat av: Anita

Jag har i alla fall läst boken - tror jag!

2009-08-17 @ 23:22:01
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0